Hudba je tajnou zbraňou obchodníkov v supermarketoch

Mnoho z nás ju nevníma, niektorým prekáža jej hlasitosť, iní si pospevujú známe melódie. Lenže v niektorých prípadoch má hudba v nákupných centrách a v obchodoch so spotrebným tovarom svoje opodstatnenie.

06.10.2015 11:17
debata (4)

Hudba, ktorá sa ozýva v obchodoch a supermarketoch, je tajnou zbraňou obchodníkov. Mnoho psychológov sa už niekoľko rokov zaoberá zdokonaľovaním techník marketingu a analyzuje jej vplyv na nakupovanie či na čas strávený v obchodoch vo všetkých jej zložkách, ako sú hlasitosť, tempo, tonalita, druh a podobne.

Študuje sa tiež spôsob, akým hudobný štýl ovplyvňuje míňanie peňazí. Tak napríklad klasická hudba je spájaná s luxusnými výrobkami: ste napríklad hypnotizovaní predraženým krmivom pre mačky, pretože ho predávajú za zvukov Schubertovej hudby, píše francúzsky denník Le Monde.

Vo vedeckom časopise Journal of Retailing, ktorý sa zaoberá maloobchodom, bola v júni zverejnená austrálska štúdia, v ktorej sa predovšetkým zdôrazňovalo, že doterajšie práce zatiaľ nedostatočne skúmali vplyv hudby na spotrebiteľov a spôsob, akým táto hudba aktivuje ich chuť nakupovať.

Autori štúdie, experti na psychológiu a marketing, sa rozhodli túto medzeru vyplniť a realizovali tri výskumy na niekoľkých stovkách britských študentov.

Pokusné osoby rozdelili na štyri skupiny a tie umiestnili do štyroch oddelených miestností. Jednej skupine púšťali americkú hudbu, druhá počúvala čínske piesne a tretia indické melódie. Štvrtej skupine, ktorá bola kontrolná, nepúšťali nič. Každý účastník dostal menu reštaurácie obsahujúce 30 rôznych jedál, desať amerických, desať čínskych a desať indických. Keď si študenti vybrali jedlo, mali päť minút na štúdium jedálneho lístka a pri tom si mali zapamätať čo najviac kulinárskych špecialít obsiahnutých v menu.

Vplyv hudby bol skutočne silný. Zatiaľ čo sa študenti z kontrolnej skupiny v drvivej väčšine rozhodli pre americké jedlá, tí, ktorí počúvali indické alebo čínske melódie, sa z 50 percent rozhodli pre pokrmy zodpovedajúce tomu, čo sa im hralo. Skupina, ktorej vedci púšťali americkú hudbu, Surfin‘ USA či California Girls, sa z 90 % rozhodla pre hamburgery. Každá skupina si tiež lepšie pamätala jedlá zodpovedajúce krajine, z ktorej pochádzala hudba, ktorú ľudia počúvali.

Ďalšie pokusy ukázali, že osoby, ktorým sa púšťala country hudba, nakupovali prednostne užitočné predmety ako zubné kefky, perá či tekuté mydlo. Naopak, tí, ktorým vedci púšťali Beethovenovu alebo Pucciniho hudbu, si skôr vyberali predmety, ktoré vypovedali o ich sociálnej identite (náramky, parfumy).

Tí, ktorí počúvali klasickú hudbu, boli rovnako ochotní vydať za ten istý tovar viac peňazí ako ostatní.

4 debata chyba
Viac na túto tému: #hudba #nakupovanie #supermarkety