Tovar s doživotnou zárukou. Ekologický módny hit

Keby sme všetok odpad, ktorý ľudstvo vyprodukuje za jediný rok, naložili do kamiónov, obkolesili by v jednej dlhej dopravnej zápche našu planétu 24-krát. Pred blížiacim sa Dňom Zeme (22. apríla) sa zvykne pripomínať, ako sa správať k našej planéte šetrnejšie. Recyklácia je záslužná, ale v pyramíde odpadového hospodárstva je na vrchole iné riešenie - smeti vôbec nevytvárať. Aj preto vzniklo zaujímavé nové hnutie, ktoré si dalo za úlohu šíriť osvetu o výrobkoch, ktoré dlho vydržia. V dnešnom svete totiž až 99 percent tovaru skončí na smetisku počas šiestich mesiacov.

19.04.2016 07:00
lopta, odpadky, chudobné deti Foto:
Lopta, ktorá vydrží roky. A pomáha chudobným deťom nahradiť loptu z odpadkov.
debata (11)

Deň Zeme si pripomíname v období jarného upratovania. To je presne tá činnosť, pri ktorej si uvedomíme, koľko zbytočných vecí sme počas posledného roka (rokov) nazhromaždili. Minimalizovať odpadky sa dá aj tak, že sa človek naučí rozlišovať, čo len chce, a čo skutočne potrebuje. Angličanka Tara Button sa o takýto zoznam pred časom podelila na blogu: "Nepotrebujem domácu pekáreň, hodinky, viac ako jednu panvicu, DVD, ustavične meniť vzhľad bytu, žiadne ďalšie vankúše, iné produkty na vlasy ako šampón, kondicionér a sérum…” A to je len malý výpočet z jej dlhého zoznamu.

Blog vyvolal veľký ohlas a ľudia článok zdieľali s vlastnými zoznamami toho, čo vlastne vôbec nepotrebujú. Button však cez blog propagovala svoj web, ku ktorého založeniu ju inšpiroval krásny, kvalitný, no aj drahý hrniec. Britskému denníku Guardian sa zverila, že keď ho prvýkrát držala v rukách, povedala si, že tento kúsok ju bude sprevádzať celým životom, možno ho dokonca niekto zdedí. A tá myšlienka ju uchvátila natoľko, že sa snažila nájsť ďalšie veci, ktoré jej vydržia do konca života alebo aspoň dlhé roky. Zistila však, že to nie je vôbec jednoduché. V dnešnej ekonomike sa dlhá životnosť nenosí.

Rozhodla sa preto popri práci založiť web BuyMeOnce (v preklade – kúp si ma len raz), na ktorom zhromažďuje výrobky od rôznych firiem, ktoré sú kvalitné, a najmä trvácne. Nájdete tu nielen hrnce a kuchynské potreby, ale aj hračky, obuv, oblečenie či nábytok. Každá séria tovaru je uvedená s krátkym popisom, z akého dôvodu sa na tomto webe nachádza. Viaceré výrobky sú tu aj preto, že ich výrobca núka doživotnú záruku alebo kedykoľvek vec opraví do pôvodného stavu. Zakladateľka webu okrem toho vyzýva ľudí z celého sveta, ktorí vyrábajú trvácne veci, aby jej napísali, a ona ich zaradí do ponuky.

Little Black Dress

O tom, že BuyMeOnce nie je len on-line obchod, ale naozaj začiatok hnutia k menšej spotrebe, svedčí aj to, že hoci nefunguje ešte ani rok, už inšpiroval módnych návrhárov z celého sveta, aby vytvorili "little black dress” 21. storočia. Ide o klasické kokteilové čierne šaty, ktoré svetu ponúkla v 20. rokoch Coco Chanel a v 60. rokoch preslávila Audrey Hepburn v slávnom filme Raňajky u Tiffanyho. Tara Button vymyslela na svojom webe súťaž, ktorá trvá celý rok 2016 a ktorá má vyústiť do dokonalých "malých čiernych”, ktoré budú spĺňať estetické aj etické kvality 21. storočia. Podmienky sú preto prísne.

Hneď prvá znie takmer neuveriteľne: "Šaty musia vydržať 60 rokov pri nosení raz za týždeň.” A potom to pokračuje ďalej: "Možno ich prať raz za týždeň v obyčajnej práčke, mali by byť opraviteľné, ich tvar by sa mal dať jemne zmeniť, mali by byť pekné a za rozumnú cenu. A vyrobené musia byť za férových a ekologických podmienok.” Súťaž je otvorená pre všetkých návrhárov, študentov, inovátorov, environmentalistov, skrátka hocikoho, kto splní zadanie do 31. decembra tohto roku. Následne príspevky vyhodnotí komisia zložená z expertov z módneho sveta, ako aj environmentálnych odborníkov.

Nie je náhoda, že sa Tara rozhodla začať výzvou práve v oblasti odievania. Výpredaje lacného oblečenia v reťazcoch sa stali v posledných rokoch synonymom bezhlavých nákupov zbytočností. "Z nejakého dôvodu máme pocit, že musíme stále nosiť niečo nové. Módne odvetvie sa spolieha na to, že nás hanba nosiť staré (hoci stále perfektne nositeľné) oblečenie donúti zahodiť ho a kúpiť niečo nové. Práve preto sa snažíme propagovať klasické dizajny, ktoré nestarnú. Možno nie sú práve sezónnym hitom, ale o týždeň ani o rok nebudú pôsobiť nepatrične,” uzatvára Button.

Slovák Marek Pažitný vyrába luxusné topánky s... Foto: ARCHÍV MAREKA PAŽITNÉHO
Marek Pažitný, luxusné topánky, doživotná záruka, obuvník, remeslo Slovák Marek Pažitný vyrába luxusné topánky s doživotnou zárukou.

Lopta pre 48 miliónov detí

Jedným z najzaujímavejších výrobkov, ktoré Button ponúka, je futbalová lopta od spoločnosti One World Play Project. Zaujme už samotná lopta, ktorá presne spĺňa environmentálne požiadavky hnutia. "Na jej vývoji sme pracovali deväť mesiacov. Vyrobili sme ju z najkvalitnejších netoxických materiálov, netreba ju dofukovať, nemá vstup na ihlu a je prispôsobená, aby vydržala aj pri hre na drsnejších povrchoch, ako je napríklad štrk či asfalt,” prezradil nám Andrew Magliulo z One World Play Project. Kvalita a dlhá trvácnosť výrobku je však len začiatok veľmi sympatickej misie.

Začalo sa to všetko pred desiatimi rokmi, keď Američan Tim Jahnigen videl v televízii dokument o deťoch zo sudánskeho Darfúru, ktoré si vyrobili futbalovú loptu z odpadkov zviazaných povrazom. Rozhodol sa im pomôcť, ale tak, aby to malo zmysel. Nenakúpil preto bezhlavo hromadu klasických lôpt, ale rozhodol sa vyvinúť vlastnú, ktorú deti tak ľahko nezničia. V roku 2008 mu s kapitálom pomohol spevák Sting a v roku 2010 bola lopta na svete. Keďže ide o naozaj kvalitnú loptu, ponúkal ju na predaj hocikomu na svete. Za cenu 39 eur dostane loptu zákazník, ktorý si ju objedná – a druhá putuje deťom v núdzi.

Takýto model funguje výborne. Od roku 2010 predala spoločnosť už viac ako 1,6 milióna lôpt, ktoré celkovo putovali ku kolektívom až 48 miliónov detí. "Objednávky sme zaznamenali takmer z každej krajiny na svete, navyše sme už spolupracovali s 50-tisíc organizáciami, ktoré nám pomáhajú doručiť lopty tam, kde treba,” pokračuje Magliulo. Lopty sa naozaj dostávajú aj do najizolovanejších oblastí – prostredníctvom jednej čínskej charity napríklad aj k deťom v Severnej Kórei. "Naozaj sme začínali len s tým, že chceme vytvoriť túto trvácnu loptu a dodnes nás fascinuje, čo sme už dosiahli,” uzatvára.

Slovenské topánky na celý život

Doživotnú záruku ponúka aj jeden slovenský remeselník. Marek Pažitný vyrába luxusnú ručne šitú pánsku obuv na mieru a garantuje, že ju bude zadarmo doživotne opravovať. "Zákazníci to aj využívajú. Napríklad jeden pán – tak ako chodí servisovať auto, príde vždy aj s topánkami. Zákazníkom vždy poviem, že za prácu neplatia, len za náklady. To však zo žartu, väčšinou ide iba o páreurové položky, a tie od nich nepýtam,” vysvetľuje obuvník, ktorý vari ako posledný v Európe vyrába kompletne celé topánky ručne. Výroba jedného páru preto trvá desiatky hodín a cena sa šplhá nad tisíc eur.

Na každého človeka tejto planéty ročne pripadne... Foto: Andrej Barát, Pravda
odpad, smeti, tlevízia, plast Na každého človeka tejto planéty ročne pripadne 130 kg odpadu. Smeti končia aj v prírodných rezerváciách.

"Napriek cene si zákazníci takéto topánky kupujú najmä z ekonomických dôvodov. Uvedomujú si, že doživotná záruka prinesie z dlhodobého hľadiska úsporu. Ekologický rozmer ich veľmi nezaujíma a pravdupovediac takto som sa na svoju prácu zatiaľ nepozeral ani ja. Ale odteraz budem robiť aj v tomto smere osvetu,” usmieva sa Pažitný. Podľa neho je dlhodobý servis možný aj pri lacnejších topánkach, ktoré nie sú robené celé ručne. "Tam už však vidno, že sú opravované. Ja ručne steh bez problémov nadpojím, takisto kvalitne zatiahnem, topánky sú stále ako nové,” uzatvára uznávaný obuvník.

Pažitného topánky sú naozaj exkluzívnym tovarom, no s doživotnou zárukou prichádzajú aj výrobcovia sériovo vyrábanej obuvi. Prvou lastovičkou môže byť kolekcia známeho britského výrobcu Dr. Martens. Topánky v nej začínajú na cene 200 eur a výrobca garantuje, že ak si obuv zákazník zaregistruje, firma mu ju bude doživotne opravovať, ak sa na nej niečo pokazí. Známe vďaka doživotnej záruke sú aj na Slovensku už dlhé roky napríklad slúchadlá americkej značky Koss. Horšie je, že podľa viacerých predajcov záruku zákazníci nevyužívajú vo veľkej miere, často si radšej kúpia iné, novšie modely.

Chytajú sa aj veľkí hráči

Viete si predstaviť pohromade 3,5 milióna lietadiel Boeing 747? Asi ťažko. Ich spoločná váha by pritom dala dohromady hmotnosť odpadu, ktorú ľudstvo vyprodukovalo za tento rok (a to je len polovica apríla). Väčšina populácie našej planéty pritom zatiaľ nežije konzumným spôsobom života. Keby každý na svete mal konzumentské nároky ako typický Američan, potrebovali by sme 4,6 planéty, ako je Zem, aby sme naplnili ich nároky, keby každý konzumoval ako Európan, stále by sme potrebovali 2,3 planéty. Konzumentským životom dnes žijú takmer tri miliardy ľudí, v roku 2030 ich bude už päť…

Tieto alarmujúce čísla si neuvedomujú len jednotlivci, ekologickí aktivisti či hnutia ako BuyMeOnce. Britský denník Telegraph spomínal viacero príkladov, keď sa do ekologického zmýšľania zapojili aj väčšie značky. Džínsová značka Nudie začala ponúkať opravy svojich rifieľ zdarma. Luxusná značka Jigsaw zase prišla s kampaňou Život, nie skládka, v rámci ktorej vo svojom módnom katalógu mieša nové modely s oblečením, ktoré mala v ponuke v minulých rokoch. Takéto príklady sú síce chvályhodné, ale zatiaľ sú skôr len zaujímavým marketingom. Na skutočné antikonzumentské hnutie to ešte nevyzerá.

Zapojiť sa však môže v malom každý. Recyklovanie by malo byť dnes už pomaly samozrejmosťou, prečo sa teda nezamýšľať aj nad znížením spotreby. A začať sa dá od maličkostí. Za čas, ktorý prešiel, kým ste sa v článku dočítali až sem, sa na svete vyrobilo neskutočných 52,8 milióna plastových tašiek. Čo tak nabudúce skúsiť plátenú tašku. A vložiť do nej len to, čo naozaj potrebujete. A ak to nie je potravina, tak aj čosi, čo naozaj dlho vydrží…

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #odpadky #ekologický výrobok #doživotná záruka #Deň Zeme