Za záchranou bojových pilotov aj do jamy levovej

Pokus o záchranu pilotov zostreleného bombardéra Su-24 stál vlani Rusov život jedného vojaka a zničený vrtuľník. Neboli prví, kto sa presvedčili, aké riskantné sú podobné záchranné operácie označované anglickou skratkou CSAR (Combat Search and Rescue, čiže pátracia a záchranná operácia v bojovej zóne). V minulosti Američania prišli o 11 ľudí pri pokuse zachrániť jediného pilota.

19.08.2016 16:12
Sýria, Rusko Foto: , ,
Ruský letecký personál na jednom zo sýrskych letísk pripravuje bombardér SU-34.
debata (6)

Napriek tomu prakticky všetky moderné armády považujú záchranu zostrelených posádok za prioritu, napísal server poľskej spravodajskej televízie TVN 24.

O operácii CSAR po zostrelení ruského bombardéra tureckou stíhačkou sa postupne vynorilo dosť informácií, aby sa dalo povedať, že nie všetko sa odohralo tak, ako by si priali Rusi.

Pilot sa do bezpečia nemohol dostať sám

Su-24 spadol na sýrske územie, kontrolované povstalcami bojujúcimi proti režimu Bašára Asada, podporovaného Ruskom. Pilot a navigátor sa katapultovali vo výške niekoľkých tisíc metrov. Keď sa blížili k zemi na padákoch, pilota Olega Peskova zabili turkmnski povstalci paľbou zo zeme. Podľa ženevskej konvencie spáchali vojnový zločin.

Druhý člen posádky, kapitán Konstantin Murachtin, nezdieľal osud kolegov, aj keď bol ľahko zranený. Ocitol sa na nepriateľskom území, niekoľko kilometrov od pozícií sýrskych vládnych vojsk, ale bolo prakticky nemožné, aby sa sám dostal do bezpečia.

Hned ako sa Rusi dozvedeli o zostrelení Su-24, spustili záchrannú operáciu. Na sýrskej základni Hmímím, z ktorej operuje ruskej letectvo, sa do akcie pustili námorní pešiaci a počas 15 minút vzlietli vrtuľníky.

Moskva tvrdí, že išlo o dva dopravné vrtuľníky Mi-8, aj keď povstalecké nahrávky zachytili krúžiť nad oblasťou, kde bol Su-24 zostrelený, jeden Mi-8 v sprievode bojového vrtuľníka Mi-24. To by malo zmysel. Prvý môže vziať na palubu tucet námorných pešiakov a ako doprovod by mu poslúžil ťažko ozbrojený Mi-24.

Vrtuľníky doleteli na miesto v priebehu pár minút, museli prekonať len sotva 50 kilometrov. Na mieste posádky ruských vrtuľníkov veľmi rýchlo zistili, aká riskantná je misia CSAR. Aby našli pilota, museli v hornatom a zalesnenom teréne letieť nízko a pomaly.

Výsledok nedal na seba dlho čakať. Mi-8 sa dostal do silnej paľby a ruskí piloti museli okamžite núdzovo pristáť v krajine nikoho.

Poškodený Mi-8 s tromi členmi posádky a 12 vojakov pristál na dohľad od sýrskych vojakov, ktorí na nich mávali. Ale Rusi boli dezorientovaní a odpochodovali k rebelom, a tak sa dostali sa do ťažkej paľby. Vtedy bol asi zabitý vojak Alexander Pozynič, aj keď Rusi tvrdia, že bol smrteľne ranený ešte vo vzduchu.

Hneď ako si Rusi uvedomili svoju chybu, stiahli sa a zanedlho sa spojili so sýrskymi vojakmi, ktorí im prišli na pomoc. Opustený vrtuľník zničili povstalci americkú protitankovou strelou TOW.

Po zostrelení Mi-8 sa ďalšie ruské vrtuľníky vrátili na základňu. Do pátrania po pilotovi sa pustili tri sýrske komandá, podporované ruskými lietadlami. Celú akciu vraj koordinoval iránsky generál Kásim Sulejman. Pilota našlo až za súmraku ruské bezpilotné lietadlo, ktoré k nemu naviedlo záchranárov. Po 12 hodinách sa skončila akcia úspechom. Päť Sýrčanov vraj bolo zranených, ale nikto ďalší neprišiel o život.

Nikto nenechá pilota napospas osudu

Príbeh záchrany ruského pilota ilustruje riziko záchranných misií. Každá sa môže zvrhnúť v katastrofu, ktorá bude stáť viac životov, než sa podarí zachrániť. Chladný rozum by velil nepodstupovať takéto riziko. Nikto však nenechá pilota napospas osudu na nepriateľskom území. Takýto postoj je výsledkom niekoľkých faktorov, z ktorých najdôležitejší je vplyv na morálku vojska. Každý vojak musí byť presvedčený, že ak bude mať smolu a ocitne sa v nebezpečenstve, urobí sa všetko, aby sa mu pomohlo.

Ide aj o verejnú mienku. A sú aj argumenty, o ktorých sa nahlas nehovorí: piloti sú jednoducho a doslova príliš cenní. Výcvik každého z nich stojí milióny a v prípade zajatia sa môžu stať zdrojom cenných informácií. Ťažko tiež podceniť propagandistický vplyv poníženia, keby upadli do zajatia.

Preto sa aj napriek vysokému riziku podnikajú operácie CSAR. Najdrahšia bola záchrana podplukovníka Iceala Hambletona po zostrelení nad Vietnamom, ktorá stála Američanov päť lietadiel a 11 pilotov. Hambletona zachránili po 12 dňoch skrývania sa v džungli.

Američania sa poučili a o dve desiatky rokov neskôr vrtuľníky americkej námornej pechoty zachránili pri učebnicovej operácii kapitána Scotta O'Gradyho, zostreleného stíhačkou F-16 nad Srbskom, kde šesť dní unikal zajatiu.

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Pilot #bombardér #záchranná akcia #bojový vrtuľník #CSAR