Bohatý dobrák Ratan Tata je samotár, ktorý sa nikdy neoženil

Ratan Tata je bohatý, ale žije skromne. Uprednostňuje samotu. Za najlepších priateľov označuje psov. Nenosí obrúčku, pretože so žiadnou ženou si ju nevymenil.

14.08.2015 06:00
India Auto Expo Foto: ,
Ratan Tata na snímke z januára 2012 na autosalóne v Indii.
debata

Najnovšie sa meno 77-ročného indického podnikateľa spája s investíciou automobilky Jaguar Land Rover na Slovensku. Firma Tata Motors kúpila dve značky britského výrobcu luxusných áut v roku 2008 v prepočte za viac ako miliardu eur. Boháč v decembri 2012, keď oslavoval 75. narodeniny, síce odišiel zo všetkých vedúcich funkcií podnikateľského impéria, ale, samozrejme, že stále kontroluje rozhodnutia. Mimochodom, koncern Tata funguje na širokom poli biznisu – od čaju až po oceľ.

Otec bol adoptovaný

Tatov otec Naval mal ťažký začiatok života. Keď štvorročný chlapec osirel, skončil v sirotinci. Dočkal sa však náhradnej matky. Keď mal 13 rokov, adoptovala si ho zámožná bezdetná príbuzná, ktorá bola vydatá za finančníka Ratanjiho Tatu. „Namiesto trvalej biedy začal vyrastať v luxusnom paláci v centre Bombaja s 50-členným služobníctvom. Do školy ho vozil Rolls-Royce,“ napísal denník Guardian.

Naval Tata však nikdy nezabudol, v akej biede najprv žil ako malé dieťa, čo sa nepochybne premietlo aj do výchovy syna Ratana. „Ďakujem Bohu, že mi poskytol príležitosť zažiť bolesť chudoby, čo viac než čokoľvek iné formovalo môj charakter,“ upozorňuje na jeho výrok portál koncernu Tata.

Celý život potom pracoval v koncerne Tata, ktorý sa postupne rozrastal a v súčasnosti má globálny význam. Syn Ratan pochádza z jeho prvého manželstva, ktoré sa neskôr rozpadlo. (Potom sa oženil so Švajčiarkou, ktorú spoznal, keď pricestovala do Indie ako turistka.)

Mal projektovať domy

Ratan Tata vyštudoval architektúru a manažment na dvoch prestížnych univerzitách v USA. Fascinoval ho tamojší rozmach, dostal pracovnú ponuku, zaľúbil sa do jednej Američanky. Plánoval usadiť sa. „Jeho plány zmarila choroba starej matky. Požieraný zmyslom zoroastrizmu pre povinnosti sa vrátil do Indie,“ napísali noviny Telegraph. Dávni predkovia Tatu pochádzali z Iránu, odkiaľ si priniesli náboženstvo, ktorého zakladateľom bol prorok Zarathuštra. Zoroastrizmus sa udržal v rodinnej dynastii z pokolenia na pokolenie.

Tata nakoniec vyťažil zo štúdia architektúry len vo dvoch prípadoch. „Jeden dom navrhol svojej matke, druhý projektoval pre seba na pobreží Arabského mora,“ poznamenal Guardian. Tata sa zapojil do biznisu pod rovnomenným názvom koncernu. Prešiel cez rôzne riadiace pozície, až sa nakoniec v roku 1991 stal šéfom celého podnikateľského impéria.

Prezieravými investíciami posúval koncern na vyššiu úroveň významu. Zisky začali rásť napriek tomu, že kolos zoštíhlil z 250 firiem na 80.

Sen o lacnom aute

Tata splnil túžbu mnohých Indov kúpiť si nové auto za nízku cenu. Tá im umožnila vymeniť motocykel za jazdu za volantom. Automobil značky Tata Nano sa predáva od roku 2008. Má malé rozmery, dosahuje maximálnu rýchlosť 105 km/h a je v minimálnej výbave, pričom k žiadnemu modelu sa nedajú objednať airbagy. Chudobná vrstva Indov je však spokojná, pretože za Tata Nano zaplatia v prepočte iba okolo 1 500 eur.

Na opačnej strane sa nachádza luxus, ktorý spadá pod automobilku Jaguar Land Rover. Pod týmto názvom funguje od roku 2008, keď Tata rozhodol o kúpe od amerického koncernu Ford. (Vznikla zlúčením Jaguaru a Land Roveru.) Automobilka predala v minulom roku dovedna takmer 463-tisíc luxusných vozidiel. Dominovali autá Land Rover, ktorých bolo približne o 300-tisíc viac ako jaguarov. Tržby dosiahli v prepočte viac ako 25 miliárd eur, čistý zisk predstavoval takmer 4,5 miliardy eur.

Automobilka Jaguar Land Rover zamestnáva dokopy približne 28-tisíc ľudí. Rozšírením výroby na Slovensku sa ich počet zvýši.

Tata Motors pred niekoľkými rokmi plánoval ponúknuť na trh superluxusný športiak. Počítalo sa s tým, že Jaguar C-X75 bude v limitovanom počte 250 automobilov v cene okolo milión eur. Výroba sa však nezačala. Automobilka to v roku 2012 odôvodnila tým, že by nešlo o vhodný postup v čase ekonomickej krízy.

Boháč bez výstrednosti

Tata napriek tomu, že má v Indii povesť jedného z najvplyvnejších podnikateľov, neprejavuje záujem o noblesný život. Mohol by sa voziť v najdrahšom jaguari, ale do práce jazdí v menšom aute, ktoré šoféruje.

Nikdy sa neoženil, nemá deti. Vyhovuje mu život v ústraní. Zdá sa, že viac ako ľudia ho v súkromí zaujímajú veci – dom má plný kníh a cédečiek. Už viac ako 20 rokov vo vile žije sám. Na večierky nechodieva. Hýrenie nepozná – nepije alkohol ani nefajčí. „Niekedy existuje veľký zmysel pre samotu. Klamal by som alebo by som bol pokrytec, keby som tvrdil niečo iné. Mám psov a tí sú súčasť môjho života,“ zdôveril sa podľa Telegraphu.

O Tatovi sa hovorí, že v biznise oveľa viac vidí možnosť pomôcť, ako sa tešiť z obrovského bohatstva. Veď jeho priamy podiel v koncerne je jednopercentný, čo je v peňažnom vyjadrení 300 miliónov eur. Postaral sa o to, aby až dve tretiny akcií patrili dobročinným organizáciám pod hlavičkou Tata.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Jaguar Land Rover #Ratan Tata