Bicykle sa stávajú otázkou imidžu, dizajnérske kúsky stoja tisíce

Mestská elita, ktorá sa chce premiestňovať po Paríži, Miláne alebo Tokiu štýlovo, si stále viac žiada luxusné bicykle, či už ide o modely vyrobené na mieru užívateľom, alebo signované poprednými módnymi domami.

26.11.2014 07:00
debata (2)

Takéto bicykle sú na hony vzdialené anonymite obyčajných jazdných kolies a dizajnéri súperia v nápadoch, ako tento dopravný prostriedok urobiť čo najviac výnimočným, píše agentúra AFP.

Módny dom Hermes tak vo Francúzsku začal vyrábať model nazvaný Flaneur, ktorý sa predáva za 8 100 eur. Jeho vzhľad je úplne klasický, ale má karbónový rám, osem rýchlostí a remeň, ktorého pohyb je tichý a čistý.

„Tento bicykel sa stretáva s veľkým úspechom ako u zákazníkov, ktorí sú zvyknutí nakupovať u našej spoločnosti, pretože vyhovuje ich štýlu, tak aj u vyznávačov cyklistiky, ktorí v ňom nachádzajú čosi nové,“ hovorí generálny riaditeľ Hermes Horizons François Doré. „Chceli sme zhmotniť našu víziu cyklistiky ako obľúbeného druhu dopravy moderného obyvateľa mesta. Náš model sa vyrába aj v športovej verzii,“ vysvetľuje Doré.

Pohodlie dodá kožený poťah ako v aute

Taliansky výrobca luxusných bicyklov 43 Milano sa spojil so spoločnosťou Pininfarina zameriavajúcou sa na dizajn a vývoj karosérií pre automobily a uviedol na trh model z chrómovanej ocele za 8 400 eur, inšpirovaný automobilom Pininfariny z 30. rokov minulého storočia a vybavený diskrétnym elektrickým motorom. „Kožený poťah použitý na sedlo a riadidlá je inšpirovaný interiérom automobilu,“ vysvetľuje Paolo Pininfarina, prezident podniku, ktorý založil jeho dedko Gian-Battista „Pinin“ Farina. Ide o limitovanú kolekciu určenú pre vedúcich pracovníkov, ktorí žijú v centre mesta, kde sú ulice väčšinou upchaté.

Bicykel, ktorého predchodcu, drezinu, vynašiel nemecký barón Karl von Drais v roku 1817, sa v polovici 20. storočia stalo ľudovým dopravným prostriedkom. Dnes je však tiež luxusným doplnkom. Mercedes Benz, Porsche, Maserati, Lamborghini a Ferrari majú svoje luxusné modely velocipédov.

Z bicykla po dedkovi luxusný dopravný prostriedok

„Vďaka bicyklu pociťujú ľudia nezávislosť, akú mali v automobile, pričom však na nich nedoliehajú nevýhody premávky. Pri premiestňovaní majú pohyb a slobodu,“ zdôrazňuje Bruno Urvoy, ktorý si v Paríži otvoril obchod En selle Marcel. Špecializuje sa na luxusné bicykle a v sklade má modely talianskych, britských aj nemeckých výrobcov. Za 1 450 eur môžete mať model Siegfried od firmy Schindelhauer s hliníkovou konštrukciou. Za model Ludwig 18 zaplatíte dvojnásobok.

„Skutočný luxus však znamená prispôsobiť bicykel požiadavkám zákazníka,“ zdôrazňuje Bruno Urvoy. Do jeho obchodu tak môžu klienti priniesť svoj obľúbený bicykel, na ktorom napríklad jazdili ako deti alebo ho zdedili po dedkovi, a tu im nahradia niektoré súčiastky, doplnia príslušenstvo alebo ho nanovo natrú.

„Predtým bol znakom spoločenského postavenia automobil a dnes túto úlohu preberá bicykel,“ usudzuje Urvoy. „Ľudia môžu povedať: ‚Toto je môj životný štýl a môj imidž‘. Pre niekoho to je rovnako dôležité ako značka topánok,“ dodáva.

Drevený za 14-tisíc

V Tokiu ponúka verziu z mahagónového dreva pochádzajúceho z Hondurasu výrobcu jácht Sueširo Sano. „Chceme ukázať, že výkony týchto bicyklov sú rovnaké ako tých z karbónového vlákna,“ hovorí. Jeho modely sú drahé: za zhruba 14 500 eur.

Jeden francúzsky výrobca chce v budúcom roku začať vyrábať systém NigiBike, ktorý bude skrytý priamo v bicykli a ktorý bude majiteľa varovať vždy, keď sa od neho jeho dopravný prostriedok vzdiali.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #bicykle #dizajnéri