Bosnianske moslimky sú dobrovoľne druhými manželkami Arabov

Bosna a Hercegovina zažíva v posledných rokoch prílev turistov a investorov zo štátov Perzského zálivu. To so sebou prinieslo bývalej Juhoslovanskej republike nový problém - Arabi si berú miestne ženy ako druhé alebo tretie manželky, ktoré potom doma čakajú na príležitostné návštevy svojich manželov, napísal server BalkanInsight.

09.06.2016 14:00
debata (24)

Ako príklad uviedol skúsenosť 36-ročnej Sarajevčanky, ktorá má dve deti z prvého manželstva. Jej nový muž, ktorý má 51 rokov, prišiel pôvodne do Sarajeva, aby tam založil menšiu firmu. Spoznali sa, keď navštívil jej pracovisko. Priateľka, ktorá sa už skôr vydala za iného Araba, jej vysvetlila, že tento muž hľadá bosniansku manželku, ktorej by mohol pomôcť.

Sarajevčanke trvalo približne dva mesiace, kým sa prostredníctvom videí a telefonických rozhovorov zoznámila s jeho spôsobom života a zvykmi. Otec následne dal k zväzku súhlas, a tak sa vzali. „Súhlasila som so sobášom s plným vedomím, že nebudem jeho jediná manželka. Nikto ma nepodviedol,“ hovorí.

Nový trend bosnianskych žien

Príbeh tejto Sarajevčanky dokumentuje nový trend. Bosnianske ženy sa obvykle so súhlasom otcov alebo bratov, vydávajú za podnikateľov z arabských krajín. V stále väčšom počte prichádzajú do Bosny buď za obchodom, alebo na dovolenku, ktorú trávia v prenajatých či kúpených bytoch a domoch.

Za niekoľko posledných rokov prišli do Bosny z oblasti Perzského zálivu desiatky tisíc návštevníkov. Láka ich mierna klíma, panenská príroda, kultúra i skutočnosť, že prinajmenšom polovica obyvateľov vyznáva islam a mešity sú na dosah. „Oddali sme sa pred Alahom,“ hovorí Sarajevčanka. Vo svojom okolí vraj pozná najmenej dvadsať žien, ktoré sú druhými manželkami Arabov, a jedna je dokonca treťou manželkou. Pravidelne sa spolu modlia a stretávajú.

Obyčajné zväzky sú právne neplatné

Islamské spoločenstvo v Bosne a Hercegovine tvrdí, že o týchto manželstvách nemá žiadne informácie. V prípade, že by niektorý imám takéto obrady vykonával, začali by proti nemu kárne konanie, pretože by tým porušil pravidlá uplatňované v rámci spoločenstva.

Svadby podľa islamského práva šaría sú v Bosne povolené len ako symbolické zväzky a vždy až po uzavretí manželského zväzku v súlade so zákonom a rodine. Bosniansky právny poriadok nepovoľuje polygamiu a obyčajné zväzky podľa šaríe sú právne neplatné.

„Islamské spoločenstvo plne rešpektuje zákony štátu, ktoré upravujú postup pri uzavieraní manželstva. Na druhej strane sú tak zabezpečené práva a ochrana žien,“ hovorí sarajevský muftí Enes Ljevaković.

Nie je to len o peniazoch

Muftí pritom upozorňuje, že ženy sú chránené len v prípade, že štát uzná určitý vzťah ako zväzok manželský, ktorý bol uzavretý pri „civilnom“ obrade. Podľa Sarajevčanky popisujúcej svoj príbeh však táto skutočnosť Bosnianky od uzavretia manželstva s Arabmi neodrádza. Uisťuje, že svojho muža miluje, zároveň však pripúšťa, že dôvodom jej zväzku bola i finančná podpora. Mnoho žien v jej skupine si rovnako bralo svojich arabských mužov z oboch dôvodov, dodáva.

„Pokiaľ ide o môjho muža, je to úžasný človek. Hovoríme spolu prostredníctvom videa každý deň. Zasypáva ma množstvom krásnych slov a bozkov,“ hovorí. Cíti vraj jeho plnú úctu a lásku. Vekový rozdiel medzi ženami a ich arabskými manželmi sa podľa nej pohybuje od dvoch do dvadsiatich rokov. Vzhľadom na to, že už majú manželky, ktoré sú skôr v ich veku, hľadajú obvykle mladšie ženy. Niekedy sa však pozerajú po rovnako starých," vysvetľuje. Pokiaľ vie, väčšina Arabov, ktorí si berú Bosnianky, pochádza zo Saudskej Arábie, zo Spojených arabských emirátov, z Kuvajtu, z Egypta a Líbye.

24 debata chyba
Viac na túto tému: #manželstvo #arab #polygamia #moslimka