Boris Becker je slimák, princ Charles žaba?

Čo víri v hlave vedca, ktorý objaví nový druh pavúka a pomenuje ho podľa Johna Lennona? Takto sa v roku 2005 zapísal do prírodovedných príručiek nový druh chlpatej tarantuly, ktorý dostal latinské meno Bumba Lennon, podľa najpopulárnejšieho člena britskej skupiny Beatles. Prečo? Preto, že to jeho objaviteľ môže urobiť.

21.06.2016 14:00

Keď biológovia objavia novú rastlinu alebo druh živočícha, čaká na nich odmena v podobe možnosti vybrať mu meno – ak dodržia vedecké pravidlá.

Binominálna nomenklatúra, teda dvojslovná sústava vedeckých mien organizmov, je duchovným dieťaťom švédskeho prírodovedca Carla Linného, ktorý zaviedol jej dôsledné používanie. Tento systém vyžaduje prísny poriadok pri pomenovávaní nových druhov – a zároveň ponecháva priestor pre tvorivú slobodu.

Prvá časť latinského pomenovania, ktorá sa píše s veľkým písmenom, určuje rod. Druhá časť s malým začiatočným písmenom upresňuje druh. Okrem toho ale neplatí žiadne obmedzenie pre vedca, ktorý smie novoobjavený druh pomenovať.

V roku 2012 sa tak ekvádorská bodkovaná žaba dočkala mena podľa britského princa Charlesa – Hyloscirtus princecharlesi – a nový druh vážky sa dočkal pomenovania Umma Gumma, podľa slávneho albumu kapely Pink Floyd.

Ekvádorská bodkovaná žaba dostala meno po... Foto: SITA/AP
princ Charles Ekvádorská bodkovaná žaba dostala meno po princovi Charlesovi.
Ilustračná snímka Foto: SHUTTERSTOCK
žaba Ilustračná snímka

Podobné pomenovania pritom môžu mať aj iný účel, než len vzdať česť významnej či obľúbenej osobnosti. Prevažná väčšina novoobjavených druhov nie je veľmi zaujímavá a správa o nich sa len zriedkakedy dostane mimo odborných vedeckých časopisov. No vyhynutý ďateľ pomenovaný Mandela či tarantula Lennon automaticky vzbudia podstatne viac pozornosti, poznamenáva spravodajský server Deutsche Welle.

Kto sa teda tiež dočkal podobného zvečnenia v živočíšnej ríši? Boris Becker – podľa tohto tenisového esa je pomenované jedno z najpomalších zvierat na svete. V roku 1996 objavil mníchovský biológ Manfred Parth pri filipínskom pobreží malý druh ulitníka rodu bursa. A pretože je tento biológ tiež nadšeným tenisovým fanúšikom, bolo jasné, že mu nemôže dať iné vedecké označenie než podľa wimbledonskej hviezdy. A malý morský slimáčik preto nesie meno Bufonaria borisbeckeri.

Podľa tenisového esa Borisa Beckera je... Foto: SITA/AP, Lee Jin-man
Boris Becker Podľa tenisového esa Borisa Beckera je pomenované jedno z najpomalších zvierat na svete.
Ilustračná snímka Foto: SHUTTERSTOCK
slimák, ulita Ilustračná snímka

John Lennon – ako už bolo spomenuté, po Lennonovi bol pomenovaný nový druh tarantuly, ktorý objavil tím vedcov – a milovníkov Beatles – v brazílskom dažďovom pralese, kde sa odvtedy preháňa Bumba Lennon. John Lennon však už predtým prepožičal svoje meno druhu osy a vyhynutého článkonožca.

Ozzy Osbourne – V roku 2014 objavili vedci v brazílskej Amazónii nový druh stromovej žaby, ktorá ich miatla vydávanými zvukmi, ktoré sa najviac zo všetkého podobali pískaniu netopiera. A pretože o frontmanovi heavymetalovej skupiny Black Sabbath sa traduje, že raz na pódiu odhryzol hlavu netopierovi, dostala žabka meno Dendropsophus ozzy.

Joe Strummer – morská biologička Shannon Johnsonová rada počúva britskú punkovú skupinu The Clash. A na počesť jej zosnulého frontmana pomenovala druh hlbokomorského slimáčika Alviniconcha strummer. Tento živočích žije v extrémnych podmienkach v hĺbke niekoľko sto metrov v blízkosti hydrotermálnych prameňov, kde vraj vedie veľmi nebezpečný „punkový“ život.

Mark Knopfler – tento rockový dinosaurus získal v roku 2001 menovca. Americkí paleontológovia objavili na Madagaskare dosiaľ neznámeho mäsožravého dinosaura, ktorého po nadanom gitaristovi pomenovali Masiaksaurus knopfleri. A tvrdili pritom, že Knopflerova muzika ich po celý čas výskumu držala nad vodou a poháňala k ďalšiemu bádaniu.