Psychologička Bartíková: Dvadsať minút denne dieťaťu stačí

"Dnešným deťom najviac chýba pocit prijatia bez podmienok a neskôr sebaúcta,” hovorí psychologička Zlatica Bartíková, konzultantka pri nakrúcaní filmu Piata loď.

26.02.2017 08:00
Vanesska Szamuhelová, Piata loď Foto:
Detská herečka Vanesska Szamuhelová so ,,svojimi" filmovými bábätkami.
debata (28)

Desaťročné dievčatko vo filme Piata loď unesie bábätká. Stretli ste sa s takým alebo podobným prípadom vo svojej praxi?
Stretla som sa s túžbou detí po živom tvorovi. Deti sa chcú starať o niečo, čo reaguje na ich prejavenú pozornosť a city, o niekoho, pre koho môžu byť dôležité, chcú mať kamaráta. Živý tvor vypĺňa citovú medzeru v rodine. Koľko detí prinesie domov zatúlané mačiatko alebo psíka? Únos detí vo filme – správanie dievčatka – podmieňuje najmä charakter situácie, do ktorej sa dostane.

Aké sú problémy dnešných detí?
Najviac trpí ich istota, že sú v poriadku také, aké sú. To je základ pre neskoršiu zdravú sebaúctu a sebasúcit. Deti bez láskavého prijatia rodičov majú o sebe veľa pochybností. Hranica, kedy si začnú nahovárať, že by mali byť iné, lepšie, je veľmi krehká. V dnešnom svete sa nedostatok zdravej sebaúcty týka aj dospelých, len to vedia lepšie zakrývať, kompenzovať.

Majú dnešní rodičia menej času na svoje deti?
Závery výskumu zahraničného kolegu Bryana Posta, ktorý pracoval pre rodiny s adoptovanými deťmi, hovoria, že stačí, ak sa rodič venuje naplno a sústredene svojmu dieťaťu desať minút ráno a desať večer. Tento čas je nevyhnutný na to, aby sa vyvíjala amygdala a sebaupokojujúci mechanizmus absorbujúci stres. Tiež na to, aby sa tvorilo podhubie pre emocionalitu a sebasúcit. Tento vývoj prebieha až do 21. roku života dieťaťa.

Ak vo výchove dieťaťa niečo zanedbáme, už sa to nedá napraviť?
Náprava je ťažká. Možno by teraz so mnou Virginia Satirová, zakladateľka rodinnej terapie, úplne nesúhlasila. Podľa nej má človek obrovský potenciál rastu a ten sa dá obnoviť v akomkoľvek čase. Aj ďalší psychológovia hovoria, že ak chce človek niečo so sebou urobiť, podarí sa mu to. Ak však záujem nemá a jeho prioritou je obviňovanie okolitého sveta, ide to veľmi ťažko.

Aké potreby majú deti?
Dieťa potrebuje pozornosť, pocit zázemia a bezpečia. Keď je menšie, dostáva ju prostredníctvom dotykov a prihovárania sa cez melódiu hlasu matky. Neskôr, keď začína poznávať a vnímať svet, potrebuje mať dostatok podnetov. Dieťa potrebuje, aby ho niekto v tomto svete sprevádzal, aby s ním zdieľal jeho objavy, aby si mohlo vytvoriť názor a rozhodovať sa bez strachu, že sa jeho svet zrúti.

Psychologička Zlatica Bartíková. Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
psychologička Zlatica Bartíková Psychologička Zlatica Bartíková.

Sú dôležité vo výchove pravidlá a hranice?
Pravidlá sú dôležité, ale také, ktoré dieťa nezlomia, aby mu nezablokovali prirodzenú potrebu skúmať seba a svet a dorastať do vlastnej identity. Už dvojročné dieťa vie, kedy sme ho potrestali právom. Dieťaťu dávame hranicu, aby ho chránila. Je nebezpečné, keď hranica vo výchove neexistuje, napríklad kvôli obave z hnevu dieťaťa.

Existuje ideálny rodič? Taký, ktorému nemá dieťa čo vyčítať?
Ideálny rodič je taký, ktorý má odvahu vidieť realitu a bez kritiky to učí aj svoje dieťa. Nepýta sa: Čo to robíš ty taký a taký?, ale: Čo sa stalo, že to robíš? Ideálny rodič je taký, ktorý chce vedieť, čo sa s jeho dieťaťom deje, unesie jeho prvý aj druhý vzdor a nevzdá to s ním, keď prídu problémy. Vlastne to nevzdá nikdy až do svojej smrti.

Na internete aj v kníhkupectvách je veľa múdrych návodov, ako vychovávať deti. Máme sa nimi zaoberať?
Na internete je zároveň veľa zavádzajúcich informácií. Oveľa užitočnejšie je, keď hľadáme odpoveď na konkrétnu otázku, a tá sa viaže s naším konaním a dôslednosťou. Určite je dobre, že sa v dnešnej dobe dostaneme k informáciám jednoduchšie. Je však dôležité natrafiť na správny zdroj, ktorý nám pomôže, a ktorý nás, naopak, nezneistí. Treba tráviť čas so svojím dieťaťom, zaujímať sa oň, keď to potrebuje, a nie keď to potrebujeme my. Je dobré, keď si naštudujeme niečo o odchýlkach a ochoreniach. Kvôli záplave informácií však nesmieme zabudnúť, že svet netvoria iba problémy a že ako rodičia sme už niečo zvládli, že je tu aj niečo, čo funguje, v čom sa prejavuje potenciál každej rodiny.

S čím za vami ľudia prichádzajú?
Venujem sa riešeniu kritických situácií vo vzťahoch a terapii duševných ochorení, najmä úzkostných. Stáva sa, že za mnou prichádzajú rodičia, ktorí si nevedia rady so vzdorom dieťaťa alebo ich trápia otázky zdravého vývoja dieťaťa. Dospelým pomáham nájsť v samých sebe tých najlepších rodičov pre ich vlastné dieťa.

Čo poradíte rodičom, ktorí majú vzdorovité dieťa?
Nemáme nič cennejšie ako vzdor. Môžeme v ňom zostať alebo energiu využiť na to, aby sme veci menili, aby sme tvorili. Keď povie dieťa, že to nechce tak ako rodič, treba sa opýtať, ako to chce teda urobiť? Najcennejšie je, keď to urobí podľa seba.

Snímka z nakrúcania filmu Piata loď, kde bola... Foto: Radka Šišuláková
Piata loď Snímka z nakrúcania filmu Piata loď, kde bola Zlatica Bartíková konzultantkou.

Rodič však má skúsenosti a vie, že konanie dieťaťa môže napáchať aj veľké škody. Môže ho nejako zastaviť?
Už sme spomínali hranice. Rodič sa nesmie báť nezrelých detských emócií alebo neskôr deštruktívneho správania svojho dospievajúceho dieťaťa. Silu zastaviť ho nám dá iba láska k dieťaťu a presvedčenie, že ja som ten správny rodič a ono je moje správne dieťa. Nie je miesto na sebaľutovanie, kladenie otázok, čo mi to moje dieťa robí. Dospelý musí nedospelého zastaviť, ak si ubližuje alebo ubližuje druhým.

Aká dôležitá je fantázia pre psychiku dieťaťa? Zabíjajú počítače a televízory kreativitu našich detí?
Je to tak. Dostávajú hotové veci a nemusia tvoriť. Fantázia je dôležitou súčasťou psychiky. Pomáha dieťaťu preklenúť trhliny v citovom svete, predstavuje zdroj, z ktorého čerpá. Ak má dieťa fantáziu, môže sa preniesť cez kritické situácie v rodine a keď zosilnie alebo keď kríza pominie, vráti sa do reality. Počítače môžu byť pre deti únikom do „bezpečného“ sveta. Deti odchované na počítačoch môžu mať však neskôr problém s adaptáciou, môže u nich vzrastať napätie a úzkosť, ak situáciu v živote neovládajú ako hru v počítači. Fantázia a tvorivosť sú mechanizmy, ktoré nám aj v dospelosti pomáhajú preklenúť ťažké kritické situácie. Aj vďaka nim môžeme ťažké obdobie zvládnuť bez toho, aby sme sa stali závislými od rôznych „životabudičov“.

Psychológ Ivan Štúr hovoril, že treba len pekne žiť a dieťa sa pridá. Súhlasíte s ním?
Deti preberajú vzorce správania od rodičov. Ak sú rodičmi kritizované, onedlho začnú kritizovať rodičov. Do siedmeho roku života si dieťa myslí, že jeho konanie ovplyvňuje spokojnosť rodiča. Keď je veselý, je veselý kvôli nemu, smutný je tiež kvôli nemu. Je dôležité, aby dieťa malo dobrého sprievodcu v živote, aby nemalo pocit, že sa o rodiča musí starať, že nie je dobrým dieťaťom, lebo nespĺňa očakávania rodiča a nerobí ho spokojným. Aká zázračná môže byť veta, že je všetko v poriadku a že robiť chyby je dovolené a že ty, moje dieťa, si tým najlepším človekom, ktorého som stretol, stretla.

Zlatica Bartíková

Narodila sa 24. 10. 1957 v Dolných Salibách. Po absolvovaní štúdia psychológie na FFUK v Bratislave pracovala na Filozofickej fakulte UK. Po skončení psychoterapeu­tického výcviku pôsobila ako klinická psychologička a psychoterapeutka na Psychiatrickej klinike NsP Ružinov v Bratislave a v Dennej psychiatrickej nemocnici PK NsP Ružinov. Venovala sa ďalšiemu vzdelávaniu v oblasti práce s traumou a supervízie. Spolupracuje s Ligou pre duševné zdravie, má vlastnú psychologickú ambulanciu.

© Autorské práva vyhradené

28 debata chyba
Viac na túto tému: #psychológ #výchova detí #Piata loď #Zlatica Bartíková