Zabíja internet televíznu hviezdu?

Milan Čupka | 11.08.2013 09:00
house of cards Foto:
Hlavnou hviezdou seriálu House of Cards je Kevin Spacey.
Začiatkom 80. rokov letela pesnička Video Killed The Radio Star (Video zabilo rozhlasovú hviezdu). Začiatkom 80. rokov sa tiež zrodila generácia, ktorá dnes internetom zabíja televíznu hviezdu.

V posledných rokoch sa návyky mladých divákov prudko menia a obracajú smerom k novým médiám. O tom, že sa niečo deje, svedčia aj nedávno zverejnené nominácie na prestížne americké televízne ceny Emmy. Tento rok sú v užšom výbere prvýkrát aj seriály, ktoré sa vysielajú výlučne prostredníctvom internetu.

Nie, koniec televízie sa zďaleka neblíži. Napokon ani televízia nikdy nezabila rozhlasové vysielanie. Okrem toho, prinajmenšom čo sa Slovenska týka, televíziu stále sleduje podstatne viac ľudí než obsah na internete. Podľa prieskumu spoločnosti Gfk z minulého roka iba dve percentá populácie vôbec nesledujú televíziu, zatiaľ čo k internetu sa nedostane až 26 percent Slovákov. V prospech televízie hovorí aj priemerný počet hodín venovaných jej sledovaniu. Pri internete Slováci za týždeň strávia 19,5 hodiny, za internetom len 8,5 hodiny. Čo sa teda deje či mení? Zatiaľ čo starší ľudia, predovšetkým generácia nad 65 rokov, podľa rôznych prieskumov sleduje televíziu viac ako kedykoľvek predtým, v cieľovej skupine do 35 rokov dochádza k skracovaniu času stráveného pri televízore. Experti sa zhodujú, že za to môže práve internet. Sťahovanie filmov je fenoménom už dlhé roky, v poslednom čase sa k nemu však pridala aj neustále sa rozrastajúca ponuka televíznych programov, ktoré možno sledovať on-line. A v poslednom čase aj obsah tvorený výsostne iba pre web.

Páni svojho času

Mladí ľudia teda neprestávajú sledovať televízne programy. Akurát je pre nich pohodlnejšie pozerať si ich na počítačoch alebo v poslednom období aj na tabletoch či dokonca smartfónoch. V Spojených štátoch to začalo ovplyvňovať trh s reklamou. Už vlani sa Gary Carr, viceprezident spoločnosti TargetCast TCM, ktorá nakupuje reklamu pre rôzne spoločnosti, pre denník New York Times vyjadril: „Televízie zatiaľ nemusia panikáriť, ale mladí ľudia sú vždy tí, ktorí začnú experimentovať s novinkami, s odlišnými prístupmi.“

Podľa výskumnej agentúry pre televízne vysielanie Nielsen v Spojených štátoch aj preto zaznamenali tri roky po sebe pokles v sledovaní televízie medzi Američanmi do 35 rokov. Mladým je počítač bližší ako televízor, okrem toho im vyhovuje aj časová flexibilita, ktorú umožňuje sledovanie programov cez web. Jednoducho povedané – obľúbený seriál či reláciu si pozrú, kedy sami chcú, nie kedy im to nadiktuje TV kanál. Zároveň s tým sa mení aj „konzumácia“ vysielania. Badať to najmä pri stále populárnejších seriáloch.

Kým v histórii televízie sa seriály vždy „vypúšťali“ do sveta postupne, v denných, týždňových či iných intervaloch, na internete nie je nič nezvyčajné, keď sa celá nová séria zverejní naraz. Internetová generácia je na to totiž navyknutá – počas dlhých rokov sťahovania starších seriálov po celých sériách si už zvykla získať hneď všetky diely a pozerať ich, ako sa jej ráči. A tak, keď tento rok spoločnosť Netflix, zaoberajúca sa poskytovaním on-line videa, prevzala po televízii Fox zrušený seriál Arrested Development, zverejnila všetkých 15 nových častí v jeden deň – 26. mája.

Kvalita sa vyrovnáva

Téma internetových seriálov sa v amerických médiách rozoberá už dlhší čas, ožila však po zverejnení nominácií na televízne ceny Emmy. Netflix, spoločnosť, ktorá začínala ako on-line videopožičovňa, zabodovala hneď s tromi seriálmi, ktoré si diváci mohli pozrieť, len keď si ich stiahli cez internet. Do programu televíznych staníc sa nikdy nedostali. Pritom nešlo o žiadne béčkové výtvory. Seriál House of Cards, ktorý bol nominovaný hneď v deviatich kategóriách, získal do hlavnej úlohy oscarmi oceneného Kevina Spaceyho.

Podľa denníka New York Times napríklad spoločnosť Amazon, ktorá tiež experimentuje s vlastnými seriálmi, vyhradila pre pilotný diel nového seriálu jeden milión dolárov, čo je podľa ľudí z brandže o polovicu menej, než sa spravidla investuje do premiéry celonárodných televíznych seriálov, ale zase viac, ako putuje do pilotných dielov seriálov káblových televízií. „Nevidím absolútne žiadny rozdiel medzi produkciou klasického televízneho seriálu a týchto nových seriálov pre web,“ vyjadril sa aj herec Jeffrey Tambor, ktorý porovnával prácu pre televíziu HBO a web Netflix.

Netflix, ktorý donedávna ponúkal predplatiteľom len seriály a filmy, ktoré už predtým odvysielala klasická televízna stanica, však pri nomináciách na ceny Emmy nezabodoval len so sériou House of Cards. O ocenenie sa bude uchádzať aj so seriálom Arrested Developement, v ktorom si zahral aj 68-ročný Tambor. Seriál, ktorý na televíznej stanici Fox nedosiahol želanú sledovanosť a bol zrušený, získal medzičasom medzi divákmi kultový status a na internete zafungoval výborne. Tretím úspechom Netflixu na Emmy bola nominácia hororovej série Hemlock Grove.

Medziročný nárast o tretinu

Aj tento úspech zrejme podnieti ďalšiu produkciu seriálov internetovými spoločnosťami. Netflix už dávnejšie označila House of Cards za veľký úspech a v súčasnosti už pracuje na druhej sérii. Portál Amazon, ktorý cez internet predáva najrozličnejší tovar, už vlani zaplatil za šesť rôznych pilotných epizód k novým seriálom určeným výlučne pre internet. Išlo o komédie a detské seriály. Nezaostávajú ani ďalšie veľké spoločnosti, zdá sa, že v tomto segmente sa črtá naozaj silné konkurenčné prostredie. Tešia sa z toho nielen diváci, ale aj herci a ľudia z televíznej brandže, ktorí budú mať viac pracovných možností.

Tlak je vytváraný aj na kvalitu. Netflix funguje napríklad na predplatnom. Keď verejnosti ponúkne kvalitný seriál, ktorý nikde inde nenájdu, udrží si nielen súčasných predplatiteľov, ale môže nalákať aj nových. Za týchto okolností je spoločnosť ochotná investovať do nákladnej produkcie, ktorú seriály vyžadujú. Vlastný program sa však snažia tvoriť aj bezplatné služby, ktoré tvoria zisk len z reklamy. Najznámejší je asi videoportál YouTube, ktorý finančne motivuje nezávislých tvorcov, aby pre server tvorili originálnu produkciu.

Hoci sa teda zdá, že internet získava na sile, treba veci uviesť v správnom kontexte. Dobrým príkladom môže byť porovnanie sledovanosti najznámejšieho amerického športového podujatia – finále ligy amerického futbalu NFL Super Bowl. Keď v roku 2012 bolo prvýkrát možné pozerať veľké futbalové finále aj on-line, sledovanosť bola 111,3 milióna : 2 miliónom v prospech televízie. Tento rok februárové finále sledoval v televízii obdobný počet ľudí, no cez internet počet divákov narástol o deväťstotisíc, na celé tri milióny.

Slovenský on-line seriál prišiel v roku 2008

Prechod k novým médiám je témou aj na Slovensku. Priekopníkom v tomto smere je najmä televízia Joj, ktorá ako prvá na Slovensku priniesla internetovú televíziu huste.tv. „Prvý internetový seriál Cestovka sme začali ,vysielať‘ od 1. decembra 2008 a mal 126 epizód. Hneď ďalší rok sme uviedli seriál Rádio Hijo, v ktorom diváci mohli vidieť Lukáša Latináka a Roba Jakaba. Mladých sme zase bavili reláciou Street Life, a to od roku 2009 do 2012, kedy sme uviedli 167 epizód,“ vymenúval Ondrej Jurovčák, riaditeľ úseku nových médií televízie.

Minulý rok sa huste.tv pokúsila o podobný krok, aký sa podaril Netflixu – vzkriesiť zrušený televízny seriál. Konkrétne išlo o Mafstory. „Prevzali sme kompletné náklady na výrobu novej série, teda s pôvodným štábom, hercami, scenáristami a snažili sme sa to prefinancovať predplatným služby. Bohužiaľ fanúšikovská komunita seriálu nebola ochotná zaplatiť si za prémiový obsah a podporiť tak pokračovanie projektu na internete. Zrejme za tým videli iba zisk pre televíziu a neakceptovali, že hercov aj tvorivý tím treba zaplatiť,“ dodal Jurovčák.

Príčinu vidí tak v mentálnom nastavení divákov vo vzťahu k plateniu za obsah, ako aj v malom trhu. Veď Netflix má šesťnásobne viac predplatiteľov ako Slovensko obyvateľov. Podľa Jurovčáka si však v televízii uvedomujú, že vývoj v tejto oblasti je neskutočne rýchly a správanie mladého diváka sa mení vždy viac smerom k novým médiám. „Nemyslíme si, že televízie ako také zaniknú, skôr sa zmenia podľa správania divákov. Podľa nášho názoru bude o úspechu a neúspechu rozhodovať kvalitný obsah. Spôsob jeho konzumácie si divák vyberie sám,“ uzavrel.

Najdôležitejšie sú smartfóny

Technologickú aktualizáciu v oblasti nových médií pripravujú aj v RTVS. „Vzhľadom na to, že sme verejnoprávnou inštitúciou, určite sa nebude jednať o klasický biznis model predplatného prémiového obsahu,“ načrtol Juraj Kadáš z komunikačného oddelenia televízie. Technologické prepojenie televízie a rozhlasu v on-line priestore pritom dosiaľ prakticky neexistovalo. Iba pred dvomi mesiacmi sa spustil spoločný web, multimediálny obsah je však zatiaľ len pasívnym archívom živého vysielania rozhlasu a televízie.

„V Rádiu_FM sme už ale v minulosti testovali relácie produkované výlučne pre web. RTVS má okrem toho k dispozícii rozsiahly archív, ktorý sa postupne digitalizuje, perspektívne teda chceme sprístupniť aj právne vysporiadaný obsah z tohto archívu a ďalšie služby,“ vyjadril sa Kadáš. V RTVS za dôležitejší než samotný web považujú obsah distribuovaný do smartfónov. Verejnoprávny rozhlas a televízia preto pripravujú aj mobilné platformy, ktoré nebudú len o základnom streamovaní (živom vysielaní) programov na mobiloch, ale aj o tematických kanáloch a praktických službách.

Čo teda môžeme očakávať v nasledujúcich rokoch? Ako písal jeden z užívateľov v diskusnom fóre o nových médiách na webe TV Guide, kým pre neho ako dospelého otca rodiny je televízia ešte stále iným médiom, ako je tablet či notebook, pre jeho malého syna medzi nimi žiadny rozdiel neexistuje. Sú to len menšie či väčšie obrazovky. A tak ako hovoria mediálni experti zo zámoria, ale ako sa zmienil aj Jurovčák, v konečnom dôsledku úspech prinesie iba kvalitný obsah. <PE>

Televíziu nezapínam. Načo?

Mal 24 rokov a k jeho životnému štýlu patrila aj televízia. V roku 2007 však Michal odišiel pracovať do Anglicka a diaľkové ovládanie od televízora zaradil k artefaktom minulosti, ako je volkmen či telefónne slúchadlo pevnej linky na šnúre. Televízne programy však pozerať neprestal. Len vymenil obrazovku televízora za monitor svojho laptopu.

„Buď sme nemali naladené dobré kanály, alebo nás tá anglická televízia nebavila, v každom prípade, prakticky od začiatku sme si začali sťahovať seriály z internetu,“ hovorí Michal, ktorý na ich sťahovanie využíval a dodnes využíva aj nelegálne sťahovanie cez torrenty, preto sa rozhodol nezverejniť svoje priezvisko. Okrem toho sťahuje aj z portálov ako napríklad Uloz.to. S novým spôsobom prístupu k seriálom prišiel aj nový spôsob ich sledovania. Kým predtým na nový diel netrpezlivo čakal dni či celý týždeň, web mu umožňoval stiahnuť si celú sériu staršieho seriálu naraz. „A, samozrejme, keď vás seriál chytí, a máte tú možnosť pustiť si ďalší diel, prečo by ste to nespravili?“ dodal dnes 30-ročný Michal, ktorý v súčasnosti žije znova na Slovensku.

Aj on je jedným z mladých ľudí, ktorí sa radi oddávajú takzvaným seriálovým maratónom. „Keď som napríklad sledoval seriál Rome, dokázal som za jeden deň pozrieť aj osem 45-minútových dielov. Robím to tak dodnes, keď ma seriál zaujme, sledujem viac častí po sebe,“ dodal. Seriály si vyberá na odporúčanie známych, ale ich aj sám aktívne vyhľadáva na rôznych serveroch, kde užívatelia hodnotia jednotlivé tituly.

„Na v súčasnosti veľmi obľúbený seriál House of Cards s Kevinom Spaceym nás upozornil priateľkin kolega. Upútavku na seriál The Walking Dead som si zase všimol na Facebooku, tie inšpirácie prichádzajú zo všetkých smerov,“ opisuje a dodáva, že klasickú televíziu už šesť rokov prakticky nepozerá. „Neviem, prečo by som ju zapínal. Správy si pozriem na internete, seriály si stiahnem a pozriem, kedy chcem,“ mieni.

Keďže na Slovensku ešte nepôsobí služba rozsahom a dostupnosťou podobná americkej Netflix, ktorá ponúka za mesačný poplatok prístup k obrovskej databáze seriálov a filmov, je Michalov nelegálny spôsob získavania seriálov svojím spôsobom pre Slovensko typický. Cez torrenty je prístup k obľúbeným seriálom jednoduchý. Aj najnovšie časti bývajú na stiahnutie k dispozícii už pár hodín po ich americkej televíznej premiére.

Aj preto slovenský užívateľ nevie rozoznať, či seriál, ktorý pozerá, je z produkcie televízie, alebo internetovej spoločnosti. „House of Cards nikdy nebol v televízii? To som nevedel,“ priznal Michal. Svedčí to tiež o tom, že čo sa kvality týka, najnovšie čisto internetové seriály už dávno nie sú amatérskymi nízkonákladovými pokusmi, ale sú na rovnakej úrovni ako klasické televízne série.