Novinka roku 2017? O slovo sa hlási generácia Z

Milan Čupka, Pravda | 19.01.2017 06:00
mládež, mladí ľudia, komunikácia, technológie,... Foto:
Generácia Z.
Je to generácia, ktorá si nepamätá svet pred 11. septembrom 2001. Sociálne siete sú pre týchto mladých ľudí také samozrejmé, ako televízia pre mileniánov a generáciu X. Mladí, narodení od polovice 90. rokov, prežili doterajší život v neistote finančných a globálnych kríz a dospievali v čoraz ostrejšie rozdelených spoločnostiach. Najstarší z nich sa práve tento rok dostanú do veku, keď si začínajú budovať kariéry. Ako to zmení svet?

"Nevieme, aká nás čaká budúcnosť, pričom nás veľmi zaujíma, čo sa s nami stane. (…) Máme pochybnosti ako: Čo máme študovať? Bude sa nám to páčiť? A nájdeme si napokon prácu?” Tak znie citát jedného respondenta z celosvetovej štúdie Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) zameranej na tínedžerov. Na prvý pohľad sa môže zdať, že by mohol byť výstižný pre akéhokoľvek -násťročného z posledných desaťročí – je jedno, či sa narodil v roku 1997, 1987 alebo 1977. Znepokojenie súčasnej mladej generácie však má predsa len aj iné a reálnejšie základy, ako len mladícku neistotu.

Generáciu Z definuje narodenie po roku 1995 (niektoré delenia uvádzajú, že až po roku 2000), čo sa však prelína s tzv. generáciou Y (anglicky Millennials – narodení od polovice 80. rokov do roku 2000). Rýchly rozvoj technológií a najmä internetu však spôsobil, že sa skutočne vytvoril veľmi jasný zlom medzi týmito generáciami. Kým tzv. mileniáni vyrastali na televízii a internet prišiel až ako ďalšie médium, pre Z je internet od nepamäti jednotkou. Kým "mileniáni” ešte zažili obdobie zdanlivo nikdy nekončiaceho sa rastu a príležitostí, Z-tkári začali vnímať svet už po veľkej finančnej kríze…

Dvadsaťročný skeptik

Uveďme si to na príklade v súčasnosti 20-ročného mladíka. Google vznikol, keď mal jeden rok. Keď sa v roku 2003 učil písať, internet mal na Slovensku už každý tretí človek a Wikipédia fungovala druhý rok. Keď mal trinásť rokov a pomaly sa rozhodoval, kam ísť na strednú školu, Facebook prežíval u nás najväčší boom.

A práve včas – sociálna sieť umožňuje vytvorenie konta najmenej 13-ročným. Na strednej škole nášho tínedžera zase zachytil ošiaľ okolo Instagramu. Aj preto vlani podľa prieskumu spoločnosti GfK vyšlo, že generácia Z v roku 2016 sledovala denne televíziu v priemere o celú polhodinu menej ako generácia Y.

Nástup technológií nebolo však to jediné, čo formovalo najmladšiu generáciu. Newyorské dvojičky padli, keď mal chlapec len štyri roky. Globálna finančná kríza a s ňou súvisiaci úbytok pracovných miest pre mladých registroval ako 11-ročný. Nebol ešte plnoletý, keď Rusi anektovali Krym, osemnásť rokov oslávil v roku veľkých teroristických útokov v Paríži. Paradoxne, na Slovensku bol štatisticky lepšie materiálne zabezpečený, ako boli príslušníci generácií X a Y. Podľa údajov WHO však počas dospievania cítil väčší stres a tlak ako členovia predošlých generácií. Aj nedôveru. Čo to môže znamenať?

"Sociálne zvyky a prístupy, získané v kritickej druhej dekáde života mladej osoby, sa môžu preniesť do dospelého života a ovplyvniť smer celého jeho života,” vysvetľovala k výskumu o tínedžeroch Zsuzsanna Jakab, regionálna riaditeľka WHO pre Európu. Ovplyvniť môže nielen jednotlivcov, ale aj celé spoločnosti. Najmä v prípade, že sa nová generácia začne hlásiť o slovo. Získavaním pozícií vo firmách, zakladaním si rodín, ale aj možnosťou voliť. Ako dezorientovaná môže byť táto najmladšia generácia pod vplyvom doterajších skúseností, svedčia o tom u nás aj jej politické preferencie v prieskumoch, v ktorých neraz podporuje extrémistov.

Svet sa bude začínať od Z

Nedôvera sa neprejavuje len vo vzťahu k politickým elitám, ale aj voči korporáciám či reklame. Od tohto roku môžeme preto čakať ešte väčší záujem mladých ľudí o vlastné podnikanie (na rozdiel od generácie Y, ktorá vo veľkom a často nekriticky prijímala ponuky veľkých korporácií bez pridanej hodnoty), ale aj to, že mladí začnú vplývať na správanie a spoločenskú zodpovednosť firiem a podnikateľov. Na nezodpovedné správanie je síce citlivá aj generácia Y, no Z-tkári dokážu cez svoje idoly (napríklad youtuberov) oveľa rýchlejšie a efektívnejšie ovplyvňovať masy rovesníkov.

Generácia Z je totiž technológiami izolovaná (menej živého ľudského kontaktu), no paradoxne aj najviac prepojená. Podľa reklamnej agentúry J. Walter Thompson bude rok 2017 dôležitým aj z tohto dôvodu. Keďže najstarší členovia generácie Z sa stávajú kúpyschopnými, firmy začnú cieliť svoju pozornosť, ktorú v posledných rokoch venovali predovšetkým mileniánom, na ich mladších kolegov. Očakávajte teda zmeny štýlu reklamy a celkovo komunikácie (akoby zmien nebolo v posledných rokoch dosť). Otázkou je, čím a ako upútať generáciu nedôverčivých?

Ak sa podarí marketérom nájsť účinný spôsob komunikácie so Z-kármi, môže to pomôcť či uškodiť aj celej spoločnosti. Závisí od toho, ktorá strana politického spektra začne účinnou komunikačnou stratégiou ovplyvňovať najmladších voličov ako prvá a úspešne. Zaujímavou novinkou budú aj deti najstarších členov generácie Z, ktorí sa poponáhľajú so založením rodiny. Aké budú deti "digitálnych detí”? Firmy už majú odpovede – v roku 2017 sa na trh dostáva veľké množstvo digitálnych postieľok, dávkovačov jedla pre bábätká či pomôcok, ktoré pomáhajú obslúžiť dieťa prostredníctvom smartfónu.

Akurát treba vyriešiť – aké písmeno príde po Z? Futurista Mark McCrindle hovorí o narodených po roku 2010 ako o generácii Alfa. Ale to už bude naozaj iná abeceda…

Trendy roku 2017

Jedna z najväčších svetových reklamných agentúr J. Walter Thompson, ktorá zamestnáva viac ako 10-tisíc ľudí po celom svete, pripravuje každoročne prognózy trendov na nasledujúci rok. Odborníci, ktorých oslovia, odhadujú, aké trendy sa objavia, či začnú dominovať v spoločnosti, dizajne, marketingu či v technológiách. Vlani napríklad úspešne predpovedali aktivizmus generácie youtuberov, vznik komunitných obchodov a reštaurácií aj väčšie využitie rozšírenej reality. Zo sto trendov JWT na rok 2017 sme pre vás vybrali deväť.

IT aktivizmus
Radikálne meniť iba svet jednotiek a núl im už nestačí. Internetoví magnáti už nejaký čas menia aj ten skutočný svet. Rok 2017 by mal byť ešte výraznejšie v znamení ich verejných projektov. Mark Zuckerberg z Facebooku otvoril spolu s manželkou vlastnú školu, Google sa snaží pracovať s lepším plánovaním miest, Elon Musk chce dokonca kolonizovať Mars! Trend je badateľný aj u nás. Vplyvní ľudia z IT prostredia sa však angažujú skôr v projektoch, ktoré majú zabezpečiť zníženie korupcie či nastaviť lepšie fungovanie demokratickej spoločnosti.

Elon Musk. Foto: FLICKR/ONINNOVATION
Elon Musk Elon Musk.

Krvné testery
Ľudia už celkom bežne nosia inteligentné hodinky alebo náramky, ktorými sledujú počet krokov, ktoré spravili za deň, svoj pulz, merajú si športové výkony či si len monitorujú kvalitu spánku. Tento rok by sa viac mali presadiť biotestery. Spoločnosti budú ponúkať domáce minisúpravy na testovanie krvi, ktoré možno spárovať s ich laboratóriami a aplikáciou, pričom možno sledovať rôzne ciele – od chudnutia po celkovo zdravší život. Prvé spoločnosti núkajúce takéto služby v USA hlásia, že veľký záujem je najmä medzi tridsiatnikmi a štyridsiatnikmi.

Krvné testery. Foto: WELLNESSFX
krvné testery Krvné testery.

Televízia je nové rádio
Poznáte to zrejme aj zo svojich domácností – rodina sedí pri televízore, ale každý jej člen má v ruke smartfón… Digitálny mág Gary Vaynerchuk hovoril už na Web Summite 2016, že televízia sa stala novým rádiom. Teda „prísluchovým“ médiom, ktoré človek vníma len kdesi v pozadí. Začína sa teda boj značiek o pozornosť zákazníkov. Časy, keď si ľudia bez rozptýlenia vedeli pozrieť aj celý film v televízii, sú preč, dnes ledva vydržia pri 20-minútovom seriáli. Ako ich v takej záplave informácií a pri takej rozptýlenej pozornosti upútať reklamou?

Dovolenky "mimo”
Adrenalínové dovolenky sú už dávno v katalógoch najväčších tradičných cestoviek. Čo je teraz uletené a nové? So zaujímavým konceptom prišli vo Švajčiarsku, kde vlani založili Null Stern Hotel. Ide vlastne o jednu manželskú posteľ umiestnenú vysoko v horách švajčiarskych Álp, v ktorej možno prenocovať a do ktorej vám ráno pikolík prinesie raňajky. Všetko sa to začalo viac ako umelecký projekt, veľký úspech bol nečakaný. Ľudia v ére zdieľania a technológií budú hľadať dovolenky, kde sa "odstrihnú” a ktoré sú úplne mimo konvencií.

Netradičná dovolenka. Foto: NULL STERN HOTEL
hotel, posteľ, hory, dovolenka Netradičná dovolenka.

Veľké dáta
Jednou z definícií tzv. veľkých dát bolo aj to, že sú veľmi komplikované na vyhodnocovanie. Máme údaje o počte áut zo všetkých križovatiek v meste, ale čo s tým? Disponujeme údajmi o pulze srdca od miliónov ľudí s fitnáramkami, ale na aký účel ich vyhodnotiť? Odborníci si myslia, že práve tento rok sa vyrojí veľké množstvo projektov, ktoré tieto dáta verejnoprospešne zužitkujú. Tomuto trendu budú pomáhať aj otvorenejšie samosprávy, ktoré ľuďom poskytnú viac informácií zo zákulisia, aby občania miest a obcí mohli sami zlepšiť svoje najbližšie okolie.

Inteligentné oblečenie
Za inteligentné odevy sa doteraz považovali najmä tie na aktívny šport (ktoré dobre odvádzali vlhko či boli extra výhrevné). Nosiť oblečenie, ktoré by bolo prepojené s počítačom, z človeka robilo čudáka kategórie kreslenej postavičky inšpektora Gadgeta v kabáte plnom vymožeností. V minulom roku sa však objavilo oblečenie, ktoré na prvý pohľad pôsobí úplne klasicky. Kabát, ktorý má v sebe batérie a zahreje sa automaticky pri chladnom počasí, či bunda značky Levi’s, ktorá slúži aj ako dotykový ovládač pre počítač. Dostanú sa do predaja?

Inteligentné oblečenie. Foto: Emil+Aris
Smart kabát Inteligentné oblečenie.

Koniec hotovosti
Vo švédskych obchodoch platil vlani hotovosťou len každý piaty zákazník. Ostatní využili kartu. Až 900 z 1 600 bánk vo Švédsku už nedrží hotovosť. V krajine je trend konca hotovosti taký silný, že charitatívne organizácie rozdávajú miestnym bezdomovcom čítačky kariet, aby tí neprišli v ére bezhotovostných platieb skrátka. Hoci v ostatnom svete stále platia ľudia v obchodoch až v 75 % prípadoch hotovosťou, práve rok 2017 by mal priniesť veľký odklon od mincí a bankoviek. Odzváňať má pomaličky aj kreditkám, do popredia pôjde platba smartfónmi.

Facebookové kádrovanie
"Ukážte nám, akých máte priateľov na Facebooku a my vám povieme, či vám požičiame.” Už čoskoro si v pobočke banky pri žiadosti o úver možno vypočujete presne takúto vetu. Minulý rok americká finančná spoločnosť JP Morgan Chase začala spolupracovať s firmou OnDeck Capital, ktorá vyhodnocuje klientov aj na základe údajov zo sociálnych sietí. V Nemecku zase vznikol startup Kreditech, ktorý požičia aj niektorým ľuďom, ktorým iní nechcú, len na základe dát z Facebooku a LinkedIn a ich vlastného algoritmu. Budú preto profily na sociálnych sieťach viac upäté?

Mark Zuckerberg, zakladateľ Facebooku. Foto: Reuters, STEPHEN LAM
Facebook, Mark Zuckerberg Mark Zuckerberg, zakladateľ Facebooku.

Bezpečnejší internet
Internetová diaľnica by mohla dostať súbor nových bezpečnostných pravidiel. Môžu za to piráti a grobiani. V prvom prípade ide o hackerov, ktorí na kyberútoky využili aj internet vecí – teda žiarovky, chladničky a iné prvky domácností pripojené na internet. Doteraz boli slabo chránené a keby to tak zostalo, mohli by to zneužívať nielen hackeri, ale naplniť by sa mohol aj katastrofický scenár z knihy Skepse, a. s., kde spotrebiče povstali. Druhým krokom by mal byť efektívnejší boj s internetovými trollmi. Pustili sa do toho už v Yahoo! aj vo Facebooku.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ