O číslach: Inžinieri

K inžinierom som mal vždy ambivalentný vzťah. Na škole (bratislavský a pražský matfyz) bývali zdrojom drobných doberaní: ako vidia veci zjednodušene, neuvedomujú si celkovú zložitosť problému či sa netrápia s dôkazmi tvrdení. Na druhej strane som ich obdivoval pre ťah na bránu, schopnosť problémy vyriešiť, a nie len ich teoreticky analyzovať.

17.06.2016 06:00
debata (5)

K inžinierom som mal vždy ambivalentný vzťah. Na škole (bratislavský a pražský matfyz) bývali zdrojom drobných doberaní: ako vidia veci zjednodušene, neuvedomujú si celkovú zložitosť problému či sa netrápia s dôkazmi tvrdení. Na druhej strane som ich obdivoval pre ťah na bránu, schopnosť problémy vyriešiť, a nie len ich teoreticky analyzovať.

Teraz, samozrejme, hovorím o inžinieroch v najlepšom zmysle slova, nie o tých, čo svoju profesiu zapredajú politickej objednávke, ako sme napríklad nedávno mohli vidieť pri debate o potrebnosti bratislavského „obchvatu“. Hovorím o inžinieroch schopných vyriešiť veľké technické výzvy, keď na to dostanú priestor, a hrozne veci „zmrviť“, keď na to dostanú priestor.

Ukážku oboch vidno na bratislavskom nábreží. Pár sto metrov od seba ležia výsledky týchto dvoch možností. Na jednej strane je tu Most SNP, špičková a odvážna stavba, skvelé inžiniersko-architektonické dielo. Poniže Dunaja je zas iný most. Tiež inžinierske dielo. Toto však skôr pripomína konštrukcie na uchytenie potrubia diaľkového kúrenia, už len alobalom obalená rúra uprostred chýba. Je síce pravda, že k výslednej podobe prispela bratislavská agilná retroúderka, ktorá máva na svedomí takéto nepodarky, ale dojem, že „nový“ most uprostred mesta, „stavba raz za generáciu“, má vyzerať úplne inak, ten nepríjemný dojem ostal.

No a to medzi mostmi, to je to najhoršie.

V bezprostrednom kontakte s historickým centrom mesta iný inžinier zbudoval ohyzdný betónový protipovodňový múr. Nielenže Dunaj schoval chodcovi, čo si chce odpočinúť na lavičke, ale zahraničné zábery z povodní ukázali, že je zbytočný, že mobilné zábrany by spoľahlivo zastali jeho ochrannú funkciu. Skrátka, inžinieri sú výborní, len ich k tomu netreba púšťať samých. Do tímu potrebujú niekoho, kto vidí aj iný rozmer problému. Nedávno som si to opäť uvedomil, keď som čosi hľadal v cestovnom poriadku. Na internete som zadal, odkiaľ, kam a kedy chcem cestovať. Dostal som hneď niekoľko odpovedí, vlakom, autobusom či oboje, ale stále sa mi zdalo, že medzi nimi nie je spoj, ktorý som mal na mysli. A tak som zaškrtol, že chcem ísť len vlakom a zrazu sa objavil v ponuke.

Pomyslel som si, chybička sa „vlúdila“ a napísal som správcovi vyhľadávača. Stále neodolávam nutkaniu svet zlepšovať. A aj sa mi dostalo inžinierskej odpovede. Že to nie je „bug“, ale „feature“ (chyba verzus vlastnosť). Že vlak mi v prvom vyhľadávaní neponúkli, lebo v tom istom čase ide autobus a ide rýchlejšie. Skrátka, zredukovali problém do otázky, ako sa dostať najrýchlejšie z bodu A do bodu B. A nemysleli pritom na ľudí, čo radšej chodia vlakom, lebo je ekologickejší alebo im je pohodlnejší, cestujú s chlpatým spoločníkom (všetko môj prípad) či ho majú jednoducho zadarmo.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #fyzika #matematika #inžinieri