O umení: Nová košická kultúrna pamiatka

Obyvatelia paneláka na košickej Furči sa rozhodli nepredĺžiť nájomnú zmluvu Pamätníku ľudovej architektúry od Tomáša Džadoňa - domácej aj medzinárodnej verejnosti z fotografií a videí dobre známym dreveným stodolám na vysokom vežiaku.

02.10.2015 06:00
debata (9)

Zdá sa, že opäť raz zvíťazila paneláková šeď, ktorá prenikla až do myslí jeho obyvateľov, rozhodli sa vrátiť naspäť anonymitu svojmu domu, a to aj napriek tomu, že pamätník má potenciál stať sa jedným z najodvážnejších diel verejného priestoru na Slovensku.

Súhlasím s tým, že stanovisko občanov domu musí byť v tejto veci záväzné, aby nám nikto nemohol už nikdy nakázať, čo so svojím majetkom môžeme a čo nemôžeme urobiť. Na druhej strane, počas dvoch rokov prítomnosti Pamätníka tu dokázateľne vznikla kultúrna pamiatka súčasného umenia, a to si z hľadiska verejného záujmu vyžaduje zodpovedný a rozvážny prístup (na právnicky kreatívnej úrovni).

Ku genéze pamiatkového objektu treba ešte uviesť, že v roku 2013 nebolo možné vznik dnešnej situácie predvídať, pretože nikto nemohol tušiť, aké úspešné toto dielo bude. Došlo však k zmene.

Dnes tu už nestojí kuriózny drevený objekt neznámeho mladého sochára, máme tu mimoriadne účinné dielo sľubného umelca a odstrániť ho by bola rovnaká škoda ako rozbitie možno prvej verejnej abstraktnej sochy 60. rokov od Jozefa Jankoviča na bratislavských Ostredkoch v roku 2011.

Či – aby sme nezostali len doma – demolícia známeho vnútorného odliatku viktoriánskeho domu od Rachel Whitereadovej vo východnom Londýne v roku 1994. Za dielo Dom pritom získala v roku 1993 Turnerovu cenu, o ktorej pre jej prestížnosť pravidelne informujú aj slovenské médiá.

Aj keď to tak nevyzerá, naša kauza je vlastne úlohou pre krajský pamiatkový úrad a pre ministerstvo kultúry, aby podľa zákona 238/2014 o ochrane pamiatkového fondu začali „konanie o vyhlásenie za kultúrnu pamiatku“, tak, ako to vo verejne dostupnom liste navrhol výtvarník Tomáš Makara.

Od momentu tohto vyhlásenia sa na dielo vzťahuje právna ochrana, ktorá môže byť, ako získaný čas navyše, použitá na ďalšie rokovania s obyvateľmi, napríklad sprevádzané návrhom dielo majiteľom domu darovať. Isté je, že ho treba zachovať za každú cenu.

Cieľom panelákovej výstavby počas socializmu bola okrem iného deindividualizácia, dnes vidíme, ako dokonale sa inžinierom komunizmu podarila. Ešte 26 rokov po nežnej revolúcii sú ľudia najspokojnejší, keď nevyčnievajú z radu, za bernú mincu si nezvolia hlas odborníkov, ale považujú zaň posmešky na predškolskej úrovni od obyvateľov iných domov.

(Museli sa smiať, už keď začali prvý dom zatepľovať, nie?) Bola by veľká škoda, aby sa projekt Košice – Európske hlavné mesto kultúry 2013 (zámerne som to rozpísal, lebo skratke EHMK chýba akýkoľvek kultúrny apel), v entuziazme ktorého mohol Džadoň uskutočniť svoje dielo, skončil postupnou likvidáciou či rozmeľnením toho, čo ho tvorilo.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #Košice #pamätník ľudovej architektúry