2014? Mínus súkromie. Plus netrpezlivosť

Zostavovatelia svetoznámych oxfordských slovníkov vyberajú každoročne slovo roka. Vlani sa ním stal výraz "selfie", ktorý označuje fotografický autoportrét odfotený na telefón a zverejnený na sociálnych sieťach.

08.01.2014 06:00
Edward Snowden, tajné služby Foto:
Edward Snowden vlani svetu otvoril oči v súvislosti so špehovaním na internete.
debata

Ak by britskí lingvisti vyberali aj slovo, ktoré by pokojne mohli minulý rok zo slovníka vyškrtnúť, bola by to určite anonymita.

Po odhaleniach masového sledovania verejnosti americkou Národnou bezpečnostnou agentúrou (NSA), ale aj svojvoľným „zdieľaním“ všetkého vhodného aj nevhodného samotnými ľuďmi na webe, patrí tento výraz naozaj do minulosti. Aký však bude rok 2014, okrem toho, že to bude rok bez anonymity? Značkový, netrpezlivý a skupinový.

O odhaleniach týkajúcich sa NSA sa vlani popísalo dosť a nové správy v podstate neprestávajú prúdiť. Keď krátko pred Silvestrom nemecký magazín Spiegel priniesol správy o tom, že NSA má prístup k elektronickým zariadeniam veľkých spoločností ako Western Digital, Samsung, Seagate, Maxtor, Apple a mnohým ďalším, nikoho to už ani veľmi neprekvapovalo, a čo je horšie, ani nepoburovalo.

Boj o zvyšky súkromia

Ľudia sa totiž rozlúčili so svojou anonymitou skôr a dobrovoľne. Ako? Jednoducho tým, že už roky na sociálnych sieťach úplne verejne prezrádzajú informácie, o ktorých sa kedysi eštebákom ani len nesnívalo. So stratou súkromia sa však nechcú rozlúčiť všetci. A tak trendom tohto roku budú kampane a križiacke výpravy, ktoré budú po svete šíriť metódy, akými si uchrániť aspoň zvyšky súkromia.

Začalo sa to už minulý rok, keď si časť verejnosti uvedomila, že posielanie chúlostivých mailov cez e-mailových klientov veľkých spoločností nemusí byť práve najbezpečnejšia záležitosť. Diskusia prebehla aj na tému bezpečného telefonovania. Rok 2014 bude teda zrejme rokom, keď budú v kurze prednášky o počítačovej bezpečnosti. A šifrovanie už nebude len témou pre hackerov a programátorov. Ťažiť z toho budú aj firmy. Ako napísala reportérka Wall Street Journal Julia Angwin: „Sledujem, že čoraz viac spoločností zvýrazňuje v charakteristikách svojich produktov, že chránia súkromie. Vnímajú to ako konkurenčnú výhodu. A tento trend bude určite pokračovať.“ Anonymita je teda možno v globálnom meradle stratená, začína sa však neľútostný boj o súkromie.

Značkové štvrte

Tento boj však budú naďalej narúšať značky. Veľké spoločnosti, ktoré výmenou za zľavnené karty budú z ľudí vyciciavať informácie, čo a kedy nakupujú. V roku 2014 by však mohli zájsť ešte ďalej. Veľké spoločnosti totiž stále rozširujú pole svojej pôsobnosti, a tak logicky budú potrebovať oveľa širší záber informácií o svojich potenciálnych zákazníkoch.

Rozširovanie pôsobnosti však neznamená len to, že potravinový reťazec začne predávať benzín. Inde vo svete si značky trúfajú na celé obytné štvrte! Spoločnosť Urban Outfitters napríklad vo Filadelfii buduje 6,5-akrovú štvrť, kde bude nielen jej obchod, ale aj hotel, fitnes, reštaurácie… Všetko pod jej značkou. IKEA zase plánuje súkromné rezidenčné štvrte bez áut v Londýne a Hamburgu.

To však nie je konečný cieľ „označkovania“ produktov v tomto roku. Okrem toho, že budete bývať vo štvrti IKEA, môže nad vami už čoskoro lietať značkový satelit, či dokonca vzlietnuť značková vesmírna misia. Spoločnosť AXE už teraz napríklad sponzoruje vesmírny program a letecká spoločnosť KLM zase vlani vyhlásila súťaž o miestenky do vesmíru. Značkám sa nebude dať vyhnúť, ani keď uletíte zo Zeme.

Netrpezlivý rok

Ak bol výrazom roku 2013 „selfie“, v roku 2014 bude na víťazstvo určite ašpirovať slovo „netrpezlivosť“. Značky a spoločnosti spolu vedú tvrdý konkurenčný boj a jednou z najdôležitejších konkurenčných výhod v tejto rýchlej dobe je vyhovieť netrpezlivým zákazníkom. Ešte pred pár rokmi pritom ľudia jasali, že po tovar nemusia chodiť do okresného mesta, ale že si ho objednajú cez internet a dovezú im ho.

Teraz je situácia celkom iná. Ľudia chcú mať tovar doma tak rýchlo, akoby nekupovali cez internet, ale v kamennom obchode. V Spojených štátoch ľudia častejšie kupujú tam, kde je pod tovarom nápis „doručenie v ten istý deň“. Spoločnosti investujú milióny do rýchlych donášok alebo si najímajú externé doručovateľské služby. Šéf Amazonu chcel do donášok zapojiť bezpilotné vrtuľníky!

Aj preto by sa malo dariť kuriérom. Netrpezlivosť ľudí či ich zaneprázdnenosť spôsobia, že kuriéri budú nosiť aj predmety, po ktoré si doteraz ľudia zvykli chodiť sami – od potravín až po vychytávky od malých lokálnych obchodníkov. Už o pár mesiacov bude bežné, že ľudia budú mať aplikáciu kuriérskej služby vo svojom telefóne a kuriérov si budú objednávať rovnako často ako taxislužby.

Dobré davy

Technológie však neprinesú len stres a stratu anonymity. Aj vďaka nim sa vpred pohnú mnohé vedecké, ale aj spoločenské projekty. Na sile získa „crowdsourcing“. To je zbieranie malých finančných prostriedkov cez internet na zaujímavý vedecký, technologický či verejnoprospešný projekt. Určí sa suma, ktorú treba vyzbierať, a keď sa tak stane, projekt sa zrealizuje.

Ako píše magazín Futurist v predpovediach na tento rok, „crowd“ (teda dav) môže pomôcť aj mnohým vedeckým projektom. „Takzvaná občianska veda, ktorá využíva dobrovoľníkov pre veľké vedecké výskumy, by sa mohla stať všeobecne využívaným modelom vedy 21. storočia,“ píše sa vo Futuriste. Takéto metódy už dnes využíva NASA, United States Rocket Academy a mnohé iné pracoviská.

„Crowd“ metódy však nemusia ostávať len vo virtuálnej rovine. Počíta sa aj s riešením lokálnych problémov. Skupina sa dá najskôr dokopy na sociálnych sieťach, ale potom sa už stretáva naživo a je partnerom pre samosprávu pri riešení rôznych situácií. Ak takéto skupiny nebudú príliš netrpezlivé a zachovajú si trochu zdravého súkromia, mohli by tento rok všetkým celkom spríjemniť.

Trendy roku 2014

Jedna z najväčších svetových reklamných agentúr JWT pripravuje každoročne prognózy trendov pre nasledujúci rok. Zo sto trendov pre rok 2014 sme pre vás vybrali desať. V minulosti spoločnosť správne predpovedala nástup WikiLeaks, služby Foursquare, Baracka Obamu, Lady Gaga, úpadok e-mailov alebo nástup tabletov.

Hackovanie spotrebičov
Je bežné, že ľudia chránia svoje počítače antivírusovými programami. Už v tomto roku by mohli pribudnúť antivírusy aj pre chladničky, termostaty či napríklad automobily. Prepojenie s internetom a inteligentné spotrebiče sú totiž už dávno štandardom. Pre kyberteroristov sú zase vozidlá a domácnosti skvelým terčom na vyvolanie chaosu. V roku 2014 očakávajte viac osvety na tému hackeri spotrebičov.

Obrady bez cirkví
V roku 2012 napísal britský spisovateľ Alain de¤Botton knihu Náboženstvo pre ateistov s podtitulom Sprievodca neveriacich po užitočných stránkach náboženstva. Chválil v nej aj komunitný život cirkví. Už vlani v kanadskom Calgary vzniklo hnutie, ktoré usporadúva nedeľné stretnutia, no nevelebí pritom žiadneho boha. S ústupom vplyvu cirkví na Západe by sa takého stretnutia tento rok mohli rozšíriť.

Rivali pre bitcoin
Po tom, čo virtuálna mena bitcoin zažila uplynulý rok boom, keď jej hodnota vzrástla dokonca nad hranicu tisíc dolárov, sa ľudia začínajú zaujímať aj o iné virtuálne platidlá. Najznámejšia mena je litecoin od bývalého zamestnanca Google. Zaujímavý je aj projekt investorov zo Sillicon Valley ripple. Existuje aj namecoin, peercoin a worldcoin. Jedny sa snažia zaujať väčšou transparentnosťou, iné rýchlejšími transakciami.

Obedy v skladačke
Televízne šou o šéfkuchároch sú nesmierne populárne po celom svete a inšpirujú ľudí, aby doma „netočili“ desať obľúbených jedál, ale aby stále experimentovali. To však znamená mať v kuchyni oveľa viac ingrediencií, z ktorých niektoré použijete len raz za rok. Preto niektoré firmy prinášajú na trh minibalenia, skladačky surovín, ktoré vystačia akurát pre dané jedlo pre štyroch. Bude z toho veľký biznis.

Regulácia drónov
Bezpilotné lietadlá a vrtuľníky, alebo takzvané dróny, zažívali v posledných rokoch svoje zlaté časy, keďže ich nik nereguloval. S helikoptérami „ozbrojenými“ videokamerami ste si mohli robiť, čo sa vám len zachcelo. Už tento rok sa však očakáva, že sa drónami začnú zaoberať letecké úrady vo viacerých krajinách. Môže za to rozmach ich komerčného využitia, spoločnosť Amazon chce nimi napríklad robiť donášky tovaru.

Časomery textov
O tom, či ľudia sú, alebo nie sú ochotní v dnešnej dobe čítať dlhé texty, sa stále vedú spory. Očakávajte však, že čoraz viac textov bude svojich čitateľov informovať, koľko času im zaberú. Americký internetový magazín Slate má informáciu v minútach pri každom článku už dnes. Keď internetový guru Alexis Ohanian vydal vlani novú knihu Without their Permission, na prebale sa písalo, že je to päťhodinová záležitosť…

Nekonvenčné modelky
Preč je éra „jednoliatych“ modeliek. Niektoré značky už dávnejšie najímajú modelky a modelov, ktorí nemajú ideálne postavy a proporcie. Chcú zákazníkom ukázať, že v ich odevoch dokáže vyzerať dobre naozaj každý. Niektoré značky idú ešte ďalej. Modelingová agentúra, ktorá objavila Kate Moss, vlani najala modelku, ktorá škúli. Britské a švajčiarske obchody zase do katalógov zaradili aj ľudí s chýbajúcimi končatinami.

Cestovanie zo stoličky
Google Maps a jej funkcia Street View robí z ľudí cestovateľov z domáceho kresla už dlhší čas. Pod vplyvom krízy však tento rok nastane skutočný boom novodobého cestovania „prstom po mape“. Talianska spoločnosť San Pellegrino (vyrába minerálky) zase vlani umožnila ľuďom po celom svete ovládať roboty s kamerami na Sicílii. K tomu prirátajte nástup virtuálnej reality a nový druh cestovania 21. storočia je na svete!

Prežijú sústredení
Dnešná generácia je zvyknutá na multitasking – robenie viacerých vecí naraz. Píše správy pri chôdzi, odpovedá na e-maily pri pracovných stretnutiach, komentuje články pri sledovaní televízie. Zdanlivo dobrá schopnosť môže byť aj jej slabinou. Svoj cieľ vraj dosiahnu v tejto dobe práve tí, ktorí sa dokážu sústrediť na jednu jedinú vec a robiť ju poriadne. Preto budú v kurze rôzne meditácie a cvičenia na lepšie sústredenie.

Kroje idú do módy
V Mexiku je momentálne v móde miešať tradičné oblečenie s modernými značkami. V Nemecku vznikajú dizajnérske kúsky, ktoré využívajú prvky bavorských krojov. V globalizovanom svete začínajú ľudia byť pyšní na to, čo reprezentuje ich históriu a kultúrnu identitu. Mix kroja a moderných prvkov využíva napríklad aj slovenská speváčka Katarzia. V roku 2014 čakajte rozšírenie takejto módy aj v uliciach miest a obcí.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #sledovanie #NSA #súkromie #trendy #slovník #rok 2013