Máj, lásky čas. V digitálnej ére

Májové slnko svieti na displej vášho smartfónu, a tak len sťažka ostríte zrak na profilovú fotografiu osoby opačného (alebo, ak chcete, aj rovnakého) pohlavia.

18.05.2014 07:00
smartfón, partneri, pár, láska, zoznámenie Foto:
Smartfóny prinášajú nový spôsob online zoznamovania.
debata

Švihnete prstom doprava, keď sa vám páči. Doľava, ak nie. Ak druhá strana zhodou okolností rovnako švihla doprava s vašou fotkou, môžete do toho „švihnúť“ spolu. Internetové zoznamovanie vstúpilo do tretieho levelu. A práve tento nový spôsob má podľa skúseností zo zahraničia najväčšie šance odstrániť stigmu zo zoznamovania sa na internete.

Keď vlani v októbri spoločnosť TNS Slovakia robila prieskum o internetovom zoznamovaní, zistila, že až 66 percent Slovákov sa týmto spôsobom nikdy nezoznámilo. Dá sa teda predpokladať, že dve tretiny Slovákov majú o randení cez web len sprostredkované informácie. Aj preto o ňom panuje toľko mýtov. Že je to len pre zúfalcov, ľahkovážnych mladých či pre pofidérnych čudákov. Inak to však vidí svet. Tento rok sa objavilo viacero článkov, v ktorých rôzni experti tvrdili, že segment zoznamovania bude vlajkonosičom ďalšej internetovej revolúcie.

A môže za to aj aplikácia, ktorej fungovanie sme opísali v úvode tohto článku. Tvorcovia mobilnej aplikácie Tinder by mohli dokázať niečo podobné, ako sa pred desaťročím podarilo Facebooku. Mark Zuckerberg so svojou sociálnou sieťou presvedčil masy ľudí, že je v poriadku zverejňovať o sebe na internete osobné údaje, vystupovať pod skutočnou identitou. Úspech aplikácie Tinder zase naznačuje, že by mohla byť prvou zoznamovacou službou, pri ktorej používaní sa ľudia nebudú cítiť trápne. Skrátka, že z on-line zoznamovania spraví prirodzenú vec.

Tinder je ako off-line randenie

Internetové zoznamovanie je staré ako internet sám. Napokon už v roku 1998 sa touto témou zaoberal aj Hollywood v romantickej komédii Láska cez internet, v ktorej si zaľúbené e-maily vymieňali Tom Hanks a Meg Ryanová. V tom čase však už vo svete a dokonca aj u nás existovali aj prvé internetové zoznamky. Predstavovali akýsi prvý level – dokázali vyhľadávať medzi prihlásenými užívateľmi na základe kritérií ako pohlavie, vek, miesto bydliska atď. V USA vznikla už v roku 1995 služba Match.com, u nás v roku 1997 Zoznamka.sk

Keďže internet vtedy nebol zďaleka taký rozšírený ako dnes, začali o zoznamkách vznikať (v tom čase aj oprávnene) prvé mýty. Že na nich stretnete len počítačových čudákov a decká. Koho iného však vtedy internet nadchýnal? Medzičasom sa internetové pripojenie začalo rozširovať a s tým úplne prirodzene aj počet klientov webových zoznamiek, pestrejšia bola aj ich sociologická štruktúra. Keďže svoje profily ľudia vyplňovali doma a často skôr potajomky, mýty o typoch ľudí, čo sa zoznamujú cez internet, pretrvávali.

Nezmenili to ani služby takzvaného druhého levelu internetových zoznamiek. Najznámejšou je asi americká OkCupid, ktorá vznikla v roku 2004. Tieto zoznamky sa snažia o užívateľoch zbierať čo najviac dát cez najrôznejšie ankety a série otázok. Zisťujú tiež priority klientov a na základe nich sa im snažia z databázy vybrať čo najvhodnejšieho partnera. A hoci sa o týchto službách veľa diskutovalo, stále neprimali ľudí k tomu, aby o on-line randení hovorili viac verejne. Na Slovensku sa navyše takéto typy zoznamiek začali objavovať až v poslednom čase.

Mobilné aplikácie tretieho levelu, ako je napríklad Tinder, najskôr počúvali sťažnosti ľudí na klasické zoznamky. Tým vyčítali najmä to, že sú strašnými žrútmi času. Chlapi zvyčajne museli napísať viacerým ženám, ktoré sa im páčili, aby dostali aspoň jednu odpoveď, ženy sa zase museli preberať haldou správ, kým objavili niekoho, kto ich zaujal. Tinder umožňuje ľuďom komunikáciu len vtedy, ak si na základe fotky (a krstného mena, veku, spoločných známych a záujmov na Facebooku) dajú obaja najavo, že majú o komunikáciu záujem.

Hlavným tromfom je však to, že sa podobá na skutočné (off-line) zoznamovanie. „Povedzme, že vidíte pekné dievča na párty. Nepotrebujete vlastne vedieť, akú má školu, detaily ako či má rada koriander ako vy… Hlavne, že ju pozná jeden z vašich známych, ktorý vám povie, že nikoho nemá a že keď ste sa na ňu usmiali, ona vám to opätovala. To zvyčajne stačí, aby ste sa začali rozprávať. A na tomto princípe sme sa snažili vybudovať Tinder,“ povedal minulý mesiac pre magazín Forbes šéf projektu Sean Rad.

Najskôr vnútorné kvality, potom výzor

Tinder sa za svoju len 1,5-ročnú existenciu chváli, že ich sekretariát dostal viac ako 1 000 e-mailov o zásnubách párov, čo sa zoznámili cez ich službu a že vzájomné sympatie si cez Tinder naznačilo už viac ako 1,5 miliardy párov! Hoci sa služba dá používať aj u nás, na poli webového zoznamovania to nebude mať jednoduché. Na Slovensku je synonymom on-line zoznamky už dlhé roky Pokec, ktorý patrí medzi služby portálu Azet.sk, na počiatku ktorého stála práve Zoznamka.sk. A rovnako sa snaží nezaspať na prvom leveli zoznamovania…

Služba nie je klasickou zoznamkou, ale komplexným komunikačným nástrojom. Veľa ľudí ho však využíva práve na nadviazanie známostí s neznámymi ľuďmi. Napríklad približne rok pred vznikom aplikácie Tinder vyvinuli v Azete v rámci Pokecu službu Stretko, ktorá funguje na veľmi podobnom princípe. Na základe fotografie si ľudia môžu vyjadrovať sympatie. Zatiaľ sa však táto služba ešte nedostala do mobilnej aplikácie Pokec pre smartfóny, ktorá sa radí k najvyužívanejším aplikáciám na Slovensku. Prechod k mobilom má však Pokec za sebou.

„Využívanie našich služieb z mobilu je už dnes na slovenské pomery extrémne vysoké. Na Pokeci došlo minulý rok v lete k prelomeniu pomeru návštevnosti v neprospech stolových počítačov,“ potvrdil aj produktový manažér Azetu Antonín Fuchs. Hoci z vlaňajšieho prieskumu agentúry TNS vyšlo, že cez internet sa zoznamujú najmä mladí do 30 rokov, v Azete búrajú aj tento mýtus (ktorý inde vo svete už dávno padol). Napríklad až celá tretina používateľov Pokecu sú ľudia vo veku 35 rokov a viac.

„V posledných rokoch skutočne zaznamenávame zaujímavý trend návratu vyšších ročníkov. Ľudia okolo štyridsiatky prechádzajú neraz krízami v manželstve, sklamaniami, rozvodmi a hľadajú druhú šancu. Tú nachádzajú práve na internete. V tom veku už často životné skúsenosti prevažujú nad mágiou hormónov a práve spoznanie potenciálneho partnera spôsobom inside-out, čiže najprv overením vnútorných kvalít, spôsobu vyjadrovania, rebríčka hodnôt a až na záver samotného výzoru je pre nich vyššou pridanou hodnotou,“ mieni Fuchs.

Internetové zoznamovanie akoby teda po rokoch viac pochopilo špecifické cieľové skupiny. Kým mladí potrebujú stále viac hru, jednoduchú aplikáciu, ktorá má rovnakú dynamiku ako ich životný štýl, starší sa cítia komfortnejšie pri službách, ktoré poskytujú viac informácií, vedia viac preveriť partnera. Aj preto u nás stále majú šancu relatívne nové služby druhého levelu internetových zoznamiek. Jednou z nich je aj nadnárodná zoznamka Partner na úrovni, ktorá na Slovensku začala pôsobiť v marci 2013.

Výnimkou nie sú ani päťdesiatnici

Na rozdiel od „katalógu užívateľov“ na Pokeci, kde človek môže vyhľadávať iných ľudí iba podľa niektorých kritérií, zoznamka Partnernaurovni.sk je bližšia klasickým zoznamovacím agentúram. No je platená. „Užívateľ po registrácii vyplní psychologický test, v ktorom nám prezradí, aké má požiadavky na partnera. Na základe toho mu potom vyberáme užívateľov, s ktorými má podľa osobnostného profilu šancu na trvalý vzťah a pravidelne mu posielame nové návrhy partnerov,“ vysvetľuje Daniel Matoušek, manažér portálu pre Čechy a Slovensko.

V profiloch sa však nedá listovať ako na iných službách, užívateľ vidí len návrhy pre neho, čím služba pôsobí bezpečnejšie a diskrétnejšie. „My sa navyše zameriavame na vzdelaných nezadaných ľudí, ktorí vedia, čo od vzťahu očakávajú, sú často úspešní vo svojej profesii a nemajú z časových alebo iných dôvodov veľa príležitostí, ako sa zoznamovať,“ doplnil Matoušek, podľa ktorého sa do ich služby mesačne prihlási asi 4-tisíc nových ľudí, najčastejšie vo vekovej kategórii 30–45 rokov, výnimkou nie sú ani klienti, ktorí majú vyše päťdesiatky.

Algoritmové zoznamky však tiež majú mnohých kritikov. Skúsenosť s jednou z nich – OkCupid – opisoval v rozhovore pre Pravdu aj americký publicista David Auerbach, ktorý pracoval aj pre Microsoft a Google. „Služba sa chváli tým, že páruje ľudí na základe ich pováh. Raz sme to zo žartu vyskúšali so ženou. Samozrejme, dávno po tom, čo sme sa vzali. A vyšlo nám, že sme úplne nekompatibilný pár. Keďže som napríklad o sebe napísal, že som tvrdohlavý, systém mi vyhľadával iba ženy, ktoré explicitne napísali, že sú tolerantné.“

Aj na jeho príklade je vidno, že internetové zoznamovanie za veľkou mlákou už nie je v spoločnosti tabuizovaná téma. Naopak – šesťdesiatnička píše stĺpček do New York Times o skúsenostiach so zoznamkou Match.com. Iná autorka získa slávu po vydaní knihy rád, ktorými by sa ženy mali riadiť pri internetovom randení. A v baroch nie je problém vidieť dvadsiatnikov, ako si navzájom komentujú ľudí, ktorých prstom „švihli“ na pravú stranu displeja mobilu. Čaká niečo podobné aj nás na Slovensku?

„Pre mnohých ľudí predstavujú zoznamky stále niečo, kam chodia len zúfalci, to ale súvisí aj so stavom on-line zoznamiek na Slovensku. Keď sme pred rokom vstupovali na slovenský trh, boli sme prvou veľkou matchmakingovou zoznamkou, ľudia to skrátka nepoznali. S tým, ako nám pribúda úspešne zoznámených párov, ktoré nás odporúčajú ďalej svojim známym, mám pocit, že sa povedomie o on-line zoznamovaní zlepšuje. Takže určite vidím pozitívny trend,“ vyjadril sa Matoušek.

Ó IAC/InterActi­veGroup, daj mi lásku!

Naproti tomu Fuchs to až tak jednoducho nevníma. „Myslím si, že isté predsudky u nás stále existujú a zrejme budú pretrvávať oveľa dlhšie než v USA. Je to dané našou mentalitou, ktorá je formovaná tak náboženským svetonázorom, finančnými možnosťami, geografickými danosťami krajiny a tiež vidieckejším spôsobom života, pre ktorý je charakteristická užšia väzba na lokalitu, príbuzenstvo, korene, susedov a tradície,“ vyjadril sa Fuchs, ktorý však vidí v internetovom zoznamovaní revolúciu, keďže obracia tradičnú postupnosť spoznávania naruby.

Témou na ďalší článok by, samozrejme, mohlo byť, čo všetko on-line zoznamovanie mieriace do mainstreamu spoločnosti spôsobí. Manželské poradne už dlho uvádzajú ako príčinu rozpadu manželstiev a vzťahov – internet a s ním súvisiace uľahčenie prístupu k novým potenciálnym partnerom. V Nemecku sa nedávno rozbehla debata o aplikácii Shopaman, kde si dámy vyberajú pánov ako v supermarkete – hádžu ich do košíka a komunikovať s nimi smú len tí, ktorých majú v košíku (v princípe podobné Tinderu, akurát omnoho politicky nekorektnejšie).

V USA si zase ktosi zavše spomenie na to, či je zdravé, keď tri najznámejšie zoznamky – Match.com, OkCupid a Tinder – spadajú pod jednu veľkú korporáciu IAC/InterActi­veGroup. V každom prípade je však on-line zoznamovanie rozbehnutým vlakom. Už pred desiatimi rokmi boli ľudia ochotní platiť na webe za obsah najmä vtedy, ak išlo o zoznamovacie služby. Posledný medziročný rast ziskov rande umožňujúcich spoločností o sedem percent potvrdzuje, že digitálne zoznamovanie je v kurze.

Ale netreba staromilsky vzlykať. Veď cieľom toho všetkého je stále off-line zblíženie. Napríklad pod analógovým májovým slnkom.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #smartfón #zoznamka #partneri