Internetové obchody chceme, kamenné si nedáme

Vianočné ozdoby v obchodných centrách už niekoľko dní zvestujú, že sa začalo najväčšie nákupné obdobie v roku. Takto pred dvadsiatimi rokmi to bolo zároveň naposledy, kedy ste si žiadny z vianočných darčekov nemohli objednať online. Príprava prvého veľkého internetového obchodu však už bola v plnom prúde.

01.11.2014 12:00
nákupné centrum Central Foto: ,
Väčšina ľudí už má skúsenosť s nákupmi na internete. Ale populárnejšie sú aj tak kamenné obchody.
debata

Ako online obchody zmenili za 20 rokov spôsob, akým nakupujeme? A môžu niekedy seriózne ohroziť tie kamenné? Sotva. Aj generácia, ktorá je mladšia ako prvý internetový obchod, totiž radšej nakupuje vonku.

Je to paradox, ale príbeh internetového giganta, ktorý naučil ľudí nakupovať z pohodlia vlastnej obývačky, sa začal písať na dobrodružnej, priam „kerouacovskej“ ceste naprieč Spojenými štátmi. Američan Jeff Bezos bol vychádzajúcou hviezdou Wall Streetu, najmladším viceprezidentom veľkej investičnej banky so sľubnou kariérou pred sebou, keď narazil na zaujímavý článok o novom fenoméne zvanom world wide web. Písalo sa v ňom, že počet užívateľov tejto internetovej novinky sa každým mesiacom rozrastá o 2 300 percent…

V tom istom čase, na inom mieste prebehla prvá internetová objednávka tovaru. Priekopníkom v tejto oblasti sa stala známa reštauračná sieť Pizza Hut, ktorá už pred dvadsiatimi rokmi ponúkla zákazníkom možnosť objednať si pizzu cez web. Historicky prvým artiklom vo virtuálnom nákupnom košíku sa teda v lete 1994 stala salámová pizza so šampiňónmi a extra syrom. Aj Bezosovi tiekli slinky. Prekvapujúco dal zbohom New Yorku, za volant svojho auta posadil manželku a počas 4 600 kilometrov dlhej cesty do Seattlu si stále robil poznámky.

Spisoval kontúry nového projektu. Ten sa preslávil ako Amazon.com. Pripravoval ho približne rok – prvú knihu predal v júli 1995. Pred Vianocami rovnakého roku sa už chýr o novom internetovom kníhkupectve rozšíril do celého sveta – Amazon predával nielen vo všetkých štátoch USA, ale aj v 45 iných krajinách. Ľudia však boli skeptickí. Astronóm a počítačový nadšenec Clifford Stoll v rozhovore pre Newsweek povedal, že internetové obchody sa nikdy neujmú, lebo ľudia potrebujú tovar držať v ruke a cez web ho nemajú ako bezpečne zaplatiť.

Jeff Bezos takto pred 20 rokmi pracoval na... Foto: SITA/AP
Jeff Bezos, Amazon Jeff Bezos takto pred 20 rokmi pracoval na novom projekte, z ktorého sa stal internetový obchod Amazon.

Len za prvých pár mesiacov však Amazon zaznamenal obrat vo výške pol milióna dolárov, lokálne obchody navyše pribúdali po celom svete. Nezaostávalo ani Slovensko. Kým Amazon v Spojených štátoch začal ako online kníhkupectvo, slovenský CDshop.sk (neskôr Dunaj.sk) sa v roku 1996 zameral na hudbu. Samozrejme, bola to skôr éra experimentov, ako veľkého nástupu. Veď podľa odhadov Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb internet na Slovensku v roku 1996 využívalo iba 42-tisíc ľudí.

Zlomový bol rok 2003, keďže okrem slovenských internetových pionierov, ako bol Dunaj.sk, či ako sú Anarchy.sk a Martinus.sk, pribudli aj české online reťazce, akési internetové supermarkety. Kým v začiatkoch plnili internetové obchody skôr úlohu vyhľadaváčov tovaru, ktorý sa bežne nedal kúpiť, neskôr už ich ponuka kopírovala tie kamenné. „Keď si porovnáte náš rebríček najpredávanejších kníh s kníhkupectvom Panta Rhei, zhoda je asi osemdesiatper­centná,“ povedal v roku 2008 pre Pravdu Michal Meško z Martinusu.

Cez web sa najčastejšie kupuje oblečenie

Ako je to s nákupmi cez internet u nás v súčasnosti? Podľa prieskumu spoločnosti TNS Aisa pre Erste Group až 15 percent Slovákov nakupuje cez internet hneď niekoľkokrát mesačne. "Podľa našich údajov Slováci na internete nakupujú najčastejšie v utorok a v stredu, naopak, výrazne menej počas soboty. Najviac nákupov u slovenských obchodníkov urobia večer medzi siedmou a deviatou hodinou,“ vyjadril sa Branislav Jarábek, vedúci oddelenia elektronických kanálov a platieb Slovenskej sporiteľne.

Hlavným dôvodom nákupov cez internet je pre viac ako tri štvrtiny Slovákov lepšia cena tovarov a služieb v porovnaní s kamennými obchodmi. Ako ďalšie dôvody uviedli tiež možnosť nakupovať z pohodlia domova, priame doručenie tovaru, širšiu ponuku či možnosť porovnávania. Slováci na internete najčastejšie nakupujú oblečenie a topánky (64 percent). Viac ako polovica si takto zaobstaráva elektroniku, 43 percent zariadenie do domácnosti a takmer 40 percent ľudí aj vstupenky na rôzne podujatia. Až na chvoste je nákup jedla a dovoleniek.

Zaujímavý je aj výsledok prieskumu Mediaresearch z júla tohto roku, podľa ktorého nemajú absolútne žiadnu skúsenosť s nakupovaním cez internet iba štyria zo sto Slovákov! Zatiaľ čo dôvera k online nakupovaniu je u nás dokonca vyššia ako v okolitých krajinách, Slováci sú stále podozrievaví, keď majú priamo cez internet platiť – či už kreditnou kartou, alebo službou typu PayPal. Až polovica zákazníkov si preto radšej vyberie platbu na dobierku. Novým fenoménom je nákup a donáška potravín. Využili ju už tisíce slovenských domácností.

Internetové obchody stále rastú. Amazon najíma... Foto: SITA/AP
Amazon, pás, balíky Internetové obchody stále rastú. Amazon najíma ďalších 80-tisíc zamestnancov, aby zvládol vianočný nápor.

Z prieskumov je zrejmé, že nakupovanie cez internet je už bežná súčasť života. Ako však internetové predajne ovplyvňujú tie kamenné? Môžu ich zlikvidovať? Aj zo slovenských ulíc už napríklad takmer zmizli obchody s muzikou, o videopožičovniach nehovoriac. A hoci za to môže aj iný spôsob distribúcie (nie vždy legálny), zmena prišla s internetom. Najmä na prelome tisícročí niektorí experti už vykresľovali apokalyptickú budúcnosť s obrovskými prázdnymi nákupnými centrami s rozbitými oknami a machom namiesto podláh.

Technologickí experti však krach kamenných obchodov predpovedajú stále. Najväčší rozruch v poslednom čase vyvolal výrok autora internetového prehliadača Netscape Marca Andreessena, ktorý sa vyjadril, že v budúcnosti budeme nakupovať výlučne iba cez internet, že klasické predajne zaniknú. „Je to nefunkčný ekonomický model, keď existuje životaschopnejšia alternatíva. Kamenné obchody sú v predsmrtnej ére, v budúcnosti nebudeme mať na výber, iba nakupovať online,“ povedal Andreessen pre Business Insider.

Nákup ako spoločenská udalosť

Andreessen síce neuviedol, akú ďalekú budúcnosť má na mysli, ale keďže dodal, že zánik kamenných obchodov je dobrou investičnou príležitosťou, zrejme sa pohyboval v dosahu jedného ľudského života. Aktuálna realita však jeho slová nepotvrdzuje. Slovenský prieskum o pomere online a „offline“ predaja nejestvuje, ale napríklad v USA, kde má internetové nakupovanie dlhšiu a silnejšiu tradíciu, sa len 5 percent zo všetkých tovarov predá online. Kamenné predajne si stále držia neochvejný 95-percentný podiel na trhu.

Oveľa dôležitejší je však sociálny rozmer nakupovania, ktorý technologickí experti a vizionári stále podceňujú. Už v roku 1966 vyšla esej pod názvom Futuristi, v ktorej sa písalo, že nakupovanie cez počítače v budúcnosti nebude nikdy dominovať, pretože „ženy rady chodia do obchodov“. Keď opomenieme sexistickú generalizáciu tej doby a pomôžeme si aktuálnym prieskumom, zistíme, že ľudia (nielen ženy) a dokonca tínedžeri (teda ľudia, ktorí sa narodili neskôr, ako vznikli prvé internetové obchody) skutočne radi chodia do obchodov.

Podľa PEW Research centra síce až 79 percent tínedžeriek a 76 percent tínedžerov pravidelne nakupuje cez internet, prednosť kamenným obchodom oproti online nákupom dáva až 78 percent slečien a 75 percent -násťročných mladíkov. Napokon, netreba žiadny veľký výskum, postačí aj jedna návšteva ľubovoľného slovenského obchodného centra počas voľného dňa, aby bolo jasné, že nakupovanie v kamenných obchodoch je pre mnohých ľudí spoločenskou udalosťou, relaxom, ale aj stále zaujímavým spôsobom výberu tovaru.

Ako sa teda bude vyvíjať pomer online a offline nakupovania? Internetové obchody neprestajne rastú, dosiahnu svoju hornú hranicu? Nuž, podobne ako v iných oblastiach, aj pri obchodoch je budúcnosť v pohotovosti a multifunkčnosti. Mnohé internetové obchody si otvárajú kamenné predajne – na Slovensku napríklad Martinus či Hej.sk. V Spojených štátoch sa práve v týchto dňoch chystá veľkolepé otvorenie vôbec prvej predajne Amazonu na Manhattane v New Yorku. Bezos sa teda symbolicky vracia tam, kde končil jeho starý život.

Rovnako však kamenné predajne prenikajú na internet a neraz ohrozujú aj zavedené online značky, napriek tomu, že na web prichádzajú s niekoľkoročným oneskorením. Budúcnosť má teda patriť tzv. obchodu vedenému všetkými cestami. Zákazník by si mal vedieť objednať tovar doma, v práci, v značkovom showroome, v obchode i cez mobil. Tovar by mu mal predajca vedieť vydať priamo v predajni, showroome, doniesť domov či kamkoľvek len bude chcieť. Už to nebude o obchodoch a o webstránkach. Ale o dobrej a pohotovej sieti.

Ako smartfóny menia nakupovanie?

  • Moderné technológie menia aj správanie sa ľudí priamo v obchodoch. Vďaka smartfónom môžu zákazníci porovnávať ceny, vyhľadať iné produkty či hodnotenia ostatných zákazníkov. Podľa švédskej spoločnosti na prieskum trhu Tradedoubler si napríklad dnes až 72 percent zákazníkov vyhľadá informácie o produkte v obchode radšej na svojom mobile, ako by mali osloviť predavača.
  • Podľa rovnakého prieskumu, ak zákazník v predajni hľadá informácie o produkte na svojom mobile, tak: v 22 percentách napokon kúpi tovar radšej neskôr doma cez internet, v 20 percentách si kúpu tovaru úplne rozmyslí, v 19 percentách si predsa kúpi produkt v obchode, v ktorom sa práve nachádza, a v 8 percentách si tovar zakúpi hneď v predajni, ale cez internet v mobile.
  • Pamätáte sa na súťaže o najkrajšie výklady? Dnes by ich pokojne mohli nahradiť súťaže o najlepšiu mobilnú obchodnú aplikáciu. Vďaka smartfónom ľudia pozerajú „výklady“ obchodov kdekoľvek sú. Až 52 percent ľudí trávi čas na stránkach obchodov, keď sa nachádza v kaviarni či bare, 49 percent to robí v práci, 45 percent na ceste do práce a 44 percent počas nakupovania.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #obchody #internet #nákupné centrum #predvianočné nákupy darčekov