JWT: Trendy roku 2015

Jedna z najväčších svetových reklamných agentúr JWT pripravuje každoročne prognózy trendov pre nasledujúci rok. Odborníci, ktorých oslovia, odhadujú, aké trendy sa objavia, či začnú dominovať v spoločnosti, dizajne, marketingu či v technológiách.

05.01.2015 13:00
voda, pitný režim, tekutiny Foto:
Trendom roka by mohli byť výrobky, ktoré šetria vodu. (Ilustračné foto)
debata

Minulý rok napríklad úspešne predpovedali, že lietajúce drony začnú spôsobovať vo svete problémy a bude sa volať po ich regulácii, že sa ľudia viac budú zamýšľať, čo s naším mozgom robí multitasking. Zo sto trendov pre rok 2015 sme pre vás tentoraz vybrali 10 + 1.

Inteligentný dizajn

Uplynulý rok sa nórskej polícii podaril nevšedný kúsok. Ľudia na celom svete si začali na internete pozerať nové nórske cestovné pasy. Dôvod? Dizajn! Vo verejnom obstarávaní zvíťazila firma Neue Design Studio, ktorá navrhla pasy s jednoduchým severským dizajnom a zaujímavou funkciou, keď pasy pod UV svetlom menia pozadie strán. Podľa JWT ide o prvú lastovičku v oblasti dizajnu „produktov dennej spotreby“, od ktorých budú ľudia čoraz častejšie vyžadovať, aby vyzerali na úrovni, zároveň prehľadne a moderne.

Mipsterky

mipsterky

Pre organizáciu Islamský štát či teroristické útoky z konca roka 2014 sa moslimovia objavovali v médiách opäť najmä v negatívnom svetle. Ambasádorkami pozitívneho imidžu umiernených moslimov by preto mohli byť mipsterky (moslimské hipsterky). Mladé sebavedomé ženy z islamského prostredia sa presadzujú v popkultúre na celom svete. Navyše pozitívne vplývajú na postavenie žien v moslimských spoločnostiach. Už v roku 2014 vznikali rôzne hipsterské moslimské značky či aktivity (napr. štýlové bicyklistky Maroka).

Značky v akcii

Aj na Slovensku bolo uplynulý rok badať odpor k reklame, ktorá nás neprestajne a všade obklopuje. Vizuálny smog (bilbordy a reklamy všade v meste) sa dokonca stal témou regionálnych volieb. Veľké značky na celom svete si to začínajú uvedomovať, a tak v roku 2015 možno budeme svedkom zmeny tokov peňazí na reklamu. Firmy začnú peniaze investovať skôr do projektov. V ére sociálnych médií im zdieľanie dobročinnej aktivity, ktorú podporili, prinesie viac zákazníkov, ako desiatky bilbordov popri ceste.

Morálka Silicon Valley

sociálna sieť, dislike

Internetové spoločnosti mali od čias svojho vzniku skôr pozitívny imidž liberálnych inovátorov. V poslednom čase však reputácia viacerých firiem zo Silicon Valley utrpela. Ľudia si konečne začali uvedomovať, koľko osobných údajov a svojho súkromia vložili do rúk internetovým spoločnostiam, z ktorých mnohé ešte stále nemajú firemnú kultúru na úrovni zaužívaných značiek. Výzvou roku 2015 pre Silicon Valley bude teda udržať si dôveru užívateľov a nastaviť nové morálne zásady pre súkromie na internete.

Spiritualizmus

Boh a cirkev majú v živote moderných ľudí čoraz menej miesta, ale ľudstvo sa nadprirodzena nevie vzdať. Podľa JWT to už teraz rôzne značky a obchodné reťazce využívajú, keď sa pri predaji odvolávajú na spiritualistické prvky ako tarot či magické symboly. Z globálnych prieskumov totiž vyplýva, že kým len pätina zákazníkov sa označuje za „veriacich“, až 37 percent sa považuje za „spiritualistic­kých“. Využívanie spiritualizmu v marketingu však môže mať svoju temnú stránku – posilňovanie pozície rôznych šarlatánov.

Voľnosť deťom

deti

Hysterické matky a premotivovaní otcovia sa skrývali za výrazom „helikoptéroví rodičia“. Ich filozofiou bolo, že musia deti chrániť a zároveň pretláčať, čo im len sily stačia, aby im zabezpečili dobrú budúcnosť. Po rôznych publikáciách, ktoré vychádzali v posledných rokoch a kritizovali tento prístup, by v roku 2015 mohla konečne vyrastať generácia detí, ktorá sa opäť bude môcť učiť na vlastných chybách, vyberať si svoju cestu. Podľa prieskumov vyrastú z takýchto detí spoľahlivejší a zodpovednejší dospelí.

Platba telom

Ľudia si ešte ani pomaly nezvykli, že môžu platiť bezkontaktne či mobilom a už môže prísť ďalšia revolúcia v platbách za tovary. Mnohým odborníkom sa ako lepší bezpečnostný prvok, ako je súčasný PIN na kartách, javia biometrické znaky. Apple aj Samsung už teraz umožňujú platby cez odtlačok prsta, iné spoločnosti dokonca experimentujú s platbami na základe rozpoznania tváre či podľa „čiar života“ na dlani platiaceho (!). Aj keď to tak znie, platba telom nie je vulgárna. A je čoraz reálnejšia.

Šetrenie vody

Zákazníci po celom svete sa čoraz viac zaujímajú o dosah výrobkov na životné prostredie, čo umožňuje vznik nových revolučných produktov. Trendom roka 2015 by mohli byť výrobky, ktoré šetria vodu. Spoločnosť Nexus napríklad navrhuje práčku, ktorá namiesto vody využíva oxid uhličitý. Firma Purely Perfect zase navrhuje nový typ šampónu, ktorý nepení a aj preto šetrí vodu. Spoločnosť Levi's už dlhšie využíva reklamu, v ktorej radí zákazníkom využívať menej vody pri praní.

Internet vecí

smartfón

Už sme si zvykli, že mobil je zároveň fotoaparátom, hudobným prehrávačom či internetovým prehliadačom. Od tohto roku by sa smartfóny mali stať aj diaľkovým ovládaním na všetky možné zariadenia. Internet vecí je o napojení domácich spotrebičov na internet. Preto je možné čoraz viac z nich ovládať na diaľku mobilom. Tento trend so sebou prináša aj ohromnú výzvu, čo sa týka bezpečnosti. Predstavte si, že by niekto začal ovládať všetky vaše spotrebiče cez mobil bez vášho vedomia – od svetla, cez alarm a rúru až po termostat.

Práca pre starších

dôchodcovia, práca pre starších

Odchody do dôchodku sa majú globálne posúvať na neskorší vek, ale firmy sa pripravujú už teraz. Veľké spoločnosti menia organizačnú štruktúru, aby v nej vytvorili nové miesta pre agilných starších pracovníkov s úlohami, ktoré sa pre nich hodia. Iné firmy začínajú upravovať pracovné prostredie – BMW už teraz inštaluje pre starších zamestnancov špeciálne stoličky, americká sieť lekární CVS zase núka presun pre starších pracovníkov do teplejších štátov USA. Začnú sa zamestnávatelia pripravovať aj u nás?

Oculus Rift

Oculus Rift

Rok 2015 by mal potvrdiť, či vznikne úplne nový, revolučný spôsob komunikácie, alebo či ide znova o slepú technologickú uličku. Veľa sa očakáva od zariadenia Oculus Rift. Helma s virtuálnou realitou slúžila doteraz najmä hráčom počítačových hier, ale po novom by mala zlepšiť aj komunikáciu. Pre toho, kto ju používa, má vyvolať dojem, že sa s druhou stranou nielen rozpráva, ale je s ňou na rovnakom mieste. Bude sa ľuďom takáto komunikácia pozdávať a pôjde o podobnú revolúciu, akú kedysi vyvolal Skype?

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #trendy #JWT