Oživil legendárnu značku, teraz chce Favorit dostať opäť na trať

Keď pred piatimi rokmi zistil, že je značka Favorit v konkurze, neváhal a v dražbe ju kúpil. Začiatky sú ťažké. Trvalo tri roky, kým vyvinuli technológiu a predstavili prvú kolekciu lifestylových bicyklov. Minulý rok priniesli na trh nové revolučné modely, získali prestížne dizajnérske ocenenia a dotkli sa pomyselného Olympu. Ďalšom métou je vrátiť favorit na stupne víťazov. Tím pod taktovkou slovenského podnikateľa Richarda Galoviča má k tomu dobre našliapnuté.

20.05.2016 15:00
debata (86)
Majiteľ spoločnosti Favorit Czechoslovakia... Foto: Viera Hebertová, Pravda
galovic Majiteľ spoločnosti Favorit Czechoslovakia Richard Galovič otvoril v Bratislave prvý concept store bicyklov Favorit.

„Každý Favorit má dve kolesá, dve brzdy a je to váš partner, s ktorým ste nerozlučnou dvojkou,“ povedal pri príležitosti otvorenia prvého concept storu Favorit v Bratislave majiteľ spoločnosti Favorit Czechoslovakia. Jeden už funguje v Prahe.

Pred rokmi sa Richarda Galoviča obrátila mama s tým, že by chcela začať jazdiť na bicykli. Ako strojný inžinier teda hľadal, aký bicykel by jej dokázal postaviť, aby jej vyhovoval. Mal byť bezúdržbový, bezpečný, ľahký, jednoduchý na obsluhu a mal aj nejako vyzerať. Zistil však, že aj keby do toho investoval nekonečne veľa peňazí, všetky tieto podmienky sa mu nepodarí splniť.

„Keď bola značka Favorit na predaj, povedal som si, tak vyrobme bicykel, aký nikto na svete nevyrába. Favorit bude opäť jedinečný a ľudia naň budú čakať v poradovníkoch. Dnes má mama bicykel s menom,“ dodáva Galovič.

Foto: Viera Hebertová, Pravda
Favorit
Foto: Viera Hebertová, Pravda
Favorit
Foto: Viera Hebertová, Pravda
Favorit

Favority vyrábajú ručne z karbónu na zákazku podľa mier zákazníka. Zatiaľ je k dispozícii osem modelov, lifestylových aj športových. Bicykle sú vybavené remeňovým pohonom a prevodovkou ukrytou v náboji zadného kolesa. Technickou novinkou je okrem iného aj možnosť zabudovania elektronického radenia prevodov. Výroba na mieru trvá približne 4 až 12 týždňov, podľa náročnosti modelu a zákazníka.

Výrobu najprv zriadili v slovenskom Jeseníku. Od apríla vyrábajú v Rokycanoch v pôvodnom závode. „Máme obrovskú prvovýrobu. Vyrábame rámy, komponenty, vidlice, sami bicykle zostavujeme, lakujeme, máme vlastný dizajn, testovanie, výrobu, predaj aj zákaznícky servis. Keď to porovnáme s tými ďalšími 600 značkami, ktoré dovážajú komponenty z Ázie, tak my, na rozdiel od nich, vieme o našich produktoch úplne všetko,“ hovorí Galovič s tým, že zákazník dostáva výrobok s pridanou hodnotou.

Foto: Viera Hebertová, Pravda
Favorit

Kvalite zodpovedá aj cena, ktorá sa začína pri dva a pol tisíc eurách. „Favorit je prémiový produkt. Keď ho budeme schopní vyrobiť za nižšiu cenu, tak ich radi urobíme. Súčasné ceny dotujeme, takže reálna cena by bola ešte vyššia. To je realita pri zavádzaní výroby,“ dodáva Richard Galovič s tým, že favorit vždy stál približne dvojnásobok priemernej mesačnej mzdy.

Zároveň dodáva, že československý trh nie je miesto, kde by sa značka uživila. „Pre nás je dôležité, ako naň ľudia reagujú, potrebujeme riadne zaviesť výrobu, štandardizovať procesy. Na to je dôležité pracovať postupne a ten československý trh nám dáva toľko objednávok, koľko potrebujeme, aby sme mohli rásť,“ dodáva Galovič. Preto pracujú na vytvorení zahraničných zastúpení. Najviac lákavé sú Spojené štáty. „Keď si za polovicu platu dokážu kúpiť bicykel, tak je to v poriadku. U nás naň musíte šetriť niekoľko mesiacov. To je proste realita,“ dodáva.

Sám je pritom prvý, kto každý jeden model testuje. Až potom sa dostane do rúk aj profesionálom. V apríli otvorili športovú divíziu, kde s testovaním pomáhajú bývalí pretekári. Cieľom je vrátiť bicykle Favorit do súťažných disciplín. Minulý rok vyrobili približne 200 kusov bicyklov. Tento rok by chceli predať 400 až 600 kusov. Trh je však nevyspytateľný. „Vieme naplánovať výdavky, nie príjmy. Do inej značky by som však nešiel. Z favoritu sme si vzali odkaz doby, filozofiu výroby, inšpirovali sa dizajnom,“ dodáva Galovič.

O bicykli Favorit sníval nejeden mladík

Začiatky výroby legendárnych tátošov v českých Rokycanoch siahajú do roku 1922. Po druhej svetovej vojne tam začali vyrábať pretekárske modely. Jeho popularita rástla s počtom medailí, ktoré v cyklistike získali československí športovci. V roku 1978 vyrobili miliónty kus značky Favorit. V osemdesiatych rokoch bicykle vyvážali do 38 krajín sveta, najmä Spojených štátov či Kanady. Po roku 1989 spoločnosť nedokázala správne reagovať na konkurenciu a výroba klesala. V roku 2001 napokon zbankrotovala.

© Autorské práva vyhradené

86 debata chyba
Viac na túto tému: #bicykel #Legenda #favorit