Odevy domácej slovenskej výpravy predstavili novinárom už pred pár mesiacmi v Bratislave. Vtedy ešte na skupine tanečníkov a modelov. Pár športovcov sa nechalo v jednotlivých kúskoch odfotografovať. Strelkyňa Danka Barteková či kajakár Peter Gelle neskrývali úsmevy a chválili použité motívy, ktoré sa už niekoľko olympijských sezón nesú v podobnom duchu – s použitím ornamentálnej potlače vychádzajúcej zo vzoru na dreveniciach v Čičmanoch. Široký diapazón jednotlivých odevných súčastí kolekcie však ešte pred odletom športovcov do Ria odhalil svoju nevyváženosť.
Chýbajú základné kamene
Sto dní do olympiády sa stalo v mnohých krajinách momentom, keď sa národné tímy postavili pred objektívy, aby slávnostne odprezentovali oficiálny športový odev. Aj ten totiž definuje atléta a krajinu, ktorú reprezentuje. Často sa stáva priestorom na prezentáciu národných hodnôt, ale tiež spôsobom, ako podporiť odevný priemysel krajiny. U nás podobná funkcia odevu stále chýba.
Dôvod je prozaický. Domáci dizajn sa ani so snahou mnohých talentovaných tvorcov nedokáže presunúť z lokálneho (zväčša bratislavského) priestoru na národnú úroveň. Návrh a vytvorenie odevu sa v mysliach Slovákov spája viac so spoločenskými akciami než funkčnou – tobôž nie športovou – módou na bežný deň. Textilný priemysel, ktorý sa ešte zachoval, vyrába prevažne pre zahraničný trh a obchodné prostredie ovládajú masovo dostupné značky. Nie je preto asi div, že aktuálna kolekcia slovenských olympionikov vznikla v ich vlastnej réžii. Bez dvorného dizajnéra. Pozitívna správa znie, že výsledok nie je tragický.
Snaha o tradíciu
Viac než inokedy do popredia vystúpila národná farebnosť – trikolóra modrej, bielej a červenej sa kombinuje práve s páčivým vzorom, ktorý sa objavuje v detailoch, všitých pruhoch, na vreckách alebo na rukávoch. „So vzormi z Čičmian sme začali v roku 2012 a do dnešného dňa sme nemali žiadny negatívny ohlas, iba pozitíva. Preto naďalej pokračujeme s Čičmanmi na odeve našich športovcov a snažíme sa vytvoriť tradíciu,“ komentovala tesne po oficiálnom predstavení kolekcie marketingová manažérka Slovenského olympijského výboru (SOV) Eva Gažová. Práve ona potvrdila, že odevy vznikali v spolupráci so športovcami na pôde SOV. „Je to naša spoločná práca bez dvorného dizajnéra,“ uviedla vtedy. (Pozn. Legínsy a potlač na nich vznikla v spolupráci so značkou Aida Style, za ktorou stojí Andrea Aida Sevaldová a dizajnérku Michaelu Bednárovú z Puojdu v SOV oslovili zase na tvorbu ponožiek)
Núka sa otázka, či niečo podobné je schopné konkurovať odevom iných krajín. Funkčné bundy na zips, tričká s krátkymi či dlhými rukávmi, športové „kraťasy“ alebo podkolienky a legínsy sa v záplave podobne ladených odevov atlétov z celého sveta asi nestratia. Ide len o lokálne špecifikácie a rozdiely, ktoré určujú podobu jednotlivých odevov v rámci olympijskej garderóby. Používajú sa národné motívy a farby, znaky či drobné detaily. Pre fanúšika často nepodstatné – veď viac zaujíma športový výkon. Spojenie so športovou značkou Dare2B, ktorá sa v prípade slovenskej olympijskej módy postarala o realizáciu, by zase malo pokryť atribút funkčnosti a kvality. Posúdiť ho môžu len samotní nositelia.
Keď sa však odev presúva zo športového priestoru do toho oficiálneho, hodnotiť začne aj verejnosť. A bohužiaľ, v tejto oblasti sa Slováci zatiaľ výkonom neblysli. Zloženie olympijského sľubu u prezidenta Andreja Kisku ukázalo, že obliecť sa vkusne, elegantne a zároveň s dôrazom na príslušnosť k istej skupine (v tomto prípade športovej) sa nie vždy podarí. Pohľad na futbalistov v dobre padnúcich oblekoch určite vyvolá väčšie zadosťučinenie než záplava mixu svetlomodrých košieľ s ostročervenými nohavicami a sukňami, ktoré nie tak celkom sedia a nie tak celkom pôsobia ako z roku 2016.
Za hranicami sa jednotlivé olympijské výbory spájajú s renomovanými návrhármi, aby vytvorili reprezentatívne kusy šatstva pre úvodný či záverečný ceremoniál – pre športovcov, ktorí sa do šiat oblečú, a pre krajinu, ktorú v nich budú reprezentovať. U Slovákov bude lepšie spoľahnúť sa na výkon, moderný dizajn (a skutoční dizajnéri) azda príde k slovu časom.
Olympijský odev pod taktovkou dizajnérov
USA
Autorom oficiálnej garderóby amerických športovcov pre úvodný a záverečný ceremoniál je už roky dizajnér Ralph Lauren. Aj pre Rio navrhol jeho tím súbor funkčných odevov s jednoduchým dizajnom, v ktorom je dôraz na národné farby, kombinácii športových prvkov s elegantnejšími líniami a tiež kombinácii logotypu značky, známeho jazdca konského póla, v spojení so skratkou USA. Zaujímavým prvkom je námornícky prúžok na tričkách, ktoré si atléti oblečú ako spodnú vrstvu na záverečný ceremoniál hier.
Veľká Británia
V prípade ostrovnej krajiny je nutné podotknúť, že dizajnérsky vstup prebehol na úrovni športového odevu priamo do boja. Slávna Stella McCartney vytvorila kolekciu v spolupráci so známou športovou značkou Adidas, do ktorej sa odejú športovci počas bojov o najcennejšie kovy. Už koncom apríla, sto dní pred štartom akcie, obleteli svet zábery McCartneyovej, ako pózuje s atlétmi reprezentujúcimi rozličné športové odvetvia. Pozornosť vyvolal napríklad skokan do vody Tom Daley, ktorého plavky sú najmenším kusom britskej olympijskej výbavy. „Spolupracovali sme na tvorbe tých plaviek spoločne. Mysleli sme na to, aby zakryli všetko najnutnejšie a zostali presne tam, kde majú, keď skočíte do vody,“ citoval strieborného olympionika server Telegraph.
Taliansko
Kto iný ako legendárny Giorgio Armani mohol vytvoriť športové odevy pre taliansku výpravu? Známy dizajnér pracoval pod jednou zo svojich línií EA7, čím, samozrejme, podporil aj jej marketingové aktivity. Výsledkom sú minimalistické čierno-biele kúsky, v ktorých sa tradičná talianska trikolóra objavuje napríklad v detailoch, ako sú goliere, manžety rukávov a lemy. A samozrejme, ako národný znak na hrudi športovcov.
Kanada
Čierna, biela a červená – trio farieb, ktoré sa stretlo v oficiálnom odeve športovej výpravy Kanady – aj v tomto prípade, vytvorenej známou dizajnérskou značkou DSquared2. Dvojica bratov Dan a Dean Catenovci, ktorí za firmou stoja, pracovala so športovou funkčnosťou, ktorú však dopĺňa precízne šitie a strih a tiež trendové detaily, akými sú zipsy, šikmé a skosené lemy, prestrihy či šnúrky a vrecká. Nechýba, samozrejme, kanadský javorový list ani názov krajiny – na kúskoch, ktoré sú aj v širokom predaji.