Odzvoní v škole mobilom?

Posledných osem rokov nemôžu francúzski školáci do 15 rokov používať cez vyučovanie mobil. Teraz francúzsky prezident Emmanuel Macron prišiel s návrhom, že zákaz používania mobilov sa od septembra rozšíri aj na prestávky. Navyše, príkladom mali ísť aj učitelia a ďalší školskí pracovníci a vzdať sa mobilov. Prvý, kto to odmietol, bol francúzsky minister školstva Jean-Michel Blanquer. Čo by na podobný nápad povedali slovenskí učitelia a psychológovia?

01.07.2018 12:00
dieťa, telefón, školák, žiak, smartfón Foto:
Učiteľom mobily sťažujú situáciu - rozptyľujú už aj tak slabú pozornosť detí, konkurujú im v schopnosti upútať žiaka.
debata (4)

Britský denník Guardian zákon označil ako detoxikačný, pretože má znížiť závislosť detí od smartfónov. Aj poslanci Macronovho hnutia pri schvaľovaní argumentovali tým, že deti by mali mať právo odpojiť sa od tlaku moderných technológií. Opoziční poslanci však upozornili na to, že učitelia potrebujú aj donucovacie prostriedky, ako zákaz vymáhať. Podľa úradných odhadov vlastní vo Francúzsku mobil vyše 90 percent mladých vo veku 12 až 17 rokov.

Na jednej strane je pre rodičov aj deti pohodlné mať mobil. Rodičia majú prehľad, kde sa ich deti nachádzajú, a môžu si zavolať, kedy ich vyzdvihnú alebo ako deti prídu domov, vysvetliť si prípadné zdržanie. Na druhej strane, deti môžu mobil zneužívať a žalovať sa rodičom na ťažké otázky v písomke, zaujatého učiteľa, sťažovať sa na spolužiakov či zlé jedlo v školskej jedálni.

Učiteľom mobily sťažujú situáciu – rozptyľujú už aj tak slabú pozornosť detí, konkurujú im v schopnosti upútať žiaka. Proti miliónom ponúk v mobile učiteľ jednoducho nemá šancu. Niektorí učitelia tvrdia, že vedia smartfóny zapojiť do vyučovacieho procesu ako pomôcku, no sú skôr v menšine. Zákaz mobilov by podľa mnohých pedagógov aj psychológov obmedzil kyberšikanu – deti by si jednoducho nemohli nakrúcať videá, ktoré znemožňujú či zosmiešňujú spolužiakov.

Múdre telefóny, hlúpi žiaci?

Aj na takej modernej vzdelávacej ustanovizni, ako je Škola pre mimoriadne nadané deti a gymnázium na Teplickej ulici v Bratislave, už riaditeľka Jolana Laznibatová mobily žiakom zakázala. Zvolili však miernejší prístup: „Mobily stačí vypnúť, netreba ich odovzdať. V škole je aj tak množstvo prístrojov a ak učiteľ napríklad na matematike dovolí žiakom pozrieť do mobilu, nič proti tomu nenamietam. Nechceme, aby žiaci boli od prístrojov závislí. Hovorí sa, slušne povedané, že sa z mobilov hlúpne. Vedú k nekritickému mysleniu a človek je lenivý sám rozmýšľať,“ vysvetľuje Laznibatová.

Učiteľ dejepisu a slovenčiny z gymnázia Metodova v Bratislave Róbert Beutelhauser to komentuje takto: "Viem o situácii vo Francúzsku. Mám kamaráta, ktorý učí v Turecku na prestížnej súkromnej škole a tam ráno pred vyučovaním vezmú žiakom mobily a vrátia im ich po vyučovaní. Na našej škole je to slobodnejšie, v školskom poriadku je zakotvené, že telefóny počas hodiny majú mať žiaci odložené v taškách. No a záleží na každom jednom z nás, do akej miery na tom trvá.

Vyskytnú sa situácie, keď sa smartfóny dajú využiť – ak niečo chcem žiakom ukázať na internete, alebo niečo hľadáme, vtedy je dobré, keď si to každý môže pozrieť. Mobily v škole však pre mňa nie sú podstatná téma. Ja sám zásadne do triedy nechodím s mobilom a myslím si, že je super, ak na každej katedre je počítač, no vždy to je len dobrá pomôcka, ktorá sama osebe nie je predpokladom kvalitného učenia."

V jednom uchu hudba, v druhom učiteľ

Jaroslav Poluch učí už 19 rokov a s mobilmi v škole si zažil svoje. „Keď si žiak na vyučovaní vybavuje telefonát s rodičmi, je to neslušné, iritujúce a obťažujúce. Bežne sa to stáva na mnohých školách – rodičia neodsledujú, kedy je prestávka a volajú deťom. Nevedia si predstaviť, ako celú triedu vyrušuje, keď žiak zdvihne telefón. Ja som žiakom hovoril, aby si s rodičmi volali počas veľkej prestávky. Ak už išlo o niečo naozaj súrne, posielal som žiakov vybaviť si to na chodbu, aby nerušili hodinu. Ale najlepšie by bolo, aby žiaci počas vyučovania vôbec nepoužívali mobil na telefonovanie. Vyrušuje to, berie to koncentráciu všetkým študentom. Ale vyrušujú aj esemesky, lebo žiak vtedy nie je duchom prítomný. A keď hrá počítačové hry, tak sa žiak sústredí na hru a nespolupracuje s učiteľom. To isté, keď si dá slúchadlá na uši a počúva hudbu a tvrdí: pán učiteľ, ja jedným uchom počúvam hudbu, druhým vás.“

To, čo sa ešte pred pätnástimi rokmi zdalo nepredstaviteľné, je dnes normálne. „Žiaci si už zvykli na slobodu. Mám informácie aj z USA či Kanady, kde vraj žiaci tiež bežne ťukajú na hodinách do mobilov, prijímajú správy na messengeri,“ vysvetľuje Poluch. Sám učí na strednej škole technického zamerania a tvrdí, že aj on niekedy zapojí smartfóny do vyúčby.

Upozorňuje však na úskalia: vtedy musia mať všetci žiaci v mobile internet. "My napríklad máme na škole wifi sieť, ktorá však siaha len po určitú časť budovy a ďalej signál nie je. Ak máme dostupný internet, môžem so žiakmi cez mobil napríklad zdieľať článok v angličtine, o ktorom potom môžeme diskutovať. Alebo dám žiakom stiahnuť si cez mobil pesničku a jej text, potom si to na hodine môžeme pustiť, spoločne si ju vypočujeme a prekladáme. Môžeme si ju spolu aj zaspievať, diskutovať o význame piesne. Prípadne dám žiakom nájsť odborný text na mobile.

Lenže niektorí žiaci sú zo sociálne slabších rodín a nemôžu deťom platiť ešte aj prístup na internet v mobile. V niektorých triedach má smartfón tretina žiakov, inde polovica, v ďalšej triede z dvadsiatich trebárs traja – je to rôzne."

Spomína tiež, ako čítal štúdiu istej švédskej psychologičky, podľa ktorej wifi signál na škole neurotizuje žiakov. „Tam, kde školy wifi nemali, vraj žiaci dosahovali lepšie výsledky, vedeli sa lepšie sústrediť a celkovo boli pokojnejší. Preto sa niekde od wifi aj upúšťa. Niektorí psychiatri dokonca tvrdia, že modré žiarenie môže spôsobiť až tumor mozgu, má vraj karcinogénne účinky,“ hovorí Poluch.

Tému smartfóny na slovenských školách by zhrnul do pravidla: „Pokiaľ žiaci pracujú s mobilom či tabletom na hodine podľa inštrukcií učiteľa, je to v poriadku. Ale ak si žiak počas vyučovania telefonuje s rodičmi alebo si so spolužiačkou dohaduje poobedňajšie rande, narúša to koncentráciu celej triedy. Nedá sa pracovať, ak má žiak zapnutý notebook a na ušiach slúchadlá – vtedy telekomunikačné prostriedky nie sú veľmi nápomocné. Cez prestávky nech si žiaci telefonujú, ako chcú.“

Predsa však vidí aj riziko: „Niektorí žiaci si nakrúcajú videá z nejakej bitky, alebo ako sa učiteľ potkol či trochu zvýšil hlas a potom z toho vysielajú internetové prenosy. To už je narúšanie integrity školy a zasahovanie do súkromia – vlastne je to kyberšikana. Žiaci tie videá rôzne remixujú a zneužívajú. Aj škola má právo na súkromie. Ani Indiáni sa nenechajú odfotiť, lebo to berú tak, že im tým kradnú dušu – toto je niečo podobné, tak ako každý človek, aj my v škole máme právo na súkromie.“

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #mobily #Emmanuel Macron