Génius Rafael prenikol až do Vatikánu

, 09.04.2020 06:00

Výstavu nádherných diel poistili až na štyri miliardy eur proti krádeži a vandalizmu. Nečudo. Veď na steny rímskeho múzea zavesili obrazy jedného z najslávnejších starých majstrov. Pripomenuli päťsto rokov od smrti Rafaela, ktorý zomrel 6. apríla 1520 v mladom veku 37 rokov.

Svetoznámy maliar Rafael. Na snímke je jeho...
Svetoznámy maliar Rafael. Na snímke je jeho autoportrét. Autor: SITA/AP

Po viac ako 60-tisícoch vstupeniek ponúkaných v predpredaji sa len tak zaprášilo. Múzeum kultúrneho dedičstva v Ríme otvorilo výstavu Rafaelovej tvorby 5. marca, trvať mala do 2. júna. Pre inváziu smrtiaceho koronavírusu do Talianska však po niekoľkých dňoch museli dvere múzea zatvoriť.

Mimochodom, poistenie bolo rekordné: „Táto zmluvne stanovená suma je najvyššia, aká sa v Taliansku vôbec dohodla,“ povedal pre noviny New York Times Mario de Simoni, šéf štátnej inštitúcie, pod ktorú spadá aj Múzeum kultúrneho dedičstva.

Škoda z pohľadu obdivovateľov Rafaela je to o to väčšia, že sa im naskytla vzácna príležitosť vidieť veľa jeho výnimočných diel na jednom mieste. Múzeum v Ríme pripravovalo expozíciu niekoľko rokov, pretože viedlo zdĺhavé rokovania o zapožičaní obrazov zo zahraničia. Vrátane Louvru, vrátane Vatikánu, atď. „Je to najväčšia výstava Rafaela vôbec,“ pochvaľovala si podľa agentúry EPD riaditeľka rímskeho múzea Eike Schmidtová. Nevyhnutné opatrenia v boji proti koronavírusu však umožnili pozrieť si expozíciu len niekoľkým stovkám záujemcov.

Trvanie výstavy bolo obrazne povedané podobné tomu, ako dlho Rafael žil. Krátko, stal sa však porovnateľne slávnym ako dlhoveký Michelangelo, ktorý zomrel, až keď mal 88 rokov. „Rafael, ktorého súputníci označovali za boha umenia, sa nedožil vysokého veku, ale získal maliarske zákazky od dvoch pápežov,“ pripomenula stanica Deutsche Welle. Legendárny starý majster namaľoval pre Vatikán nielen obrazy, interiér vyzdobil aj krásnymi freskami.

Obrazy od Rafaela na výstave v Ríme, ktorú pre...
Obrazy od Rafaela na výstave v Ríme, ktorú pre koronavírus predčasne zatvorili. Na snímke je Panna Mária s dieťaťom a s malým Jánom Krstiteľom. Autor: SITA/AP

Rafael mal smutné detstvo. Matka mu zomrela, keď mal iba osem rokov. Už o tri roky neskôr stratil aj otca. O 11-ročnú sirotu sa našťastie postaral jej strýko, ktorý bol farár. Bohvie, či by sa bez tejto starostlivosti mohol rozvinúť a uplatniť Rafaelov talent. Mimochodom, výnimočné nadanie sa u neho prejavilo, keď bol ešte malý. Historici umenia hovoria, že pravdepodobne už trojročný začínal maľovať v umeleckej dielni svojho otca.

Neprehliadnuteľná umelecká tvorivosť umožnila Rafaelovi začať sa uplatňovať priamo v Ríme, keď mal len 17 rokov. Šťastnou súhrou okolností sa stalo to, že začal vynikať vtedy, keď na svätopeterskom stolci sedel Július II. Pápežom bol od novembra 1503. O päť rokov si tento mecenáš umelcov u Rafaela objednal, aby maľbami skrášlil pápežské komnaty a siene.

Mladý maliar Júliusa II. očaril. Rafael vytvoril nádherné fresky v štyroch miestnostiach na druhom poschodí Apoštolského paláca, ktoré patria medzi najviac navštevované priestory vo Vatikáne. Slávne renomé Rafaelovi umožnilo, aby v prácach pokračoval aj po smrti Júliusa II. Jeho umelecké služby potom využíval pápež Leo X.

Výrazný dopyt po dielach starých majstrov vznikol na prelome 18. a 19. storočia.

Výstava v Ríme ponúkla nielen obrazy namaľované Rafaelom. Vystavili aj jeho tapisérie. Tie si od neho objednal Leo X. do Sixtínskej kaplnky, ktorá bola už prakticky hotová, ale ešte ju túžil skrášliť.

Rafael zanechal svoju stopu vo Vatikáne aj na miestach, o ktorých možno málokto vie. Leo X. ho totiž požiadal, aby pomohol zachovať vzácny starý nábytok a nápisy na múroch.

Rafaelova tvorba ponúkaná v aukciách

Šanca získať nejaké dielo slávneho talianskeho maliara do zbierky sa vyskytuje len výnimočne. Samozrejme, že múzeá nič od neho nepredávajú a bohatí súkromní zberatelia sa správajú takmer navlas podobne. V tomto storočí sa objavili v dražbe iba tri originály z dielne Rafaela.

Medailón s miniatúrnym obrazom Rafaelovho...
Medailón s miniatúrnym obrazom Rafaelovho dobrého kamaráta Valeria Belliho. Autor: SITA/AP
  • Málo centimetrov, ale veľa peňazí. Medailér Valerio Belli bol veľmi dobrý kamarát Rafaela. Keď namaľoval jeden jeho portrét, nezobrazil ho v typickej veľkosti, ale v miniatúrnej. Obraz v okrúhlom rámiku má úhrnný priemer iba 12,5 centimetra (samotná olejomaľba 10,1 centimetra). Dielo vlastnil americký obchodník, investor a filantrop Adoph Alfred Taubman, ktorý ho kúpil v aukcii v roku 1987. Zomrel v apríli 2015 a o necelý rok sa dostal z jeho pozostalosti do dražby miniatúrny portrét Belliho. Aukčná sieň Sotheby's poz­namenala, že túto maľbu pochádzajúcu z roku 1517 si pravdepodobne Belli objednal u Rafaela. V januári 2016 bola v New Yorku vydražená v prepočte za 2,7 milióna eur.
Rafaelova skica s názvom Hlava mladého apoštola.
Rafaelova skica s názvom Hlava mladého apoštola. Autor: SITA/AP
  • Kresba ako pomôcka za obrovskú sumu. Skica s názvom Hlava mladého apoštola vznikla rukou Rafaela niekedy v období 1519 – 1520. Nakreslil ju ako pomôcku pre seba, keď začal maľovať na dreve jeden z jeho posledných veľkolepých obrazov s názvom Premenenie Pána. Má rozmer 405 × 278 centimetrov, precízna práca mu zabrala tri roky. Giorgio Vasari, taliansky maliar a historik zo 16. storočia, označil toto dielo za najslávnejšie, najkrajšie a najviac božské, aké Rafael vôbec vytvoril. Skica apoštola sa dražila v decembri 2012 v Londýne. Sotheby's pred­pokladala, že sa predá v prepočte za niečo viac ako 10 miliónov eur. Výsledok aukcie bol však ohromujúci – dražiteľ, ktorý získal obraz, zaplatil zaň v prepočte až 36,6 milióna eur.
Rafaelov portrét Lorenza de Medici.
Rafaelov portrét Lorenza de Medici. Autor: SITA/AP
  • Ženích pre nevestu, ktorá ho ešte nevidela. Portrét Lorenza de Medici, ktorý vládol vo Florencii, kúpil newyorský galerista a obchodník s umením Ira Spanierman za smiešnych 325 dolárov na dražbe v roku 1968. Na obraze bol viditeľný len kúsok namaľovanej kožušiny. Spanierman tušil, že kúpil niečo pozoruhodné, ale vtedy ešte nevedel, že je to de Medici od Rafaela. Po reštaurovaní sa ukázalo, že je to originál. Portrét si objednal pápež Leo X., ktorý bol Lorenzov strýko. Dielo poslal do Paríža sesternici francúzskeho kráľa Františka I., aby videla, ako vyzerá jeho synovec, ktorého jej núka za ženícha, ale ešte sa s ním nezoznámila. V aukčnej sieni Christie's sa v júli 2007 vydražil tento obraz v prepočte za viac ako 32 miliónov eur.
(čap)

Maľoval páčivé, chytľavé diela, ktoré sa zjavne zapáčili cirkevnej vrchnosti

Keby Rafael nezomrel v mladom veku, určite by priniesol nejakú novú esenciu do svojej tvorby, poznamenal historik umenia Július Barczi. „Druhá vec je, že tvorba starých majstrov veľmi závisela od objednávateľov. Mohla sa niekam vyvíjať podľa ich zadania," dodal generálny riaditeľ aukčnej siene SOGA.

Historik umenia Július Barczi.
Historik umenia Július Barczi. Autor: Archív J. Barcziho

Čím bol Rafael výnimočný vo svojej dobe? Istotne nebola náhoda, že pápež Leo X. si ho vybral ako mladého maliara, aby maľbami zveľadil Vatikán.

Ťažko sa hľadá jasná odpoveď. Umelecká tvorba vtedy nebola chápaná ako v súčasnosti. Na trhu existoval tvrdý konkurenčný boj medzi maliarskymi dielňami. Majstrom pomáhali známi, aby sa presadili. Nepochybne zavážil marketing samotného autora a, samozrejme, to, čo už umelecky dokázal. Rafael bol mladý, krásny; čo sa odzrkadlilo v jeho tvorbe. Maľoval páčivé, chytľavé diela, ktoré sa zjavne zapáčili cirkevnej vrchnosti.

Rafael zomrel, keď mal iba 37 rokov. Menila by sa jeho tvorba, keby ďalej žil? Dá sa to usudzovať z diel starých majstrov, ktorí sa dožili vysokého veku?

Vieme odlíšiť ich rané fázy od vrcholnej umeleckej tvorby, respektíve neskoršie obdobia. Štýl sa mení, ale nie tak, aby sa nedali spojiť ich práce naprieč prvými až po posledné. Určite by Rafael priniesol nejakú novú esenciu, ale nikdy sa nedozvieme v akej podobe, lebo nikto nie je v jeho prípade jasnovidec. Druhá vec je, že tvorba starých majstrov veľmi závisela od objednávateľov. Mohla sa niekam vyvíjať podľa ich zadania.

Obraz Extáza sv. Cecílie. Svätica vzhliada k...
Obraz Extáza sv. Cecílie. Svätica vzhliada k šestici anjelov. Po jej boku sú sv. Pavol, Ján Evanjelista, sv. Augustín a Mária Magdaléna. Rafael namaľoval toto dielo ako oltárny obraz do kostola v Bologni. Autor: SITA/AP

Diela Rafaela majú závratnú hodnotu, čo potvrdzujú výsledky aukcií. Kedy sa vlastne starí majstri ocitli na špičke zberateľského záujmu?

Sú dva pojmy, ktoré si v súčasnosti neodporujú – mecenášstvo, ktoré prechádza do zberateľstva. Ale priamo k otázke: Výrazný dopyt po dielach starých majstrov vznikol na prelome 18. a 19. storočia. Zvlášť išlo o nizozemských a talianskych, ku ktorým patrí aj Rafael. V našom prostredí vlastnil Rafaela osvietený aristokrat Mikuláš Esterházy – veľká časť jeho zbierky je dnes súčasťou Múzea krásnych umení v Budapešti. Vášniví zberatelia však vtedy veľakrát nezískali originál.

Prečo?

Dávno sa napríklad predpokladalo, že existuje okolo tisíc obrazov od Leonarda da Vinci, ale neskôr sa ukázalo, že v skutočnosti ich je len približne desať. Takže sa môžeme nazdávať, že viackrát to platilo, keď si niekto kedysi kúpil dielo pripisované Rafaelovi, ale realita bola opačná.

Je možné modernými technológiami s určitosťou overiť autorstvo prisudzované nejakému zo starých majstrov?

Ak ide o Rafaela alebo o da Vinciho, na svete sú dvaja-traja experti, čo sa im špičkovo venujú. Odpoviem však príkladom. Pred viac ako polstoročím na univerzite v Amsterdame historik umenia Gary Schwartz spustil projekt, ktorého zámer bol prejsť všetky verejné aj súkromné zbierky na svete, kde sa nachádza nejaké dielo od Rembrandta. Po expertízach mal byť zostavený katalóg všetkých diel, čo stopercentne namaľoval tento starý majster. Projekt stál obrovské peniaze, ale zhruba pred 20 rokmi sa skončil bez želaného výsledku. Experti totiž povedali, že nie sú schopní jednoznačne povedať, čo pochádza od Rembrandta a čo od jeho umeleckých spolupútnikov.

Keď prejdeme k Slovensku, akí sú tunajší zberatelia? Čo vám utkvelo v pamäti?

Stretávam sa aj s nevyspytateľným záujmom. Nižšia cena v úvode, veľmi vysoká na konci. Nezabudnem napríklad, ako pred pár rokmi išiel v SOGA do aukcie obraz od slovenského maliara Arnolda Petra Weisza-Kubínčana za vyvolávaciu cenu necelých 3-tisíc eur. Najvyššia ponuka sa nakoniec vyšplhala až na 45-tisíc eur. (Weisz-Kubínčan žil v rokoch 1898 – 1945, zahynul zrejme v nacistickom koncentráku v Mauthausene, pozn. red.)

Keď chce niekto predať cenný obraz, čo je lepšie – inzerovať, osloviť známeho, čo sa vyzná v umení, alebo ponúknuť do dražby?

Vždy je lepšie, keď je dielo takpovediac posvätené aukčnou sieňou, ktorá zodpovedne odhadne jeho hodnotu. A výsledná suma na dražbe môže majiteľa často veľmi milo prekvapiť.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Rafael #maliar
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku