#GivingTuesday - sviatok nezištnosti

Týždne pred Vianocami sú sprevádzané predovšetkým nákupným ošiaľom, ktorý vrcholí počas tzv. Black Friday. V roku 2012 sa newyorská inštitúcia 92nd Street Y rozhodla, že sa týmto tradíciám postaví a zaviedla tzv. Giving Tuesday - deň, ktorý je určený na nezištné dávanie a pomoc druhým. Ambasádorom na Slovensku je Nadácia Pontis.

27.11.2021 06:00
Giving Tuesday Foto:
Darčekom môže byť aj pomoc iným ľuďom s nákupom.
debata

O niekoľko rokov sa tradícia #GivingTuesday rozšírila do vyše 150 krajín po celom svete. Na Slovensku sa prvá oficiálna kampaň uskutočnila v roku 2017. "Snažíme sa inšpirovať a motivovať ľudí k tomu, aby boli všímaví k potrebám svojho okolia, a to je aj hlavné posolstvo #GivingTuesday – vyzýva ľudí, aby sa po dňoch nákupného ošiaľu Black Friday a Cyber Monday zastavili, upriamili svoju pozornosť nie na seba, ale smerom k ľuďom, organizáciám či komunitám vo svojom okolí.

Samozrejme, že je dôležité robiť dobré skutky po celý rok, no počas #GivingTuesday si ich pripomíname špeciálnym spôsobom," uviedla Zuzana Schaleková, senior PR manažérka Nadácie Pontis. Zapojiť sa doň môže ktokoľvek, či už jednotlivec, alebo celé organizácie, obce či firmy. Forma pomoci je rôznorodá – nemusí byť len finančná a materiálna. Dobrovoľníci môžu ponúknuť aj svoj čas, odborné znalosti či mediálny priestor.

Ľudia chcú pomáhať

V poslednom čase dochádza k nárastu záujmu o pomoc druhým. „Podľa analýzy ministerstva vnútra sa dobrovoľníctvu venuje viac ako polovica dospelých na Slovensku – robia dobré skutky, pomáhajú iným ľuďom s nákupom, opravami, domácnosťou či skrášľujú svoje okolie. A viac ako tretina ľudí pomáha nejakej organizácii. Takisto pribúdajú ľudia, ktorí pravidelne alebo jednorazovo podporujú organizácie alebo aj jednotlivcov finančným darom,“ povedala Schaleková.

Na oficiálnej slovenskej stránke GivingTuesday.sk sa nachádza zoznam organizácií, ktorým môžete pomôcť. Vďaka tzv. urýchľovaču dobra môžete vyhľadať konkrétnu organizáciu pomocou kraja, v ktorom sa nachádza, oblasti, ktorej sa venuje a typu pomoci, akú jej chcete poskytnúť. Ak sa neviete rozhodnúť, máte možnosť, aby stránka rozhodla za vás. Podľa Schalekovej každý rok zaznamenávajú zvýšenú návštevnosť ich stránky a využívanie urýchľovača dobra.

Schaleková spomína prejavy nezištnosti, ktoré ju zatiaľ najviac milo prekvapili. "Prváci zo Skalice vlastnoručne vyrobili pohľadnice a vhodili ich do schránok náhodných domov, aby potešili susedov. Učiteľ zo Zvolena zapožičal pre svojho žiaka na invalidnom vozíku schodolez, aby sa prvýkrát v živote dostal do školského bufetu na prvom poschodí. Spolužiaci preňho pripravili v bufete oslavu a pozvali ho na prvý nákup.

Spoločnosť Berlin Brands Group sa hneď v prvom roku zapojila vo veľkom štýle – pripravila štyri aktivity, do ktorých zapojili aj samotných zamestnancov. Desiatim detským domovom pomohli vytvoriť BBG fun zónu z portfólia produktov ich e-shopu. Maltézskemu rádu pomohli s rozvozom jedla ľuďom, ktorí sú odkázaní na pomoc druhých, a zamestnanci tiež neváhali pomáhať v stánku na vianočných trhoch, kde nalievali charitatívny punč. Najviac zamestnancov sa však zapojilo do firemnej zbierky teplého oblečenia – najmä čiapok a rukavíc. Tie následne poputovali do OZ Vagus, kde sa oblečenie rozdalo ľuďom bez domova."

V posledných dvoch rokoch zaznamenali väčšie zapojenie sa samospráv, ktoré najčastejšie organizujú zbierky šatstva alebo praktických vecí do sociálne znevýhodnených domácností. „Do budúcna je naším zámerom s nimi intenzívnejšie spolupracovať, pretože najlepšie poznajú organizácie a firmy pôsobiace v regióne.“

Neziskovky sú dôležité

Neziskové organizácie, ktorým #GivingTuesday tiež ponúka priestor na zviditeľnenie svojej činnosti, sú podľa Schalekovej dôležité. „Sú skvelým nástrojom zmeny a majú dôležité miesto v spoločnosti – riešia celospoločenské problémy, dopĺňajú štát tam, kde nestíha, a snažia sa o presadzovanie zmien na systémovej úrovni.“ Zároveň však podľa nej trpia nedostatkom zdrojov a to napriek tomu, že im v mnohých prípadoch stačia aj neveľké sumy. „Prostredníctvom pomáhajúcich organizácií môže každý z nás prispieť k tomu, aby sa nám na Slovensku žilo lepšie.“

Do kampane #GivingTuesday sa zapájajú aj známe osobnosti. „Vlani na našej kampani spolupracovalo 22 rôznych osobností, ako napríklad herci Táňa Pauhofová, František Kovár, Gabriela Marcinková, influenceri Explo, Moma či foodbloggeri Surová dcérka a Čoje, športovci ako Ján Volko a Maroš Molnár a veľa iných,“ povedala PR manažérka.

Ambasádori kampane majú do budúcnosti v pláne sústrediť sa na nižšie vekové skupiny rozvíjaním značky #GivingTuesda­ySpark. Okrem toho organizujú 1. decembra diskusiu s názvom Filantropia v detskej izbe. Budú na nej rozoberať úlohu rodičov a školy pri výchove budúcich filantropov a filantropiek.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #dobrý skutok #Giving Tuesday