„Za nápadom stoja Igor Kitta z Ústavu manažmentu a STU v Bratislave a Dominik Vagala. Prvý je vizionár a hlava pre predaj a financie, druhý vývojár,“ hovorí ďalší člen dnes už šesťčlenného tímu David Hudeček.
„Dominik je perfekcionista, chcel si vymaľovať izbu, a archaické vzorkovníky s maličkými farebnými pásikmi mu nestačili,“ spomína kolega softvér developer Adam Harnúšek.
Víťazný nápad chce premaľovať celý svet
Ich mobilnú aplikáciu si už stiahlo trištvrte milióna ľudí a využívajú ju prví predajcovia farieb. Firma Igor Kitta – s projektom Try the colors – získala titul Absolútneho víťaza v prestížnej súťaži Študentská podnikateľská cena 2022. Podujatie už po dvanásty raz organizuje Junior Chamber International, Slovakia, ktorá je členom dobrovoľnej medzinárodnej organizácie JCI. Jej cieľom je na celom svete podporovať mladých ľudí, ich chuť ustavične rásť, vzdelávať sa i podnikať. JCI je jednou z najväčších organizácií s aktivitami pre mladých lídrov a podnikateľov na svete a má zastúpenie v 115 krajinách sveta.
Pravda je od začiatku súťaže na Slovensku jej hlavným mediálnym partnerom.
Ako vymaľovať byt kdekoľvek na svete cez mobil?
- Diera na svetovom trhu? Nielenže ju objavili, ale už svoj nápad aj zhodnocujú.
- Ako dosiahli to, aby im zákazníci platili, hoci produkt ešte neexistuje?
- Kedy a kde sa zrodil prvotný nápad s vymaľovaním bytu cez mobil?
- Koľko času trvalo vyvinúť mobilnú aplikáciu a prečo je taká jedinečná?
- Ako nájsť energiu, čas a pohodu na podnikanie popri vysokej škole?
Účasť na svetovom finále, luxusné auto, mediálna podpora, mentoring, softvér, technika, poukážky na nákup... Pozrite si všetky ocenené nápady, ktoré sa dostali do finále a výber cien, ktoré získali.
Mal 15 rokov, keď počas covidu učil ministerstvo školstva učiť na diaľku
„V štvrtok som poslal na ministerstvo svoj návrh, v piatok som mal odpoveď a v pondelok sme sa už stretli, aby sme si rozdelili úlohy,“ spomína Adam Bednář z Gymnázia Ladislava Novomestského v Bratislave. Vtedy mal 15 rokov; dal dohromady 15-členný tím študentov a spolu so Štátnym pedagogickým ústavom vymysleli a naprogramovali dnes už známy web ucimenadialku.sk, ktorý zastrešoval počas pandémie informácie zo školstva pre celé Slovensko.
- Ako sa dajú vymeškávať hodiny v škole tak, že to učiteľom neprekáža?
- Ako dokáže 15-ročný chalan z detskej izby viesť niekoľko medzinárodných firiem a projektov?
- Čím stredoškoláci presvedčili svojich rodičov i štátne úrady, že vedia podnikať?
- Čo odkazuje určite vyskúšať rovesníkom, ale aj starším a skúsenejším študentom a podnikateľom?
- Prečo ich tím verí, že raz dostane do vesmíru človeka na balóne?
Mimo webu ucimenadialku.sk sa tím Adama Bednářa venoval aj sociálnym sieťam a podarilo sa im vytvoriť efektívnu komunikačnú stratégiu potrebnú pre správnu distribúciu informácií v rámci EÚ. „Najviac nám určite pomohli médiá,“ tvrdí. „Keď sa o nás začali zaujímať, náš projekt sa rozbehol oveľa rýchlejšie.“
Dnes sa jeho firma Noove snaží prepájať študentov a firmy v celej Európe, ba dokonca občas sa načiahne aj za oceán. Základná myšlienka: Máte problém? Povedzte nám o ňom a my vám pomôžeme nájsť riešenie. Viac hláv viac vie.
Adam Bednář má „na svedomí“ aj Project Picoballoon – z amatérskeho projektu jednotlivca ho cez tímovú spoluprácu za niekoľko mesiacov dostal na medzinárodnú úroveň. Vyvíjajú ultraľahké meteorologické sondy zbierajúce dáta pre presnejšie predpovede počasia i výskum klimatických zmien.
Krtko s drevenou klávesnicou k počítaču pomôže prežiť krásne veci aj nemým či ľuďom bez schopnosti čítať
Ešte v roku 2017, počas štúdií na Trenčianskej univerzite, jej začal vŕtať v hlave Krtko. Presnejšie nápad, ktorý neskôr dostal meno práve po tomto zvieratku. Ide o vzdelávacie centrum, ktorému sa dnes venuje popri štúdiu psychológie na Univerzite Komenského v Bratislave a UCM v Trnave. „Ako skĺbim štúdium a podnikanie? Musím, podnikanie je príležitosť, ako pomáhať,“ hovorí Diana Gerbocová.
- Ako vyzerá drevená bezdotyková klávesnica k počítaču?
- Ktoré nápady ocenenej študentky pomáhajú, aby deti a dospelí, hendikepovaní i obyčajní ľudia, spolu zažívali krásne veci?
- Prečo mladá podnikateľka nechce sama vyvíjať nové produkty, len ďalej zlepšovať tie najlepšie už existujúce?
- Tvrdí, že ich metódy sú vhodné pre všetkých, nielen pre tých, čo nevedia používať hlas alebo písmo. Prečo?
- Miss a Krtko? Čo má spoločné súťaž krásy a podnikanie?
Centrum Krtko spolupracuje s rôznymi organizáciami, odborníkmi a tiež vzdelávacími inštitúciami. Cieľom je komplexný prístup k deťom a rodičom vo všetkých vekových kategóriách. Poskytujú odbornú intervenčnú a poradenskú starostlivosť deťom a mladým s rôznym druhom zdravotného znevýhodnenia.
Venujú sa aj inováciám špeciálnych pomôcok, využívajú napríklad špeciálnu bezkontaktnú programovateľnú drevenú klávesnicu pre ľudí s telesným, mentálnym a zrakovým postihnutím. Viacerí inovatívni pedagógovia našli jej využitie aj pri výučbe zdravých detí, napríklad v materských školách. V Centre Krtko vnímali jej výnimočnosť a potenciál, a tak neváhali a rozhodli sa nadviazať spoluprácu s jej autorom.
Vzácny šafran, bylinky pre lekárne a hríby vypestované v šuplíkoch
Je ako mladý high tech farmár z reklamy, ktorý pestuje rastliny zavesené zo stropu v šuplíkoch nad sebou. Vyvíja moderné technológie na rast plodín. Firma Veles Farming Miroslava Hrončeka vznikla v Holandsku v roku 2019 na pôde Amsterdamskej univerzity Inholland a AERES univerzity v mestečku Dronten.
- Prečo sa vrátil z Holandska na Slovensko? Ako sa podniká tam a doma?
- Prečo predtým odišiel z úspešnej medzinárodnej firmy a dal prednosť vlastnému startupu?
- Čo odkazuje študentom s dobrou podnikateľskou myšlienkou?
- Aká cesta je podľa neho najlepšia pre rozbeh vlastného biznisu?
V roku 2020, aj vďaka podpore Founder Institute zo Silicon Valley, úspešne dokončili prvý inkubátor. Koncom vlaňajška už pripravoval druhú etapu – vývoj komerčného prototypu. Svojím projektom oslovil – vyhral súťaž, vďaka ktorej získala firma v zbierke na investície 550-tisíc eur!
„Keď prišiel covid, mali sme dve možnosti. Buď ostaneme sedieť doma a nebudeme robiť nič, alebo, naopak, niečo urobíme. Rozhodli sme sa pre druhú možnosť,“ vysvetľuje, ako sa zrodil jeho startup zameraný na pestovanie plodín s vysokou pridanou hodnotou. „Teraz je náš hlavný produkt šafran, ale časom sa chceme zamerať aj na hríby, medické bylinky a obilniny.“ Jeho víziou je výstavba komerčnej plnoautomatickej farmy, kde sa bude využívať umelá inteligencia. Kde chce predávať šafran? "Cieľovým trhom je Švajčiarsko a Nemecko, presnejšie tamojšie textilné, farmaceutické a potravinárske spoločnosti.
Šafran sú v kontrolovateľnom prostredí schopní zberať dvakrát ročne, ale pracujú na tom, aby mali z tejto vzácnej bylinky až štyri úrody za rok.
Čo je to ekologická a motivačná zubná kefka?
Sloboda, tvorivosť, realizácia. To je podnikanie pre Patrika Jakša z Fakulty BERG Technickej univerzity v Košiciach. Jeho spoločnosť Mobake EcoProducts vyrába netradičné zubné kefky a vytvoril aj eko e-shop, ktorý sa zameriava predovšetkým na ekologické produkty.
- Prečo nie sú pre neho v podnikaní peniaze na prvom mieste a čo je pred nimi?
- Z čoho vyrába svoje ekologické drevené zubné kefky?
- Ako má vyzerať e-shop s veľkým srdcom?
- Čo radí mladým podnikateľom pri rozbehu firmy?
Podnikať začal Patrik Jakš ešte v roku 2016 počas štúdia v Nitre, dnes väčšinu činností vykonáva z rodnej Spišskej Novej Vsi. Svoje motivačné zubné kefky predáva v „zdravých“ obchodoch, ale aj gastroprevádzkach a hoteloch. Jeho krátkodobým cieľom je predávať vyše tisícky ekoproduktov a mať ich aj na sklade, aby boli ihneď dostupné zákazníkom. Popri tejto práci sa venuje aj profesionálnej umeleckej produkcii videí a klipov.
Pravda je hlavný mediálny partner projektu Študentská podnikateľská cena, ktorú vyhlasuje JCI Slovensko.
Čítajte viac Z recyklovaného špaku diaľnica? Vďaka slovenskému študentovi nie sme od toho ďaleko Čítajte viac Absolútnym víťazom Slovak University Startup Cup 2022 sa stal Michal Takáč Čítajte viac Zabodovalo tričko, ktoré vyrovná chrbát