Fio bankaFio banka

Pokračovanie článku: Baťa bral oslavy Prvého mája vážne. Jeho sprievody nemali chybu

Zanechal nám Baťove ceny

Padol najlepší z našej veľkej pracovnej rodiny, zaznelo v smútočnej reči na pohrebe Tomáša Baťu. Zlínsky priemyselník nielen životom, ale i smrťou predbehol svoju dobu. Zomrel totiž pri leteckej katastrofe na pracovnej ceste do Zürichu. V neďalekom Wohlene mal otvárať ďalšiu filiálku firmy Baťa.

Do Zürichu letel 12. júla 1932 osobným lietadlom Junkers F 13 so svojím pilotom Jindřichom Broučkom, ktorý katastrofu takisto neprežil. Stroj havaroval krátko po štarte z firemného letiska v Otrokoviciach.

Oficiálne verzia hovorila o chybe ľudského činiteľa – pilot sa zrejme nedokázal zorientovať v hustej hmle. Dodnes sa však špekuluje aj o atentáte. Baťa ležal v žalúdku viacerým konkurentom, ktorých likvidoval svojou výrobnou a obchodnou stratégiou.

Dosť na tom, že zomrel na vrchole životných síl ako 56-ročný a že vzhľadom na jeho nevšedné podnikateľské schopnosti to bola veľká strata, a nielen pre firmu či jej zamestnancov.

Baťa zanechal po sebe manželku Mariu, syna Tomáša a tisíce zamestnancov doma i vo svete.

Zomrel uprostred Veľkej hospodárskej krízy, ktorú dokázal zvládať ako málokto vo svete. Baťov prvý životopisec Antonín Cekota dokonca tvrdil, že "tento muž ako človek i ako podnikateľ vyrastal a mocnel prekonávaním kríz“.

„To, čomu zvykneme hovoriť hospodárska kríza, je iba iný názov pre mravnú biedu,“ tvrdil Baťa a jeho slová nestratili na aktuálnosti. „V našej krajine je veľa ľudí, ktorí si myslia, že hospodársky úpadok možno sanovať peniazmi. Hrozím sa dôsledkov tohto omylu.“

Už počas povojnovej ekonomickej a finančnej krízy v roku 1922 si získal sympatie širokej verejnosti, keď zo dňa na deň znížil ceny svojho tovaru takmer o 50 percent. Zároveň však znížil réžiu a straty. Už o rok nato zaznamenali Baťove závody najvyšší rast výroby.

Predsavzal si, že lacnými topánkami obuje všetkých bosých vo vtedajšom Československu. Najviac ich bolo na Podkarpatskej Rusi a na Slovensku. A tak už v 20. rokoch minulého storočia tu začala vznikať sieť Baťových predajní i opravovní obuvi. V roku 1931 ju korunovala výstavba obchodného domu "Veľký Baťa“ v Bratislave.

Kráľ obuvi začínal ako majiteľ malej dielne, aby z nej vybudoval rozvetvený moderný veľkopodnik. Dnes nám ho okrem predajní s jeho menom pripomínajú už len také pojmy ako je "Baťova cena“. Vždy sa končí deviatkou: 9,99 eura vyzerá opticky lákavejšie ako 10 eur. Aké jednoduché, však?

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 8 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #slávnosti #máj #prvý máj #Tomáš Baťa