Baťov odkaz však Partizánske nesie dodnes. Firma na výrobu topánok, ktorá je priamym pokračovateľom Baťových závodov, naďalej vyrába obuv a žne úspechy s teniskami a gumákmi nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Novesta z Partizánskeho sa dokonca môže pochváliť nebývalým úspechom – vyrobila celú kolekciu štýlových gumákov pre brata svetoznámej speváčky Madonny Christophera Cicconeho.
História Novesty siaha až do roku 1939, keď slávny obuvník Ján Antonín Baťa založil osadu Baťovany a otvoril tam novú továreň. „Novesta je priamym pokračovateľom Baťových závodov, z ktorých neskôr vznikli štátne podniky Svit a ZDA,“ vysvetlil Igor Grošaft, spolumajiteľ Novesty. Podľa neho nastali problémy v závode, ktorý v časoch najväčšej slávy zamestnával toľko ľudí, koľko sa vojde do malého mesta, tak ako aj v iných slovenských podnikoch počas divokých 90. rokov.
„Po privatizácii a následných finančných problémoch zostali dva funkčné podniky – Vulkan na Slovensku a Novesta v Česku. Po konsolidácii začiatkom roka 2000 sa následne obe firmy spojili a výroba sa preniesla do Partizánskeho,“ vysvetlil Grošaft. Zaujímavé je, že výroba doteraz sídli v pôvodných priestoroch – v mohutnom Baťovom priemyselnom parku.
A to ešte nie je všetko. Z minulosti si toho Novesta priniesla omnoho viac. „Pracujeme s veľkou časťou pôvodnej technológie. Tá sa akurát výrazne ekologizovala, čo sa týka používaných pracovných postupov a materiálov,“ prezradil spolumajiteľ podniku. Podľa neho má navyše vlastnú produkciu tepla a technologickej pary z obnoviteľných zdrojov.
Boj o prežitie
Najväčšiu slávu výrobné závody zažívali v 80. rokoch minulého storočia. Vtedy v nich pracovalo také množstvo ľudí, že by bez problémov zaplnili menšie mesto. „V tých časoch sa počet zamestnancov šplhal k 12-tisíc, dnes je v celom areáli bývalých Baťových závodov zamestnaných približne dvetisíc ľudí a z toho priamo v Noveste štyristo,“ uviedol Grošaft.
V ťažkých 90. rokoch, keď krachovala jedna veľká fabrika za druhou, prišla aj Novesta o množstvo zamestnancov. Dokázala však prežiť, a to vďaka tomu, že nezostala vyrábať výlučne iba obuv. „To, že má firma širšie výrobné portfólio než len obuv, jej pomohlo prežiť časy, keď väčšina obuvníckej výroby prešla do Číny a Juhovýchodnej Ázie. Vyrábame aj gumárenské zmesi a polotovary z gumy. Okrem toho aj podošvy. Topánková výroba sa orientuje na dva typy výrobkov – gumáky a tenisky. Módnu kolekciu pre globálne trhy predstavila Novesta v zahraničí po prvý raz v roku 2011. Okrem toho vyrábame aj pre iné topánkové značky,“ priblížil Grošaft.
Momentálne v podniku pracuje štyristo zamestnancov. Väčšina je priamo z Partizánskeho, kde sa obuvnícke remeslo dedilo z pokolenia na pokolenie, alebo z blízkych obcí. Firma však využíva aj kooperácie na šitie z rôznych regiónov Slovenska. „V každom prípade, produkt Novesta je vyrobený stopercentne na Slovensku z certifikovaných materiálov z Európskej únie,“ zdôraznil spolumajiteľ firmy.
Záujem slávneho návrhára
Novesta sa môže pochváliť i jedným mimoriadnym úspechom. Kvality slovenskej firmy a jej výrobkov padli do oka celosvetovo známej osobe, módnemu návrhárovi Christopherovi Cicconenu, ktorý je bratom slávnej americkej speváčky Madonny. Ten dokonca nelenil a viackrát na Slovensko kvôli Noveste vycestoval.
„Kolekcia Christophera Cicconeho bola prvá ucelená kolekcia pre globálny trh. Christopher strávil na Slovensku dvakrát po tri mesiace a veľmi poctivo prešiel celým procesom vývoja produktov. Veľmi to pomohlo Noveste najmä v tom, že nás to dostalo na "mapu“ poznateľných značiek," myslí si Grošaft.
Novesta sa však nepýši len kolekciou pre Cicconeho. Vyrábala tenisky aj pre olympijských víťazov, konkrétne pre Jozefa Pribilinca. Tenisky Marathon, ktoré uviedli ako model pre globálnu Fashion kolekciu, preňho vytvorili priamo na mieru. Firma z Partizánskeho je známym pojmom aj vo svete. Za najväčší úspech vedenie firmy považuje, že sa im podarilo presadiť na hlavných módnych trhoch, ako sú Veľká Británia, Francúzsko, Japonsko či Kórea.
Zákazníci si podľa vedenia firmy cenia hlavne to, že topánky z Novesty majú originálny spôsob výroby a tiež pravdivý príbeh. „Veľká skupina zákazníkov oceňuje aj špičkové prírodné materiály, ako sú bavlna a prírodný kaučuk. Chvália si aj konštrukciu obuvi a pohodlnosť, čo platí pre gumáky aj pre tenisky,“ zhodnotil Grošaft.
Snaha o exotické trhy
Plány Novesty do budúcnosti sú veľké. V prvom rade by rada dobyla trhy, kde zatiaľ o kvalitných topánkach zo Slovenska nepočuli. Ich cieľom je preraziť napríklad v exotických destináciách, ako je India, Južná Afrika alebo Južná Amerika, a nič nenechávajú na náhodu. Už začali spolupracovať s menšími lokálnymi prémiovými obchodnými sieťami.
„Každý rok pripravujeme na väčšine trhov limitované kolekcie v spolupráci s miestnymi prémiovými značkami. Vynikajúca bola spolupráca s Comme des Garcons, máme aj niekoľkoročnú spoluprácu s britskou Universal Works. Na Slovensku sme zas mali veľmi vydarenú spoluprácu s nadáciou Pes v núdzi, kolekciu s originálnou modrotlačou Mateja Rabadu, ktorú chystáme aj na globálny trh pre rok 2018. Snažíme sa na každom trhu, kde pôsobíme, priniesť niečo unikátne, ideálne v spolupráci s miestnymi umelcami, dizajnérmi alebo retailermi,“ dodal Grošaft.
Ako tvrdí, to, že sa Novesta udržala na trhu aj v mimoriadne ťažkých časoch, je dôsledkom toho, že jej produkty sú vyrobené poctivo a s klasickou prípravou. Firme podľa neho najviac pomohlo, že zákazníci začali za posledné roky prejavovať záujem o skutočný príbeh značky a o to, ako sa správa na všetkých úrovniach pôsobenia, teda od materiálov, ktoré pre svoje výrobky vyberá, po klasickú výrobu a kreatívnu zložku.
„Tu sme nepotrebovali nič vymýšľať. Ktorémukoľvek novému zákazníkovi, ktorý príde na návštevu do Partizánskeho, je do desiatich minút jasné, že tento koncept je poctivý a je zaň ochotný zaplatiť primeranú cenu. Mimochodom, cenotvorba je niečo, čo zahraniční zákazníci oceňujú, a síce, že napriek vysokému podielu ručnej práce a certifikovaných materiálov, produkty sú stále cenovo dosiahnuteľné a konkurujú tak aj výrobe z výrazne lacnejších krajín,“ uzavrel Grošaft.
Ako sa zrodili Baťovany
Topánky značky Novesta sa aj dnes vyrábajú v pôvodných Baťových závodoch v obrovskom priemyselnom areáli v Partizánskom. Dnešné mesto pritom malo byť pôvodne iba strojárskym závodom. Vzniklo tesne pred vypuknutím druhej svetovej vojny a vybudovali ho preto, aby sa tu mohol otvoriť závod na výrobu obuvi.
Baťa mal v tom čase na Slovensku už mnoho predajní a obával sa, ako bude fungovať cezhraničné zásobovanie. V rokoch 1938 až 1939 tak zlínska firma Baťa vybudovala v chotári obce Šimonovany závod na výrobu obuvi. Postavili obytné a spoločenské budovy, Baťovu školu a podnik. Tak sa zrodila osada Baťovany – ako súčasť obce Šimonovany.
Rozvoj fabriky však rástol doslova zo dňa na deň a spolu so závodom bolo treba dostavovať aj nové domy v pôvodne malej osade. Tak už krátko po druhej svetovej vojne, v roku 1948, obec Šimonovany aj s osadou Baťovany premenovali na Baťovany a priznali im charakter mesta. Už v roku 1949 Baťovany premenovali na mesto Partizánske – na znak uznania za to, že sa obyvatelia mesta zúčastnili na Slovenskom národnom povstaní.
Kto boli Baťovci
Základy Novesty položili Baťovci – Tomáš a jeho nevlastný brat Ján Antonín, aj keď až druhý menovaný závod reálne založil. Tomáš Baťa (1876 – 1932) sa narodil v Zlíne. Československý podnikateľ je dodnes známy aj ako Kráľ obuvi – tvorca svetového obuvníckeho impéria. Deväť rokov bol dokonca starostom českého Zlína. Spolu s bratom Jánom Antonínom a sestrou Annou založil v roku 1894 v Zlíne obuvnícku firmu Baťa a postupne z nej vytvoril rozsiahly komplex výroby, obchodu, dopravy, služieb a financií.
Tomáš Baťa bol jedným z najväčších podnikateľov svojej doby. Zaviedol originálne metódy riadenia výroby a obchodu a tiež systém motivácie pracovníkov. Jeho postupy boli na vtedajšie podnikanie revolučné a dokonca ešte aj dnes sa používajú ako príklady top manažmentu. V medzivojnovom období boli Tomášove závody najväčším exportérom obuvi na svete.
Za Tomáša Baťu mala spoločnosť 24 podnikov, 1 045 predajní a 16 560 zamestnancov. Až Ján Antonín Baťa (1898 – 1965) však spravil z Československa obuvnícku veľmoc. Počas jeho vedenia sa firma rozrástla na 120 podnikov, 5 810 predajní a zamestnávala až 105 700 ľudí. Práve on prevzal po Tomášovej smrti vedenie akciovky Baťa v Zlíne a založil Baťovany, dnešné Partizánske.
Vo vojnových rokoch zakladateľ Baťovian podporoval odboj. V rokoch 1937 absolvoval so spolupracovníkmi cestu okolo sveta, o dva roky neskôr odišiel do exilu a usadil sa v Brazílii, kde aj zomrel. Jedného z najúspešnejších československých podnikateľov totiž po vojne označili za zradcu národa. V roku 1945 štát Baťu obvinil z kolaborácie s fašistami a znárodnil jeho podniky. Rehabilitácie sa Ján Antonín dočkal až v roku 2007.