Kňaz Karol Moravčík: Jeden nemôže byť sudcom, prokurátorom aj obhajcom

Kňaz Karol Moravčík si myslí, že nielen cirkev v otázke sexuálneho zneužívania detí začala inak rozmýšľať. "Dúfam, že sa zmenilo aj chápanie, že krytím páchateľa chránime počestnosť cirkvi,“ uviedol pre Pravdu.

11.03.2019 12:00
moravcik Foto:
Karol Moravčík.
debata (2)

Ako hodnotíte výsledky stretnutia predsedov biskupských konferencií vo Vatikáne?

Čoskoro bude vydaný pápežský dokument s konkrétnymi predpismi o ochrane nedospelých a zraniteľných osôb a biskupi dostanú príručku s presne definovanými povinnosťami. Potom budeme vedieť viac. Ale skutočné zmeny sa musia udiať na tej úrovni, kde sa reálne žije – v našich komunitách a obciach. Pápež zdôrazňuje zmenu mentality v celej cirkvi. Tomu napomáha, že sa o problémoch začalo otvorene hovoriť a že ľudia podozriví zo zločinov alebo z ich krytia prestávajú byť chránení pseudokultúrou mlčania. Z istého pohľadu je prekvapujúce, ako cirkev začala otvorene hovoriť o témach, ktoré sú intímne, nepríjemné, spojené s vážnou vinou. Nepoznám žiaden štát alebo svetový koncern, ktorý by takto hovoril o intímnych témach a hriechoch svojich lídrov. Cirkev sa nevyhovára, že ide iba o zlyhanie jednotlivcov.

Dozrela katolícka cirkev, či jej vedenie, k zásadnému prehodnoteniu postoja v tejto otázke?

Áno, môžeme hovoriť o zásadnom prehodnotení. Ale nielen cirkev začala inak rozmýšľať. V celej spoločnosti sa prípady zneužívania prestali brať ako chvíľkový deviačný úlet a pochopilo sa, že páchateľ sa nenapraví napomenutím, naopak, má tendenciu svoje činy opakovať. Dúfam, že sa zmenilo aj chápanie, že krytím páchateľa chránime počestnosť cirkvi.

Obete zneužívania sú z výsledkov sklamané. Podľa nich sú nedostatočné a prichádzajú neskoro. Prečo je proces sebareflexie v cirkvi taký zdĺhavý?

O sklamaní z výsledkov konferencie by som nehovoril. Ale osobne by som sa zameral viac na skúmanie príčin. Boli zneužívania vždy, len sme o tom nevedeli, alebo sa rozšírili v ostatných desaťročiach? Máme medzi kňazmi viac nevyrovnaných, psychicky a sexuálne labilných ľudí ako v minulosti? Ak áno, prečo? K podstate smeruje pápež František, keď odmieta klerikalizmus, povyšovanie sa kňazov nad ostatných ľudí, vytváranie elitnej kasty… Kňazstvo v cirkvi nemôže priťahovať ľudí ako akýsi zvláštny mužský klub, v ktorom skryjem svoje komplexy a získam pocit prevahy nad „obyčajnými“ ľuďmi. Náprava pomerov však nie je krátkodobý proces.

Má pápež dostatočnú podporu v snahe o očistu?

Iste má pápež odporcov, ktorí radšej obviňujú celý svet, ale nevidia pretvárku v cirkvi. Boja sa, že cirkev priznaním viny nahrá svojim nepriateľom. Mnohí v cirkvi si zvykli na privilegované postavenie, nepriznajú, že chránia uzavretý systém, v ktorom sa ľahko zneužíva moc, svedomie i sexualita bezbranných. Pápež František však poukazuje práve na to, že sexuálne zneužívanie je dôsledkom zneužívania moci a svedomia.

Aké opatrenia by pomohli v prevencii a vyrovnaní sa s predchádzajúcimi prípadmi?

Odborník na vyšetrovanie prípadov zneužitia v cirkvi, biskup z Malty, Charles Scicluna, žiada náročnejší výber kňazov, v prípadoch podozrenia a nevhodného správania nečakať, ale nahlásiť to zodpovedným osobám, následne treba spolupracovať so štátnymi orgánmi a väčšiu zodpovednosť za výber biskupov a kňazov by mali mať aj laici. Každé obvinenie treba skúmať za pomoci odborníkov a vyšetrovanie uzavrieť bez prieťahov. Osobne pokladám za dôležité, aby cirkev nefungovala tak, že jeden a ten istý človek je sudcom, prokurátorom i obhajcom. Niekto vždy bude mať posledné slovo, ale rozhodnutia sa musia rodiť po kolektívnom a transparentnom konaní. Samozrejme, nie až potom, keď je zle.

Aké opatrenia by sa mali prijať na Slovensku? Ako sa zvykne postupovať pri podozreniach zo sexuálneho zneužívania?

Vedenie cirkvi na Slovensku už prijalo nejaké opatrenia, smernice, tiež kódex správania zamestnancov cirkvi a pod. Pri podozrení musí to niekto nahlásiť u biskupa alebo inej poverenej osoby. Tí sú však asi dosť vzdialení bežným ľuďom alebo ľudia môžu mať pred nimi zábrany, takže by bolo vhodné, aby boli aj iní viditeľní zástupcovia cirkvi, terapeuti a spovedníci, ktorí si vedia získať dôveru a žijú blízko ľuďom. Napokon, nemusí ísť len o zneužitie sexuálne. Pápež pripomína, že musíme predchádzať každej forme zneužitia moci.

Mnohí sa pri takýchto obvineniach odvolávajú na prezumpciu neviny alebo na "falošné obvinenia“. Aj v prípade kňaza z Nevidzian sa obeť po zverejnení prípadu najskôr dostala do pozície „obvinenej“ verejnej mienkou, ktorá sa zastávala kňaza. Sú si kňazi vedomí psychickej traumy, ktorou prechádzajú obete sexuálneho zneužívania alebo znásilnenia?

Zaiste, treba rozlíšiť klebety a osočovania od skutočných zločinov. Neviem, či matka dievčaťa z Nevidzian išla hneď na políciu alebo zašla najprv za niekým v cirkvi a či ju daný človek odmietol. V cirkvi musí byť niekto, za kým možno ísť s dôverou, že problém nezametie pod stôl.

Na konferencii v Ríme sa jasne povedalo aj to, že pri zneužívaní ide o trestný čin a cirkev musí konať v spolupráci so štátnymi orgánmi. V realite sa však na Slovensku s týmito prípadmi až tak často nestretávame. Či preto, že ich je málo, alebo nie sme pre zranených ľudí dôveryhodní, je iná otázka. Určite sa potrebujeme vyhnúť extrémom. Extrém by bol, ak by naša spoločnosť prepadla predstave, že slovenská cirkev masovo kryje zneužívania, a preto sa o tom na Slovensku veľa nehovorí. A druhý extrém by bol, že cirkev sa uspokojí s tým, že u nás nemáme až také škandály ako inde. Musíme mať ambíciu, aby sme ako cirkev boli známi schopnosťou počúvať, chápať, sprevádzať, radiť, liečiť ľudské zranenia a ťarchy. A tých, čo na to majú odvahu, ochotu a schopnosti, musíme zviditeľniť v našej cirkvi.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #pedofília #Karol Moravčík #zneužívanie detí kňazmi