COVID-19 akoby priniesol nové datovanie udalostí pred ním a po ňom. Zmenil aj svet piva. Kam sa v ponímaní Slovákov dostalo pivo, nápoj družných debát?
COVID-19 priniesol veľa zmien. Situácia, ktorú navodil, len akcelerovala už predtým dobre čitateľné trendy. Z nich boli zrejmé najmä dva. Tým prvým, ktorý pandémia zvýraznila, bolo, že spotrebitelia preferujú pohodlie, nakupujú skôr lacnejšie pivo v nevratných obaloch, ako sú plechovky a PET fľaše. Druhým trendom je rastúca túžba spotrebiteľov po pivnej rozmanitosti. Vo svete je známa pod pojmom „craft and variety“. Na začiatku pandémie sa síce tento trend spomalil, neskôr však spotrebitelia nakupovali viac prémiových pív ako napríklad Zlatý Bažant '73 alebo Krušovice a vychutnávali si ich v pohodlí domova. Vo všeobecnosti Slováci stále preferujú čapované pivo. Preto je smutné, že sektor HORECA – hotely, reštaurácie a kaviarne aj všeobecne výčapy sú zatvorené. Je to dôsledok pandémie.
Chápem vaše rozčarovanie. Akí sú slovenskí milovníci piva v porovnaní s Čechmi? V čom sme iní?
Slovenskí spotrebitelia, rovnako ako českí, sú jedineční najmä v tom, že si vyžadujú pestrú stupňovitosť pív, a to od 10-, 11-, 12-, 14– až po 16-stupňové*. Pracujeme teda s veľmi širokou ponukou. Vidíme zároveň, ako sa čoraz viac milovníci piva nárokmi na svoj nápoj rozvrstvujú. Mladí spotrebitelia sa začínajú stále viac obracať na medzinárodné značky, ich rôzne variácie chutí a do popredia sa dostáva aj pivo z remeselných pivovarov. Tento trend začal v Spojených štátoch, Austrálii, neskôr sa preniesol aj do Európy a ovládol aj slovenský trh. Jednou vetou – súčasní spotrebitelia žiadajú širokú ponuku rôznych druhov pív a chutí. *(Ide o obsah extraktu cukrov v tzv. mladine piva, ktorý sa vyjadruje stupňami plato.)
Kto chce byť úspešný v pivovarníctve, musí rozumieť svojmu spotrebiteľovi. Oženili ste sa so Slovenkou a medzi rokmi 2001–2004 ste v spoločnosti Heineken Slovensko manažovali obchod a distribúciu. Potom ste pracovali v Afrike a Južnej Amerike. Aké Slovensko ste našli po 15 rokoch? Čo vám udrelo prvé do očí, pokiaľ ide o pivo?
Rapídne zmenené Slovensko. Keďže moja manželka je Slovenka, vždy som sa pravidelne – na letné prázdniny a Vianoce – vracal na Slovensko navštíviť rodinu. Máme malý domček na Liptove, v krásnom kúte Slovenska. Nestrácal som kontakt s krajinou a pozoroval som priebežne všetky zmeny. Pamätám si Slovensko z čias, keď ešte nebolo súčasťou EÚ. Odvtedy sa veľa zmenilo, a to najmä v maloobchode. Na začiatku tu boli malé obchody s potravinami, absentovali medzinárodné siete alebo sa zjavovali pozvoľna. Pamätám si nástup reťazcov Hypernova, Metro a Tesco. Teraz je tu viac medzinárodných reťazcov – Billa, Kaufland, Lidl a, samozrejme, najstaršia domáca sieť COOP Jednota, ktorá zotrváva v pozícii veľkého a silného hráča na trhu. Maloobchod prešiel veľkou zmenou, čo sa prejavilo aj v predaji piva.
Ako?
Ešte na rozhraní druhého a tretieho tisícročia sa v puboch a reštauráciách predávala polovica objemu ako čapované pivo a druha polovica v maloobchode ako pivo v sklených fľašiach. Dnes sa prevažná časť piva v maloobchode predáva v plechovkách. Svedčí to o tom, že spotrebitelia sú pohodlnejší, ale zároveň hľadajú rôzne značky, vyjadrujúce rôznosť ich chutí. Na trhu je naozaj veľa značiek, široký výber chutí a rôznych pivných štýlov. To svedčí o rozvinutej pivnej kultúre. Na druhej strane klesol predaj čapovaného piva, čo zrejme súvisí so zmenou životného štýlu. V ére socializmu sa ľudia rovno po šichte zastavili na pivo, pre súčasnú mladú generáciu to už neplatí. No Slováci stále radi chodia na pivo a stretávajú sa s priateľmi. Je to nápoj sprostredkúvajúci ich všedné pocity. Aj preto verím, že tu je priestor pre kultiváciu pitia čapovaného piva.
Realitou dneška je pandémia koronavírusu, ktorá bolestne zasiahla aj pivovarníctvo. Na jar sme tu mali lockdown a zatvorené výčapy, reštaurácie, hotely, všetky gastro prevádzky. Práve tam ste sa mienili viac presadiť oproti minulosti. Náhle všetko bolo naruby. Ako ste zareagovali na pomery, aké tu ešte neboli?
Opísali ste to presne. Zo dňa na deň sa život pivovarníkov a našich obchodných partnerov dramaticky zmenil. V apríli klesol predaj piva v HORECA o 95 percent, a to bol mesiac, keď sme mali naštartovať sezónu. V lete sa to trošku rozbehlo, aby nástupom jesene všetko zmrzlo. Na prvé miesto sme postavili bezpečnosť a zdravie rovnako našich zamestnancov, ako aj zákazníkov a spotrebiteľov. Chceli sme, aby všetci rešpektovali nariadenia štátu – rúška, dezinfekciu, dodržiavanie odstupov medzi ľuďmi. Dôležité bolo, aby naši ľudia mohli pracovať v zdravom prostredí.
Jedno je vyrobiť pivo a druhé predať ho v podmienkach striktných obmedzení, ktoré dostali do úzkych celý sektor gastronómie. Ten je vaším nerozlučným partnerom. Pomohli ste mu?
Sme na jednej lodi s našimi odberateľmi z gastrosektora. Počas pandémie sme im poskytli 19 foriem pomoci. Napríklad s hromadiacimi sa zásobami piva. Vymieňali sme expirované pivo, pomáhali im konzervovať výčapné zariadenia. Dodávali sme PET fľaše krčmárom, aby do nich mohli čapovať pivo a ľudia si ho mohli zobrať domov. Pravidelne sme partnerom dávali čerstvé informácie o tom, čo sa deje v štáte, čo robí vláda, čo my, kam a na koho sa obrátiť v núdzi. To nám čiastočne pomohlo, minimálne motivovať prevádzkarov k udržaniu podnikov pri živote, hoci aj s odretými ušami.
Pocit spolupatričnosti pretavený do reálnej pomoci dáva ľuďom nádej, že ťažké časy prežijú. Ale na konci je vždy ekonomická bilancia. Aká bola či je?
Všetko, čo sme urobili pre partnerov, samozrejme, nemohlo kompenzovať dva mesiace straty v predaji. Teraz nás postihla druhá vlna pandémie. Je mi ľúto, že to musím povedať, ale je to stratený rok, a nielen pre nás. No nech už sa deje, čo sa deje, stále máme na pamäti na prvom mieste bezpečnosť a zdravie. Táto kríza sa raz skončí a my musíme prežiť a navzájom sa podporovať. Či už ide o našich zamestnancov, alebo partnerov.
Všetci si želáme to isté: musíme prežiť. Lenže neohrozí pád spotreby piva pracovné miesta v Hurbanove, kde je aj najväčšia slovenská sladovňa, ktorá slad aj exportovala? Veď predaj a spotreba piva nepadajú len na Slovensku, ale v celej Európe.
Našťastie spotreba piva nepoklesla tragicky nízko. Samozrejme, najviac to pocítila HORECA, ale ľudia neprestali piť pivo. Výpadky spotreby z výčapov kompenzoval predaj cez maloobchod, preto výroba zostala zdravá. Ani na jeden deň sme nezastavili varenie piva ani výrobu v sladovni. Naši ľudia boli veľmi disciplinovaní, dodržiavali opatrenia, dávali si pozor na vlastnú bezpečnosť a zdravie, vďaka čomu stále vyrábame pivo aj slad. Pravda, teraz čelíme druhej, ešte silnejšej vlne pandémie koronavírusu, navyše sú pred nami zimné mesiace, keď prirodzene klesá spotreba. Pivo sa však stále pije bez ohľadu na to, že sa opäť zatvorila HORECA.
Kto a čo drží pivo nad vodou?
Nepochybne je to rastúci predaj piva v supermarketoch, teda v maloobchode. Aj preto verím, že pivovar a sladovňa naďalej budú vyrábať. Slad potrebujeme pre pivo varené v Hurbanove, ale stále je tu živý, zdravý export najmä do Poľska, Rumunska, Chorvátska. Bude pokračovať, aj keď možno o niečo poklesne. Čísla však jasne hovoria, že export pokračuje. Pokles predaja v sieti HORECA ovplyvnil prirodzene nižšiu ziskovosť piva. Aj preto musíme pracovať efektívnejšie, hľadáme možnosti, kde usporiť náklady, ako si ustrážiť rozpočty. Vieme, že rok 2021 bude ťažký, ale nebude to taká mizéria, akú priniesol končiaci sa rok 2020.
Zmení pandémia naše spotrebiteľské návyky? Staneme sa opatrnejší a budeme si pivo kupovať domov, aby sme znížili riziko nakazenia sa vírusom?
Neviem, či sa to stane, vylúčiť sa to nedá, veď ľudia hovoria, že po COVID-19 už veci nebudú také ako pred ním. Niečo nové, predtým nepoznané, bude normálne. Pozrime sa však na Čínu, Južnú Kóreu, Nový Zéland, kde existujú prvé signály o zotavení sa z pandémie, pretože dobre manažovali krízu. Zdá sa, že ľudia majú tendenciu vracať sa do „starých koľají“ spred pandémie, aj keď si stále musíme dávať pozor a byť zodpovední. Ale súhlasím, že pandémia zmení niektoré návyky milovníkov piva.
Dnes sa prevažná časť piva v maloobchode predáva v plechovkách.
Registrovali ste už prvé zmeny spotrebiteľského správania?
Život sa čoraz viac presúva do on-line sféry. Aj tí, čo si nikdy nič nekúpili on-line, si teraz „bezkontaktným“ spôsobom kupujú potraviny, jedlo, nápoje, oblečenie. Má to výhody, nemusia trčať v zápche, používať dopravu, dlho stáť v radoch, všetko dostanú až k dverám bytu. Ďalšou výhodou je, že pri pití piva doma odpadá problém s konzumáciou alkoholu a so šoférovaním. Aby sme sa na to pripravili, založili sme digitálnu platformu drinkies.sk, kde ponúkame široký výber produktov. Ako vidno, niečo sa zmení, vlastne už sa zmenilo, ale dúfam, že HORECA sektor prežije. Budeme ho podporovať, ako to len bude možné, lebo nie je nič lepšie, ako si vychutnať čerstvo načapované pivo, napríklad Zlatý Bažant '73, v spoločnosti blízkych, priateľov či kolegýň a kolegov.
Hovorili ste o krajinách, kde dobre manažovali koronakrízu. Ukázali nám, že čím rýchlejšie sa oživí ekonomika, tým rýchlejšie sa dá do poriadku ostatný život. Podarilo sa im to aj preto, lebo synchronizovali úsilie podnikateľov, biznisu s úsilím štátu. Robíme túto synchronizáciu na Slovensku dobre?
Podľa môjho skromného názoru sa najmä pre oblasť gastro nerobí dosť. Slovensko do veľkej miery závisí od automobilového priemyslu, kde pôsobia veľké spoločnosti, ďalej je tu silný trh s nehnuteľnosťami. Pivovarníctvo a sladovníctvo sú síce dôležití hráči slovenskej ekonomiky, ale merané pozornosťou štátu sú ich role minoritné. Naše podnikanie pritom zahŕňa obrovský reťazec tisícok dodávateľov, od poľnohospodárov až po tých, čo majú na starosti sklady, distribúciu, dopravu. A kde sú odberatelia, celý ten pestrý bohato rozvetvený gastro reťazec pozostávajúci z mnohých malých až stredných prevádzok, ktoré často prevádzkujú súkromní podnikatelia a rodiny?! Všetci potrebujú podporu, aby mohli prežiť. Je nás, ako vidno, veľmi veľa a každý závisí od ostatných. Sprostredkovane viem, že súčasná pomoc vlády je pomalá.
Teda málo účinná?
Jedno je isté, keď pomoc nebude rýchla, nastanú, ak už nenastali, veľké škody. Veľa podnikateľov zbankrotuje a narastie nezamestnanosť. Preto rýchlosť a jednoduchosť pomoci sú dôležité. Naše partnerské podnikateľské subjekty majú vysoké fixné náklady a zároveň strácajú tržby alebo nemajú žiadne. Potrebujú podporu, aby prežili.
Ako to robia inde?
Napríklad v Holandsku všetky puby dostali podporu, aby prežili. Peniaze mali v priebehu troch týždňov na účtoch. Umožnilo im to zväčšiť terasy, aby tam mali v lete viac hostí a dosiahli väčší zisk. Na Slovensku, ak sa majú veci zmeniť, by podpora mala byť rýchla a jednoduchá.
Máme také príslovie, kto včas dáva, dvakrát dáva.
Dlho som pôsobil v Afrike, tam hovoria, najskôr musíš dať, aby si mohol prijať.
Trefné. Počas prvej vlny výčapom pomohla solidarita milovníkov piva cez projekt Podpor svoj pub. Zdá sa, že dôležité sú nielen peniaze, ale aj obyčajná ľudská súdržnosť. Dá sa spoľahnúť na slovenského spotrebiteľa?
Áno, verím slovenským spotrebiteľom a skutočne s nimi počítam! Pravda, v lete sme trochu stratili hlavu, prišli terasy, slnko, a to nás uvoľnilo. Možno nie všetci až tak veľmi dodržiavali pravidlá, ako bolo treba. Lenže COVID-19 je tu a nerobí výnimky. Je mu jedno, kto mu stojí v ceste, či je to muž, žena, mladý, starý človek, zasiahne každého. Možno ho niektorí stále podceňujú, ale musíme sa vrátiť naspäť do reality. Treba si dávať pozor, musíme zostať spolu a navzájom sa podporovať. Máme tu malé gastro podniky, ktoré sa stali obeťami toho, že počas určitého obdobia nejaké skupiny ľudí nedodržiavali a nerešpektovali pravidlá. Teraz platia nové pravidlá, nezostáva nám nič iné, len ich rešpektovať, dodržiavať ich a s chladnou hlavou manažovať krízovú situáciu. A ešte niečo by som rád zdôraznil.
Čo?
To, že pivo bolo, je a bude nápojom, ako ste povedali družných debát. Aj ony sú súčasťou nášho života. V Heinekene využijeme komunikáciu na to, aby sme opäť mobilizovali ľudí. Nech si v tejto chvíli vychutnávajú pivo doma, ale potom opäť vyjde slnko. Samozrejme, vždy, keď pijeme pivo, máme na mysli rozumnú konzumáciu a teraz počas núdzového stavu nám prichodí rešpektovať aj aktuálne pravidlá.
Pivo je nápojom pohody, osvieženia, šťastia a radosti, ale, prosím, nesadajte si za volant, pokiaľ ste požili alkohol.
Viackrát ste zdôraznili: Musíme sa naučiť žiť s COVID-19, s tým, že vírus sa stal súčasťou nášho života. Uvedomujeme si dostatočne pomery, v ktorých sme sa ocitli?
Myslím si, že s novými pravidlami reagujúcimi na novú situáciu príde aj viacej uvedomenia a vyrovnania sa s novou skutočnosťou. Som smutný, keď vidím, ako pandémia vyčíňa. Na Slovensku aj v Holandsku sme na tom podobne, pričom horšie ako na jar. Keď sa pozriem na niektoré krajiny, stáva sa z COVID krízy politická diskusia. Nerobím politiku, ale pivo. Je smutné, keď sa kríza spolitizuje. Je to zrejme preto, lebo vírus a s ním postupujúca kríza ekonomiky nemajú hranice, aj preto rastie nervozita v spoločnosti. Vidíme, že choroba môže prísť od našich najbližších, od rodiny, od priateľov. Prišli sme na to, že sa rozšírila najmä tam, kde boli veľké zábavy, svadby. Potrebujeme s takými vecami počkať. V Heinekene stále opakujem: Zachovajme pokoj. A inštruujeme ľudí, ako postupovať v duchu sprísňujúcich sa pravidiel.
Na vlastnej koži zisťujeme, že žiť s ochorením COVID-19, vyrovnávať sa novými životnými podmienkami, prinášajúcimi obmedzenia, je bolestivé. A napriek tomu pivo nám naďalej chutí a dúfam, že bude aj ďalej chutiť. Naučí nás COVID piť ho inak?
Pivo vždy bolo okolo nás a verím, že bude aj naďalej. Tento nápoj je odpradávna spojený s hedonizmom. Ľudia sú spoločenskí, potrebujeme sa socializovať. Pivo je nápoj, ktorý sprostredkúva socializáciu. V Heinekene sme prispeli k tejto socializácii od druhej polovice 19. storočia, prelomovým bol rok 1874, keď Gerard Adriaan Heineken založil spoločnosť v Amsterdame. Nebol vtedy internet a iné komunikačné výdobytky modernej doby. Hlavnú rolu v socializácii, v posudzovaní toho, čo sa deje okolo nás, zohralo pivo. Jednoducho preto, lebo pivo je nápoj spojený s množstvom príležitostí. Samozrejme, to, čo stále zdôrazňujeme, je mierna konzumácia.
Nestor slovenského liehovarníctva Július Forsthoffer vtipne na margo správnej konzumácie alkoholu vždy podotýka: Pi málo a dobré.
Má pravdu, ide o mieru. Oná dobrá miera umožňuje mať veci, teda seba, pod kontrolou. Veľmi dôrazne vystupujeme proti zneužívaniu piva, sme proti nadmernej konzumácii. Pivo je nápojom pohody, osvieženia, šťastia a radosti, ale, prosím, nesadajte si za volant, pokiaľ ste požili alkohol. Na každú príležitosť máme nejaké pivo, čo vyjadruje široká škála produktov. Máme nealkoholické pivo, radlery, sajdry – cidery, silnejšie pivá. Budeme pokračovať v neustálej inovácii produktov a verím, že pivo si zachová tú rolu, ktorú malo v spoločnosti.
Kedy vám naposledy pivo mimoriadne chutilo?
Pivo si vychutnávam pravidelne, aj keď si spomínam, keď sa v máji otvorili HORECA zariadenia, zašli sme s kolegami na jednu pivnú terasu. Po covidovom pôste sme si vychutnali pár čapovaných s mimoriadnym pôžitkom, bol to dar zlepšujúcich sa podmienok. Verím, že o pár týždňov a mesiacov si ho zaslúžime znova.
Súhlasím s vaším optimizmom spoločne s ostatnými milovníkmi piva a verím v lepšie časy. S ochorením COVID-19 sa nedá bojovať individuálne, povedal som to aj kolegyniam a kolegom, musíme rešpektovať nastavené pravidlá a veriť, že to zvládneme. O lepšiu budúcnosť treba zabojovať.