V ktorých autách zamrznete a v ktorých nie

Poznáte ten pocit, keď nastupujete ráno do premrznutého auta a ešte v polovici cesty do práce fúka z ventilácie studený vzduch? Interiér sa akosi nie a nie zahriať. Nie všetky autá sú na tom však rovnako.

28.02.2011 06:18
Námraza Foto:
Námraza
debata

Nemecký autoklub ADAC podrobil za posledné tri roky testu „kúrenia“ až päťsto modelov áut. Najprv ich strčil do chladiacej komory s teplotou mínus desať stupňov a potom meral čas, dokedy sa interiér vyhreje na optimálnych 22 stupňov Celzia. Autá mali teda neľahkú úlohu, zmeniť teplotu v interiéri až o 32 stupňov. ADAC pritom meral samostatne teplotu na predných a zadných sedadlách. Rozdiely boli obrovské. Kým niektoré autá potrebovali menej ako desať minút, iné aj viac ako 25.

Úplne najhoršie dopadli dieselové autá. Na suverénnom chvoste je Seat Ibiza ST 1.6 TDI. Mrznete v nej 25 minút a cestujúci vzadu ešte o päť minút dlhšie. V desiatke „najstudenejších“ áut ale nájdete aj Fabiu s rovnakým agregátom. Naftové motory sa so zimou jednoducho nekamarátia. Dôvod je prozaický. Majú vyššiu účinnosť, čo znamená síce nižšiu spotrebu, no zároveň aj menej odpadového tepla na vykúrenie interiéru.

V naftovej Ibize ST vám bude dlho zima, ale je... Foto: Seat
V naftovej Ibize ST vám bude dlho zima, ale je úsporná. V naftovej Ibize ST vám bude dlho zima, ale je úsporná.

Úplne najhoršou kombináciou je mať veľké dieselové MPV. Dôkazom je napríklad Peugeot 508 2.2 HDI, alebo Fiat Doblo. Ale ani malé benzínové modely nemusia práve excelovať. Výkričníkom je Smart Fortwo 1.0 mhd. Na starosti má len dvojmiestny interiér, no aj tak mu to trvá nekonečných 20 minút.

Ani v Peugeote 5008 sa tak skoro nezohrejete. Foto: Václav Lipavský
Ani v Peugeote 5008 sa tak skoro nezohrejete. Ani v Peugeote 5008 sa tak skoro nezohrejete.

Dobré správy nemáme ani pre nadšencov ekológie. Teda, pokiaľ nie sú otužilci. Hybridy a elektromobily teplom posádku rozhodne nerozmaznávajú. Toyotu Prius, Auris HSD či Hondu CR-Z nájdeme až na chvoste rebríčka. Dôvodom je opäť ich vyššia účinnosť. Výnimkou sú luxusné 6– a 8-valcové hybridy, ako Mercedes S 400 Hybrid, ktoré majú výkonu na rozdávanie, a teda aj nejaké to teplo pre interiér.

SLS AMG má výkon, veľkú spotrebu a v zime... Foto: Mercedes-Benz
SLS AMG má výkon, veľkú spotrebu a v zime krásne hreje. SLS AMG má výkon, veľkú spotrebu a v zime krásne hreje.

Najviac tepelného komfortu dopraje posádke superšport Mercedes SLS AMG, ktorý zohreje interiér už za deväť minút. Spoločnosť mu robia aj dva ďalšie Mercedesy – S 500 a S 400 Hybrid. Nič lacné. Ale cena s kúrením súvisieť rozhodne nemusí. Veď v prvej dvadsiatke sú aj Nissan Pixo alebo Mazda2.

Ktoré autá kúria najlepšie
Pozícia Model vpredu (min.) vzadu (min.) Známka
1. Mercedes SLS AMG 9 0 0,87
2. Mercedes E 500 Coupé 9 9 1,04
3. Mercedes S 400 Hybrid 11 11 1,15
4. Volvo S60 D5 9 9 1,39
5. Mazda 3 2.0 DISI 9 10 1,45
6. BMW X5 xDrive30d 9 11 1,56
7. Audi TT Coupé 2.0 TFSI 11 12 1,5
8. Peugeot RCZ 1,6 THP 12 13 1,72
9. BMW X6 ActiveHybrid 11 12 1,75
10. Porsche Boxster S 3.4 11 0 1,78
Ktoré autá kúria najhoršie
Pozícia Model vpredu (min.) vzadu (min.) Známka
1. Seat Ibiza ST 1.6 TDI 25 30 5,5
2. Fiat Doblo Kombi 1.6 JTD 29 32 5,5
3. VW Sharan 2.0 TDI BlueMotion 30 31 5,5
4. Mercedes Viano 2.2 CDI 26 33 5,49
5. Peugeot 807 2,2 HDi 27 37 5,49
6. Škoda Fabia Combi 1.6 TDI 23 27 5,24
7. Mitsubishi i-MiEV (elektromobil) 20 36 5,13
8. Toyota Auris 1.8 HSD (hybrid) 21 26 5,13
9. Honda Insight 1.3 IMA (hybrid) 22 23 4,91
10. Mini Cooper D 20 27 4,89

.

debata chyba
Články podľa značiek