Koľko času vám trval vývoj lietadla?
Začali sme v roku 2007 a o dva roky neskôr vzlietol prototyp. Prvé lietadlo sme zákazníkovi dodali v roku 2011, v roku 2013 sme získali český a nemecký typový certifikát. Výroba jedného lietadla zaberie približne šesť mesiacov. Sú to tisíce hodín roboty, pretože väčšinu času tvorí ručná práca.
Bola to vyššia finančná investícia a vzali ste si úver v banke?
Počiatočnú hodnotu vývoja a technológie na výrobu lietadla odhadujem na dva až tri milióny eur. Podarilo sa to aj vďaka peniazom od investorov. Nemenovaná banka zohrala v celom tomto procese značne negatívnu rolu.
Prvýkrát ste predstavili Shark na medzinárodnej výstave v Nemecku v roku 2009. Aký bol ohlas odborníkov v oblasti letectva i možných záujemcov?
Shark výrazne posunul limity v porovnaní so strojmi, ktoré boli vtedy na trhu. Keď sme dotiahli do konca dôležité systémy, podarilo sa nám zaletieť svetové rekordy v našej triede. Shark sa stal napríklad prvým ultraľahkým lietadlom na svete, ktoré prekonalo rýchlosť 300 km/h. S úspechom sa však objavil aj problém.
Aký?
Nebolo vôbec jednoduché získať certifikáty na ultraľahké lietadlo s takou vysokou rýchlosťou. Takéto lietadlá lietajú hlavne pre radosť, bežné rýchlosti sú 160–180 až 220 km/h. Úrady mali obavy alebo možno lepšie povedané boli opatrné. Nakoniec sa nám potrebné certifikáty podarilo získať.
Akú spotrebu pohonných hmôt má Shark?
Keď motor beží na 75 percent výkonu, spotrebuje zhruba 20 litrov štandardného automobilového benzínu za hodinu, pri rýchlosti 250–270 km/h. Keď sa to preráta na vzdialenosť, spotreba vychádza len na sedem až osem litrov na 100 kilometrov. Čiže údaj je porovnateľný so spotrebou bežného automobilu. Lietadlá majú na rozdiel od áut nejaké výhody – nepoznajú zápchy, idú priamočiaro, v našej kategórii je rýchlosť 200–300 km/h. Samozrejme, že sa v nich lieta len pri dobrej viditeľnosti. Prirovnal by som ich k motorkám.
Prečo?
Ľudia si ich kupujú pre radosť – lietajú, keď je pekné počasie. Podobne ako keď sa vydajú na cestu vychutnať si jazdu na motorke. A už je to nielen čisto o radosti. Predávame lietadlá Shark aj profesionálnym pilotom. Či už vojenským, alebo tým, ktorí pracujú pre civilné aerolínie. Náš stroj využívajú ako rýchly ekonomický osobný dopravný prostriedok.
Na webovej stránke uvádzate viacero maximálnych rýchlostí ultraľahkého lietadla.
Existuje viacero rýchlostných limitov. Lietadlá majú takzvanú manévrovaciu rýchlosť. Zjednodušene povedané je to rýchlosť, keď pilot robí obraty a stroj by sa nemal rozpadnúť. Pre Shark je to približne 160 km/h. Ďalej sa udáva maximálna rýchlosť v turbulencii. Keď vletíte do stúpavého alebo klesajúceho prúdu vzduchu, ktorý je uvedený v predpise, lietadlo musí vydržať určité preťaženie. Pri Sharku je to zhruba 270 km/h. Ďalej je hranica, keď dáte maximálny trvalý výkon a letíte v horizonte, čo je v súčasnosti pri našom stroji okolo 300 km/h. Ešte sa to zlepší, potrebujeme doladiť niektoré systémy. A ešte je iný parameter – keď klesáte, lietadlo môže zrýchliť. Hranici, ku ktorej sa stroj môže priblížiť, sa hovorí neprekročiteľná rýchlosť, a Shark ju má niečo viac ako 330 km/h.
Palivové nádrže má Shark umiestnené v krídlach. Je to zvyčajné?
Nádrž je možné dať do krídiel alebo do trupu. Všetko má svoje výhody aj nevýhody, ale pri ultraľahkých lietadlách prevažuje umiestnenie v krídlach.
Ako sa Zara Rutherfordová dostala k Sharkovi?
Jeden priateľ, ktorý má slovenský webový letecký server, sa zmienil, že niekto chce, aby jeho dcéra obletela svet a či máme záujem o spoluprácu. Dohodli sme sa na stretnutí, prišli za nami do Senice. Bola tu aj Zara. Povedali sme im, že chceme do toho ísť.
Lietadlo si kúpili?
Nie. Požičali sme im ho. Pre našu firmu je to obrovská reklama, úžasné zviditeľnenie vo svete. Zara vzlietla na cestu okolo sveta 18. augusta a už sme pocítili zvýšený dopyt záujemcov o Shark.
Koľko stojí?
Lietadlo je vo všeobecnosti luxusný výrobok. Zvyčajne sa preto predáva s kompletnou výbavou. Shark v takej podobe stojí necelých 200-tisíc eur bez dane. Je to luxusná hračka pre ľudí vyššej strednej triedy a pre bohatších.
Koľko hodín Rutherfordová denne nalieta?
Každý let má naplánovaný na štyri až päť hodín. Pri normálnom cestovnom výkone by Shark vydržal letieť o pár hodín viac, ale bolo by to unavujúce. Predstavte si trebárs, že sedem hodín musí byť človek maximálne ostražitý bez prestávky. Keď je Zara vo vzduchu štyri hodiny, preletí trasu dlhú približne tisíc kilometrov.
Čítajte viac Tínedžerka sama obletí planétu, 31.10. pristane v Senici. Sledujte jej dobrodružstvoMôžu na Rutherfordovú číhať nejaké hrozby? Napríklad nebezpečné turbulencie?
Niektoré úseky sú nepríjemné. Hneď na začiatku preletela z Anglicka cez Island a Grónsko do Kanady. Prekonala Atlantik. To bol jeden z kritických úsekov cesty. Držme Zare palce, aby svoju cestu za novým svetovým rekordom zvládla. Mimochodom, jedna z jej zastávok bude aj na Slovensku. Na letisku v Senici má pristáť 30. októbra.
Akú údržbu potrebuje jej Shark na turné okolo zemegule?
Existujú predpisy, čo treba urobiť. Keď si motor odkrúti 100 hodín, technik musí vymeniť olej. Približne každých 200 hodín sa vymieňajú sviečky. Potrebné je kontrolovať drak lietadla – teda nosné plochy, riadiace plochy, riadenie, podvozky. Vyškolený technik má manuál, podľa ktorého preverí stav lietadla. A je dobré, že v krajinách, kde Zara bude mať medzipristátia, sú autorizovaní díleri a servisné strediská motora, ktorý má Shark, a niektorí sa ponúkli, že jej poskytnú servis.
Aký ste mali dojem zo stretnutia s touto mladou pilotkou?
Zara je mladé dievča, ktoré je veľmi inteligentné. Je obdivuhodne ctižiadostivá, keď sa odhodlala obletieť svet v jej veku. Napriek tomu, že ešte nemá bohaté skúsenosti z lietania. Pri preškoľovaní sa však veľmi rýchlo učila. Verím, že to dobre dopadne. Zarin let okolo zemegule je jedným z mojich významných míľnikov.
Akých?
Jeden je nedávny, keď sme vyrobili v poradí sté lietadlo. Druhý sa spája so Zarou: Čo viac by som si ešte mohol so Sharkom želať, ako to, aby obletel svet?
Tínedžerka Zara Rutherfordová a jej trasa okolo sveta
Má 19 rokov, jej matka Beatrice de Smetová je Belgičanka a otec Sam Rutherford je Brit. S leteckým výcvikom začala, keď mala ešte len 14 rokov. Povolenie na samostatné lietanie získala v minulom roku. Ak sa jej podarí obletieť svet, výrazne prekoná rekord, ktorý patrí Američanke Shaesty Waizovej (sama obletela zemeguľu pred štyrmi rokmi, keď mala 30 rokov, a stala sa najmladšou pilotkou na svete, ktorá to dokázala).
Zara Rutherfordová má na trase okolo sveta naplánovaných 70 medzipristátí a 19 dní vyhradených na odpočinok. Jej cesta sa má skončiť 4. novembra, keď by podľa harmonogramu mala priletieť do Kortrijku, čo je mesto v Belgicku (z tejto krajiny sa aj 18. augusta vydala na dlhú cestu). Mimochodom, lietanie má takpovediac v krvi, pretože pochádza z rodiny pilotov.
Čo o sebe napísala nádejná rekordérka?
O svojich snoch a inšpiráciách sa Zara Rutherfordová rozpísala na svojej webovej stránke flyzolo.com. Chce povzbudiť dievčatá a mladé ženy, aby sa naďalej zaujímali o to, čo v prevažnej miere robievajú muži. Upozornila na to, že len na celom svete pracuje v civilných aerolíniách až 95 percent pilotov a iba päť percent žien. Sníva o tom, že sa stane kozmonautkou.
Za svoje vzory označila štyri ženy. Život všetkých sa spája s lietaním. Britku Lilianu Blandovú obdivuje za to, že sa stala prvou ženou na svete, ktorá v roku 1910 navrhla a zostrojila vlastné lietadlo. Otec ju však odradil od lietania, kúpil jej auto. Do vzduchu sa napokon sama nikdy nedostala. O Bessie Colemanovej sa zmieňuje kvôli tomu, že sa stala prvou americkou černoškou, ktorá získala povolenie na lietanie (v roku 1921). Pre farbu pleti ju neprijali do žiadnej leteckej školy v USA, výcvik pilotky preto absolvovala vo Francúzsku. Američanku Ameliu Earhartová oceňuje za to, že ako prvá žena na svete v roku 1932 sama preletela Atlantický oceán. Rodáčku z Ruska Valentinu Tereškovovú si veľmi váži kvôli tomu, že v roku 1963 ako prvá kozmonautka letela do vesmíru.