Študenti Martin Konšel, Daniel Rozehnal a Tomáš Falešník spustili tento rok aplikáciu epriznanie.sk, ktorá výrazne zjednodušuje vypĺňanie daňového priznania na Slovensku. Ich tvorivé úsilie je možno malou, ale zato podnetnou sondou do slovenskej byrokracie. No najmä ide o presvedčivý dôkaz, že aj zložité veci sa dajú podstatne zjednodušiť a urobiť zrozumiteľnými aj pre obyčajných ľudí. Stačí vôľa a ktovie, ich iniciatíva môže byť krokom ku skutočnému zefektívňovaniu verejnej správy. Zhovárame sa so spoluautorom aplikácie Martinom Konšelom.
„Zhovára sa“ podľa vás štát so svojimi občanmi prostredníctvom rôznych formulárov, papierov, dokumentov zrozumiteľne?
Náš tím sa osobne najviac zameral vlastne len na jeden formulár. A tým bolo daňové priznanie pre fyzické osoby, ktoré je na území Slovenska vyhotovené vo dvoch typoch. Nuž a úprimne si myslíme, že daňový formulár je naozaj prehnane komplikovaný.
Podľa nášho názoru by v dnešnej dobe mal byť úplne každý človek schopný vyplniť daňové priznanie pre fyzické osoby, čo však v bežnej praxi nie je absolútne reálne.
V čom?
Podľa nášho názoru by v dnešnej dobe mal byť úplne každý človek schopný vyplniť daňové priznanie pre fyzické osoby, čo ale v bežnej praxi nie je absolútne reálne. Nejde pritom o problém na strane ľudí, ale prekážkou je skôr zložitosť jednotlivých formulárov. Stačí uviesť jeden príklad, a to dosť bizarný. Týka sa krátenia bonusu na deti v prípade malého daňového základu a uplatnenia bonusu len na niektoré mesiace u viacerých detí.
Prečo je bizarný?
Výpočet tohto bonusu v zložitých formulároch Finančnej správy nám neboli schopní vysvetliť ani niektorí zamestnanci a odborníci. Metodika k výpočtu bohužiaľ v dobe, keď sme aplikáciu vyvíjali, ani neexistovala.
Prečo ste sa rozhodli, že uľahčíte ľuďom život, pokiaľ ide o dane?
Nikto z nášho tímu nemá rád neefektivitu a zbytočné procesy, ktoré zaberajú drahocenný čas. Snažíme sa hľadať zlepšenie absolútne všade a vo všetkom. Na dane sme sa zamerali kvôli môjmu užšiemu zameraniu na daňovú a účtovnícku problematiku. Využili sme moje znalosti na to, aby sme našli miesto, kde by sa dali procesy zlepšiť, zefektívniť a zrýchliť.
Čítajte aj Aké jednoduché je byť svetový. Aj to učia dobrí učiteliaAle prečo ste sa rozhodli svoj projekt rozbehnúť na Slovensku, keď pôsobíte v Brne v Českej republike?
Pri vzniku nápadu, ktorým bolo prakticky vytvorenie daňového priznania jednoducho a on-line, sme, samozrejme, najprv skúmali Českú republiku, kde sme zaznamenali, že už niektoré projekty existujú a sú na kvalitnej úrovni a za dobrú cenu. Zjednodušene povedané, nepriniesli by sme na trh toľko pridanej hodnoty navyše. Napadlo nám pozrieť sa k našim susedom Slovákom, kde je podľa nášho názoru vyplnenie daňového priznania o niečo zložitejšie ako u nás. A zároveň sme videli, že sme schopní priniesť pridanú hodnotu na trh a pomôcť množstvu ľudí s naším novým projektom.
Akú máte skúsenosť s daňovými priznaniami v iných krajinách Európy?
Nemôžem porovnávať daňové priznania v rámci celej Európy, pretože, žiaľ, moja znalosť takto ďaleko nesiaha. Ale určite môžem s istotou povedať, že vypĺňanie daňového priznania je zložitejšie ako u nás v Českej republike. Určite máme k formuláru daňového priznania výhrady a vidím množstvo priestoru na zlepšenie. Keby mala finančná správa záujem, tak sme určite schopní spolupracovať na možnom zlepšení formulára.
Ako ste vyskladali tím?
Na kolaudačnej akcii informatikov som sa stretol s Danielom Rozehnalom. V dobe, keď sme sa stretli, som už mal v hlave nápad a skúšal som, čo naň kto povie. Dannyho reakcia bola najviac realistická, tak sme začali plán rozoberať viac dopodrobna a riešiť detaily. V momente, keď sme si začali uvedomovať, že náš nápad je príliš komplexný, ma Danny zoznámil s jeho dobrým kamarátom Tomom. A tak sa z nás stali traja rovnocenní partneri v rámci projektu a začal sa vývoj.
Akú úlohu vo vašom podnikateľskom štarte zohrala univerzita?
Univerzita zohrala dôležitú úlohu u všetkých troch z nás. Kolegovia sa na fakulte informatiky naučili naozaj dosť vecí, ktoré ich pripravili na budúci projekt a samotný vývoj. Ja osobne som si na ekonomickej fakulte najviac cenil voľnosť, ktorú som mal. Fakulta vás naučí dôležité veci v oblasti manažmentu a riadenia, ale zároveň nekladie ani také striktné nároky, čo je pre začínajúcich podnikateľov to najviac vhodné prostredie.
Webové stránky sú v slovenčine. Môžem sa mýliť, ale moja skúsenosť je taká, že mladí ľudia v Česku majú čoraz väčšie ťažkosti rozumieť hovorenej slovenskej reči. Nieto zložitým daňovým formulárom, v ktorých, ako ste poznamenali, sa ani našinec neorientuje ľahko. Ako ste si poradili s jazykom?
Vo väčšine prípadov sme používali prekladače s umelou inteligenciou. Ale, samozrejme, bolo nutné zaistiť aj ľudskú kontrolu prekladov, pretože to, že umelá inteligencia niečo preloží, ešte neznamená, že to znie aj „ľudsky“ správne. To bol asi najväčší problém s prekladmi. Kontrolu prekladov u nás zaisťuje priateľka nášho kolegu Tomáša.
Čítajte aj Brno si dáva rande s vokáňom a širokým äČo bolo na projekte najťažšie? Dať všetko správne do kalkulačiek?
Najťažšie bolo určite naprogramovanie samotných výpočtov v aplikácii. Najprv som strávil stovky hodín štúdiom daňového priznania a slovenského zákona o dani z príjmu. A potom som ďalšie desiatky hodín svoje zúročené znalosti menil na metodický podklad pre môjho kolegu, ktorý programoval celý výpočet. Tým sa to, samozrejme, neskončilo. Vzhľadom na to, že sa snažíme, aby bola aplikácia pre ľudí čo najviac prívetivá, tak riešime v rámci funkcií úplne každú nezrovnalosť a medzeru. Snažíme sa, aby aplikácia vyzerala dobre, bola jednoduchá a poradila ľuďom v momentoch, keď im niečo nie je jasné. Strávili sme naozaj množstvo času nad testovaním aplikácie, keď sme skúšali asi okolo 500 rôznych scenárov a kombinácií, aby sme si boli naozaj istí, že všetko funguje tak, ako má. Finálnu verziu potom testovali daňoví poradcovia.
Mali ste všetky podklady od Finančnej správy? Alebo ste ich museli aj trochu suplovať, keďže napríklad chýbala oficiálna metodika na výpočet komplikovaného bonusu na dieťa?
Od slovenskej Finančnej správy sme nemali vôbec nič. V ojedinelých prípadoch, kde sme žiadali o metodiku k výpočtu bonusu na dieťa, nás odbili tvrdením, že tvorcovia softvéru si majú na výpočty prísť sami, že Finančná správa neposkytuje žiadnu takú metodiku.
V čom je teda vaša aplikácia jednoduchšia ako klasické vypĺňanie tlačiva?
Vo všetkom (smeje sa)! Je to možno trochu pokrytecké takto to zovšeobecniť, ale podľa môjho názoru je to pravda. Aplikácia funguje na báze – daj nám informácie, ktoré vieš, a my ich premeníme na informácie, ktoré potrebuje vedieť Finančná správa. Formuláre Finančnej správy fungujú na princípe – daj nám informácie, ktoré my potrebujeme vedieť, a je nám jedno, či ich ty vieš. Úplne rovnakú premenu informácií vykonávajú aj normálni účtovníci, ktorí si od klientov vyžiadajú potrebné dáta a iba podľa svojich znalostí ich premenia a umiestnia do formulára tam, kde majú byť. Už len z tohto možno vycítiť automatizáciu v podobe aplikácie.
Čítajte aj Slováci stoja Čechov veľa peňazí. No vrátia im oveľa viacAké máte reakcie?
Spätná väzba je naozaj skvelá! Ľudia nám píšu, že sú z aplikácie nadšení, a my sme naozaj radi, že týmto spôsobom môžeme pomáhať. Ozvalo sa nám ozaj veľké množstvo ľudí, že sme im pomohli. Tu je dôležité povedať, že je vhodné, že vyberáme drobný poplatok za využitie služby. Väčšinu zo zaplatených poplatkov investujeme späť do aplikácie a stále ju zlepšujeme a prispôsobujeme ľuďom.
Ale nebolo by najlepšie, keby bola aplikácia zadarmo?
Ak by bola zadarmo, mohla by mať lepší dosah, ale rozhodne by sme neboli schopní zaistiť takú vysokú rýchlosť a kvalitu vývoja a zdokonaľovania aplikácie, so spätnou kontrolou od daňových poradcov, ktorá zaisťuje, že aplikácia počíta správne a v súlade s daňovými predpismi. Som teda toho názoru, že pre ľudí je vo všeobecnosti lepšie, keď je služba spoplatnená drobným poplatkom, pretože zaň dostanú mnohonásobne viac, ako keby bola služba zadarmo. Nakoniec je dôležité zmieniť aj fakt, že ľudia, ktorí využívajú našu aplikáciu, ušetria priemerne na účtovníkoch 50 až 100 eur.
Nemal by sa o zjednodušovanie snažiť štát automaticky?
Áno, zjednodušovanie byrokracie a procesov by malo byť niečo, čo by mal štát robiť automaticky, aby uľahčil život občanom a zvýšil efektivitu. V niektorých krajinách už skutočne vidíme snahy o zjednodušenie administratívy, napríklad prostredníctvom digitalizácie služieb alebo znižovaním počtu potrebných povolení pre podnikanie. Tieto kroky môžu výrazne uľahčiť interakcie medzi občanmi a štátnou správou a zároveň znižovať náklady a zvyšovať transparentnosť.
Ktorá krajina by mohla poslúžiť ako inšpirácia?
Najviac pokrokovú administratívu má, ak sa nemýlim, Estónsko, kde je administratívna automatizácia a digitalizácia naozaj na dobrej úrovni. Počas vývoja aplikácie sme narazili už na niekoľko možností, ako niektoré procesy v rámci formulárov zefektívniť a zlepšiť. A to iba jednoduchou reštrukturalizáciou formulára, čiže jeho úpravou, prepísaním.
Budete pokračovať v „zjednodušovaní“ života ľuďom?
Určite áno, máme vymyslených zopár ďalších projektov. Jeden z nich by sme chceli zrealizovať ešte počas tohto roka. Primárne sa ale budeme, samozrejme, venovať existujúcemu projektu epriznanie.sk na maximum, aby sme zapracovali všetky potrebné zlepšenia a ešte viac ho zdokonalili.