Pani Gánovská učí na Strednej odbornej škole polytechnickej Jana Antonína Baťu vo Svite. Spoločne so žiakmi skutočne menia okolie k lepšiemu. Je absolútnou víťazkou posledného ročníka Ceny Dionýza Ilkoviča. A to po skončení vysokej školy ani len netušila, že bude učiteľkou.
Vy ste boli pôvodne ochranárka, čomu ste sa venovali?
Bola som členkou vtedy ešte len rozbiehajúcej sa ochranárskej organizácie Strom života, v Čiernom Balogu sme obnovovali železničku.
A čo konkrétne vás v ochranárskej oblasti zaujímalo?
Skončila som chemickú školu s presvedčením, že chémia zanechala na našom prostredí obrovské environmentálne škody. Chcela som sa viac venovať ochrane životného prostredia než ochrane prírody, čiže ma lákalo skôr mestské prostredie.
A čo rozhodlo, že ste si nakoniec zvolili učiteľstvo?
Asi by som to nemala hovoriť, ale som tu omylom (smeje sa)! Išlo o zhodu náhod. Pôvodne som si po skončení vysokej školy hľadala miesto v podniku, ktorý sa venuje technológiám úpravy vody. Keď ma zrazu môj bývalý triedny učiteľ oslovil, či by som nechcela prísť učiť. Lebo sa tu ponúkal odbor monitorovanie životného prostredia a ja som práve túto oblasť vyštudovala.
Takže ste nikdy neuvažovali o povolaní učiteľa?
Nie (smeje sa).
A ako to hodnotíte s odstupom času?
Asi to bolo dobré rozhodnutie. Práca ma baví, je veľmi tvorivá, oveľa tvorivejšia oproti tomu, čo by som robila v podniku. Som v kontakte s ľuďmi, je to inšpirujúce. Zvolila som si dobre, teda náhoda ma priviedla k tomu, ako to má byť.
Je to o každom z nás. Aký spôsob dopravy si zvolíme, ako míňame zdroje, ako sa stravujeme.
Aký ste mali ako školáčka vzťah k chémii?
Vynikajúci. Na základnej škole jej síce bolo málo, ale veľmi ma bavila. Som technický typ, potrebujem mať veci logicky podložené. Zaujímala ma tiež matematika, fyzika, biológia.
A pamätáte si na svoju prvú chemikárku?
Samozrejme! Dodnes a veľmi dobre si ju pamätám. Bola to pani Fabišíková, občas sa stretneme. Učila ma aj biológiu.
Aký vplyv na budúcnosť môžu mať prví chemikári, prví fyzikári, či prví učitelia biológie, s ktorými sa v škole stretneme?
To je práve dôležité na povolaní učiteľa – akým spôsobom motivuje žiaka. Jednak aj dieťa musí mať nejaké predpoklady alebo nejaké prírodovedné záujmy. Ale ak mu to učiteľ dokáže podať jeho jazykom, tak má vyhrané. Vzťah k odborom, k jednotlivým predmetom sa buduje už na základnej škole. Veľa závisí od učiteľa, ako to podá, ako komunikuje so žiakmi. Už tam sa utvára vzťah k odboru, ktorý človek nakoniec vyštuduje alebo v ktorom pracuje.

Veľmi sa mi páčil váš citát – učiteľ by mal počúvať mladú generáciu, ktorá má veľmi dobré nápady. Mal by ich viesť a byť ich mentorom, mal by byť motivátorom. Čo si pod tým treba predstaviť?
Keď sme my chodili do školy, zdrojom informácií bol učiteľ. Dnes majú deti takmer neobmedzený prístup k informáciám. Učiteľ ako nositeľ informácií stratil opodstatnenie. Dnes by mal skôr žiaka viesť, motivovať ho k tomu, ako byť úspešný v živote, nielen v odbore, ale v celkovom nastavení, ako sa posúvať ďalej. Ale aj ako pracovať s informáciami, vedieť vyberať, ktoré sú relevantné a ktoré nie sú podstatné. Učiteľ by mal diskutovať.
A aké sú to tie veľmi dobré nápady?
Študenti ma prekvapujú každý deň. Chcú sa dostať k podstate, pýtajú sa a spájajú si zdanlivo nespojiteľné veci dohromady. Ich vízia sveta je generačne posunutá, naozaj vidia trochu viac dopredu ako ja.
Kde sa to ukázalo?
Veľa sme pracovali s mikroplastmi. Žiaci sa zrazu začali zamýšľať nad tým, že plast je organická zlúčenina, takže sa musí dať biologicky rozložiť. A už ich začali zaujímať otázky – aké mikroorganizmy by to dokázali… Mne takéto niečo spočiatku ani nezišlo na um, veď sme sa to učili ešte na základnej škole, že plasty sa biologicky nerozkladajú. Ale deťom to nedalo. Prečo by to nešlo, keď je to len uhlík a vodík? A práve takéto skúsenosti aj mňa posúvajú v ďalšom uvažovaní nad problémami.
Ešte jeden váš citát – nie všetko je o vedomostiach, podstatné sú postoje, názory, vzťahy. Učiteľ by mal byť inšpiráciou. Ako sa to u vás prejavuje?
To by mali asi povedať žiaci… Ale takáto je moja vízia. Až keď mi žiaci uveria, že sa naozaj správam v živote tak, ako im o tom hovorím na hodinách, až vtedy mám vyhraté. Vtedy ich dokážem motivovať. Učím 25 rokov. Na začiatku to bolo aj u mňa naozaj o vedomostiach, ale prešla som k postojom, názorom, pohľadom na okolie a svet.

A čo je pre vás dôležité?
Vždy sa na to pozerám z hľadiska ochrany životného prostredia. Čiže správať sa úprimne tak, aby ste nehovorili len prázdne frázy. Aby deti videli, že naozaj triedite odpad. V obchode ma uvidia s recyklovanou alebo plátennou taškou a podobne. Žiaci veľmi rýchlo odhalia, že hovoríte jedno a robíte druhé. Rozprávať o uhlíkovej stope a chodiť do školy autom je kontraproduktívne. Je naozaj dôležité používať verejnú dopravu, bicykel, chodiť pešo.
Dávate podľa vlastných slov šancu aj žiakom, ktorí nepatria medzi študijné typy, ale sú veľmi tvoriví. Čo to znamená?
Pracujem v dvoch sférach. Jednak pracujem s mimoriadne nadanými žiakmi, ktorí riešia chemické olympiády a postupujú na medzinárodné súťaže. Sú cieľavedomí, dokážu sa naučiť obrovské množstvo informácií, rozumejú súvislostiam. A potom máme na škole skupinu žiakov, ktorí nie sú študijné typy. Sú to dvojkári, trojkári, dostávajú aj horšie známky, ale takisto majú chuť pridať ruku k dielu. O tom je napríklad aj program Globe, do ktorého je naša škola zapojená. Nejde o to, kto sa koľko toho naučí. Ale o to, ako deti uvažujú, ako sa tvorivo prejavia. A to môže byť aj umelecky. Práve túto vyváženosť považujem za dôležitú. Nie každý z nás bude jadrovým fyzikom, ale stále môžeme byť tvorivým človekom.
Ako chemikárka sa zameriavate na experimenty v životnom prostredí. Na čo zaujímavé ste so žiakmi prišli?
Aj toto súvisí s programom Globe, kde sa riešia problémy životného prostredia, ktoré sú previazané s chémiou. Napokon, všetko okolo nás je o chémii a biológii, to je prvá vec, ktorú si treba uvedomiť… Merali sme napríklad množstvo chlorofylu v listoch. Porovnávali sme, či išlo o slnečnú, alebo tmavú stranu, či sa rastliny nachádzajú v znečistenom, alebo čistom prostredí. Stanovovali sme množstvo ťažkých kovov v pôdach, dávnejšie dokonca olovo. Skúmali sme mikroplasty. Ale zaoberali sme sa napríklad aj kompostárňou, ktorá vznikla vo Svite vďaka európskym peniazom, ale zrazu akoby mesto nevedelo, čo s ňou „bude robiť“. A žiakov aj toto zaujímalo – niečo sme tu vybudovali, niečo tu máme. Čo s tým bude ďalej, informovala sa dostatočne verejnosť o tom, čo to pre ľudí v meste znamená? Rozvíjali občianske zručnosti.

Kam žiakov priviedlo meranie chlorofylu?
Porovnávali sme vzorky z lomu v Kvetnici so vzorkami z lesa pri Poprade a zistili sme rozdiely. V znečistenom prostredí mali rastliny chlorofylu menej, aj keď sa nedá jednoznačne povedať, že príčinou je znečistenie. Môže to súvisieť s vekom rastlín, druhom. V každom prípade to dalo žiakom možnosť uvažovať nad tým, aké dreviny je vhodné sadiť do znečisteného prostredia. Napríklad lieska je na tom celkom dobre. Ale ihličnany trpia.
Ako ste skúmali mikroplasty?
Táto téma v súčasnosti rezonuje, určite už každý počul, že v oceánoch sa hromadí plastový odpad. Mikroplasty predstavujú drobné kúsky, úlomky z plastových fliaš, tašiek. Ide aj o drobné vlákna z textilu, pretože takmer každý dnes nosí oblečenie zo syntetiky. Sledovali sme mikroplasty v rieke Poprad, pozorovali sme ich v rôznych častiach rieky, pred mestom, v meste, za mestom. Tento rok sme začali skúmať mikroplasty v tatranských plesách.
Aké máte výsledky?
Mikroplasty sú aj tam, ale kompletné výsledky ešte nemáme spracované. Odoberali sme vzorky z Jamského, Štrbského, Popradského a Velického plesa. Ide o pomerne vysoko položené oblasti a je zaujímavé, ako sa tam mikroplasty dostali, či to súvisí s turizmom, uvidíme… Mikroplasty sme objavili už pred tromi rokmi v snehu na Štrbskom plese. Čo však bolo veľmi zaujímavé, bol presah našej skromnej výskumnej práce do praxe. Rozhodli sme sa, že navštívime čistiareň odpadových vôd v Liptovskom Mikuláši. Chceli sme vedieť, ako sa mikroplastmi zaoberajú, či ich dokážu filtrovať. Nuž a žiaci zistili, že sa to na Slovensku vôbec nerobí, nikto sa tým nezaoberá! Pre študentov však bolo cenné, keď videli, ako sa vedúci prevádzky nadchol pre túto tému a povedal, že začne pracovať na riešení. Možno sme mu dali inšpiráciu a možno sa to naozaj niekam posunie.

Len pred pár dňami vyšla štúdia o tom, že množstvo mikroplastov v ľudskom mozgu sa zvýšilo. Mikroplasty sa našli úplne všade v ľudskom tele. Čo môžu spôsobiť?
Ide o cudzorodú látku, ktorú náš organizmus nevylúči a imunitná reakcia na ňu môže byť problémom. Nebolo by zrejme prekvapením, keby práve toto bola jedna z príčin nárastu ochorení spojených s imunitou a vieme, že práve tieto choroby u detí stúpajú.
Spolupracujete s NASA na projekte Globe, už ste ho viackrát spomenuli. Čomu sa venuje?
Venujem sa tomu na škole spolu s kolegyňou Adrianou Mlynskou od roku 2005, hoci program bol na Slovensku oficiálne zavedený až v roku 2020. Spolupracovali sme s českými mimovládnymi organizáciami, ktoré sa tomu venovali. V Globe môžu žiaci v reálnom čase sledovať, že klíma sa naozaj mení. A že s tým treba niečo robiť. Keď si uvedomíme, že treba niečo robiť, už je len malý krok k tomu, že sa začneme k planéte správať inak.

Ako to môžu vidieť na vlastné oči?
Máme za sebou už dosť veľa fenologických kampaní, kde pozorujeme napríklad pučanie stromov a opadávanie listov. Označili sme štyri stromy a vždy na jar sledujeme, kedy sa púčiky rozvinú. Na jeseň si všímame, kedy opadajú listy. A tam žiaci veľmi dobre vidia, že naozaj dochádza k posunu. Púčiky sa rozvíjajú predčasne a rozkolísaný je celý kolobeh života, ktorý je na to nadviazaný, napríklad hmyz. Je to praktické, jednoduché, účinné. Nemusíme hovoriť o CO2. Takto aj prváci uvidia a pochopia globálne zmeny.
Ako sa mení jeseň?
Prišli sme na to, že zatiaľ čo kedysi stromy zhadzovali listy pozvoľnejšie a stihli sa vyfarbiť, teraz, keď býva na jeseň veľmi dlho teplo, všetko naraz opadne. V priebehu týždňa stratia stromy všetky listy.
To ste mi pripomenuli výskum asi spred desiatich rokov, v ktorom vedci zistili, že vplyvom zmeny klímy ubúda v listoch stromov pigmentu, že svet vplyvom globálneho otepľovania naozaj prichádza o farby…
…možno by sme aj my mohli miesto chlorofylu zisťovať karotenoidy a iné farbivá. Je to výborná inšpirácia pre ďalšie výskumné projekty.

Ako sa so žiakmi zhovárate o klimatickej kríze?
Otvorene ale opatrne. Stretla som sa s tým, že deti majú z toho stres, definuje sa to ako environmentálna úzkosť. Mala som na hodinách deti, ktoré nevideli východisko. Určite treba o tom hovoriť jasne, nemôžeme zakrývať situáciu, v ktorej sa nachádzame. Ale netreba pritom zachádzať do extrémov. Ale som optimista.
V čom?
Stále si myslím, že máme šancu to zvrátiť… respektíve, zvrátiť asi nie, ale minimálne sa dokážeme tomu prispôsobiť. Vnímam to ako výzvu, niečo, s čím sa musíme a dokážeme popasovať.
Podarilo sa vám pritiahnuť konferenciu Globe Games na Slovensko. Ako si na to spomínate?
Ide o zásluhu mojej kolegyne Adriany Mlynskej. Ona o tom snívala, keď sme boli na Globe Games v roku 2005. Bol to pre nás úžasný zážitok. Študenti vystupovali so svojimi projektmi, mali skvelé nápady, ktoré nás inšpirovali. A oslovila nás aj celá komunita. Ukázala nám spôsob, akým možno učiť inak. Dnes tomu hovoríme „bádateľsky orientované vyučovanie“. Ide o ten najefektívnejší spôsob, ako učiť prírodné vedy. Nemožno ich vyučovať od tabule. Keď sme to všetko vnímali, povedali sme si, že raz, keď bude vhodná príležitosť, mohla by sa konferencia Globe Games konať aj na Slovensku. No a vlani sa to podarilo, tu v maličkom Svite! Bola to veľmi pekná akcia. Celá škola tým žila, kolegovia nám pomáhali. A hoci to trvalo iba štyri dni, čo je krátky čas na hlbšie spoznanie sa, vytvorili sa siete. Medzi nami učiteľmi aj medzi študentmi. Považujem to za jeden z najlepších vzdelávacích programov, ktoré fungujú. Je ich veľa, naša škola je zapojená aj do Zelenej školy, ale program Globe mi je naozaj blízky, lebo je o monitorovaní stavu životného prostredia a o sledovaní zmien.
Ako ste sa cítili v momente, keď ste sa stali víťazkou prestížnej Ceny Dionýza Ilkoviča?
Poznám ľudí, ktorí boli ocenení predo mnou, a keď som sa dozvedela, že ma vybrali medzi laureátov, bola to pre mňa obrovská pocta. Ocitla som sa v spoločnosti ľudí, ktorých si nesmierne vážim. Bolo to pre mňa veľmi príjemné prekvapenie. Myslím si ale, že každý z kolegov, s ktorým spolupracujem a s ktorým som spolupracovala, či už na škole alebo mimo nej, má podiel na tom, že som získala túto cenu.

Po 25 rokoch praxe cítite sa viac chemikárkou ako ochranárkou?
To sa nedá povedať. Vôbec nevnímam rozdiel medzi chemikárkou a ochranárkou. Myslím si, že tie problémy, ktorým dnes čelíme, sa nedajú riešiť z pozície ochranára alebo chemika. Dajú sa riešiť z pozície človeka… Ja si napríklad myslím, že striktné delenie predmetov na chémiu, biológiu, fyziku je umelé. Je chyba, že učíme takýmto spôsobom. Pretože každý problém, ktorý potrebujete riešiť, nepredstavuje iba chemický problém, fyzikálny či biologický. Treba sa naň pozrieť globálne.
Páči sa vám celkové nastavenie učiteľstva na Slovensku?
Môžem byť kritická (smeje sa)? Niežeby sa mi nepáčilo, ale má svoje rezervy. Verím, že veľa vecí možno zmeniť reformami, ktoré sa udejú v budúcnosti. Vo všeobecnosti vidím skôr pozitívne veci ako negatívne. Napríklad to, že sa majú niektoré predmety učiť spolu, beriem ako pozitívny krok. Pokiaľ ale ide o to, ako spoločnosť vníma školstvo… Je mi trochu ľúto, že školstvo sa dostáva až na 47. koľaj. Celkový pohľad je taký – veď školstvo to nejako prežije. Myslím si, že by si zaslúžilo oveľa väčšiu pozornosť. Týka sa každého jedného dieťaťa. A teda aj každého jedného rodiča.
A páči sa vám, v akom stave je životné prostredie na Slovensku?
Určite nie. Environmentálne záťaže sú obrovské a mnohí ľudia si to neuvedomujú. Ohrozuje to zdravie obyvateľstva, je nutné s tým niečo robiť. Zatiaľ čo čakáme, ohrozuje to stále viac a viac ľudí… Čo sa mi páči, je zlepšenie v oblasti triedenia odpadu. Už sa trochu približujeme európskym krajinám, recyklácia na Slovensku už nie je niečo exotické.
Kto a ako to má zmeniť? Životné prostredie i školstvo.
V prípade životného prostredia je to na pleciach nás všetkých. Nie som zástancom toho, že to za nás spravia volení zástupcovia. Je to o každom z nás. Aký spôsob dopravy si zvolíme, ako míňame zdroje, ako sa stravujeme. Verím, že generácia, čo príde po nás, študenti, ktorých sa snažíme viesť, to budú vedieť všetko zmeniť. V tomto som optimista. Stačí zmeniť myslenie. A školstvo? Tam, naopak, netuším, či to dokážeme zmeniť zdola. Vieme dať nejaké nápady. Ale zmena v školstve závisí od spoločenskej zhody. Od toho, čo od školstva vlastne očakávame. A mám stále pocit, že netušíme, kde sa chceme dostať. Stále sa zhovárame o tom, ako sú slovenskí žiaci slabí v testovaní, ale nevieme, či je to o obsahu, alebo forme vyučovania. A netušíme to preto, lebo sme si neutriedili hlavnú myšlienku: Kam sa chceme posunúť v školstve? Čo chceme, aby vyrástlo zo študentov? Až potom môžeme začať navrhovať zmeny.
Martina Gánovská
Učí chémiu na Strednej odbornej škole polytechnickej Jana Antonína Baťu vo Svite. Vyštudovala ekológiu a environmentalistiku, neskôr sa rozhodla pre učiteľstvo. Je členkou Slovenskej komisie Chemickej olympiády, koordinuje medzinárodnú súťaž Grand Prix Chimique, úzko spolupracuje s NASA na projekte Globe.