Aby toho nebolo málo, z hornej časti Vazovovej prúdia kolóny áut a napájajú sa na Radlinského, ktorá spája centrum mesta s mestskými časťami Rača, Vajnory a Ružinov. Po nej premávajú aj električky, ktoré odbáčajú na spodnú časť Vazovovej ulice. A cez tento priechod musia každé ráno prejsť davy školákov, ktorí chodia do Základnej školy a Gymnázia Vazovova.
Sú odkázaní na to, aby vystihli správny moment a prekĺzli pomedzi neustále prúdiace dopravné prostriedky z každého smeru. Na tomto priechode pre chodcov totiž chýbajú semafory či hliadkujúci policajti. Je zázrak, že tam doteraz nedošlo k tragédii.
Boja sa deti aj rodičia
Radlinského ulica ožíva ráno krátko po siedmej hodine. S ubiehajúcimi minútami pribúdajú na ceste autá i električky v oboch smeroch. Pár minút pred 7.45 h sa k priechodu náhlivo blíži štvrták Adam Vateha s mladšou sestrou a starou mamou. Pred priechodom už stojí väčšia skupina ľudí, počkajú s ňou asi 15 sekúnd, kým sa hustota premávky trochu preriedi, a vstúpia na priechod. Vodiči majú pred väčším počtom ľudí rešpekt a zastavia.
Keď sú už takmer na konci priechodu, musia deti spolu so starou mamou vybočiť z pôvodnej trasy. Na zebru totiž zabočilo auto z Vazovovej. Chodci ho náhlivo obídu a auto rýchlo pokračuje v ceste smerom do centra. To už sú na priechode ďalší školáci. Tých menších je vidieť bez sprievodu dospelého len ojedinele.
Stará mama vodí súrodencov Vatehovcov do školy len v pondelky a v utorky, v ostatné dni s nimi chodia rodičia. „Nehrozí, že by sme išli sami. Rodičia či stará mama nás vyprevádzajú, lebo sa boja, že by nás zrazilo auto. Preto mi stále hovoria, že sa mám pozerať na všetky strany dvakrát,“ vraví Adam.
Priechod je vyznačený zväčšenými zvislými značkami Priechod pre chodcov, ktoré sú zvýraznené na retroreflexnom podklade, a vodorovným značením Priechod pre chodcov, ktorý je zvýraznený na červenom podklade.
Napriek označeniu má z neho štvrták Jakub Salamon nepríjemnú skúsenosť. „Raz, keď som prechádzal cez priechod, vodič auta mi ukazoval, že môžem ísť. Nebol som si istý, a preto som mu radšej ukázal, nech prejde on. Vodič mi však opätovne naznačil, nech prejdem, a keď som už išiel cez priechod, zrazu sa rozbehol a zastavil mi len tesne pri nohách,“ opisuje. Jakub chodieva každé ráno do školy s rodičmi, no pri odchode si musí poradiť sám. „Aj poobede je tam veľa áut, a kým ma pustia, čakám aj 20 sekúnd. Ale nezdá sa mi, že keď idem s rodičmi, sú šoféri ohľaduplnejší. Koľkokrát sa stane, že nám auto nezastaví ani vtedy,“ upozorňuje.
Učiteľka na Základnej škole Vazovova a mama dvoch školopovinných dcér Veronika Važanová zažíva na spomínanom priechode až trojnásobný stres. „Bojím sa nielen o mladšiu štvrtáčku, ale aj o tú 15-ročnú, ktoré sem chodia. Ja sama ako dospelá mám dosť veľký problém tadiaľ prejsť. Veľmi by som si priala, keby to bola svetelná križovatka alebo keby tu dohliadali policajti. Tých som tu videla asi len dvakrát. Na začiatku a na konci školského roka a aj to len ráno,“ vysvetľuje.
Pani Važanová už uvažovala, že osloví aj rodičov prváčikov, ktorým je triedna učiteľka, aby sa pokúsili problémovú situáciu nejako riešiť. „No vzhľadom na to, že takýchto malých žiakov sprevádzajú do školy rodičia, nebezpečenstvo, ktoré hrozí ich deťom, až tak nevnímajú. Ale tí starší na prvom stupni, ktorí chodia sami, to určite vnímajú inak,“ dodáva.
Dopravnej výchovy majú žiaci dosť
Učitelia na ZŠ Vazovova venujú zvýšenú pozornosť dopravnej výchove. Najviac sa jej venujú v rámci vlastivedy, ale snažia sa ju začleniť aj do iných predmetov na prvom stupni. „Vedomosti žiakov preverujeme na vychádzkach. Všímajú si dopravné značky a predpisy. Vnímajú to z pozície chodca, kde sú deti najohrozenejšou skupinou, pretože sú živé a neposedné. Samozrejmosťou sú reflexné vesty a terčíky,“ vysvetľuje zástupkyňa riaditeľa pre prvý stupeň Agnesa Trepáčová. Žiaci na prvom stupni majú od druhého ročníka možnosť odskúšať si rôzne situácie aj na dopravnom ihrisku. Druháci a tretiaci sa venujú téme chodci, štvrtáci cyklistike.
„Učia nás tam spoznávať semafory, jazdili sme na kolobežkách aj bicykloch. Vždy keď sme porušili nejaký predpis, dostali sme do preukazu pečiatku,“ opisuje Diana Muhlbergerová (10). Žiaci sú vždy rozdelení do troch skupín na chodcov, cyklistov a kolobežkárov. Návšteva ihriska sa im páči, pretože hravou formou si ľahšie zapamätajú, ako sa treba v premávke správať. Zástupkyňa Trepáčová hovorí, že pre komplikovanú lokalitu školy musia so žiakmi hovoriť o bezpečnosti v premávke vždy aj na začiatku školského roka.
„Naša škola sa nachádza uprostred frekventovanej časti mesta, kde je zložitá dopravná situácia,“ spresňuje. Škola sa pokúšala situáciu riešiť viackrát aj u kompetentných, zatiaľ bez úspechu. Keď ide s deťmi do knižnice na neďalekú Blumentálsku ulicu, priechodu sa nevyhne. „Električky idú od Račianskeho mýta, ale aj zdola z Vazovovej. Musím dať prednosť električke, no často sa vynorí spoza rohu a ja ju ani nevidím. Potom sú tu autá prichádzajúce sprava, zľava, zboku. Prejsť tento úsek s 20 deťmi je pre nás problémom,“ dodáva.
Mesto o probléme vie. Zmeny sa zatiaľ nedejú
Podľa polície Radlinského ulica nie je úsekom so zvýšeným počtom dopravných nehôd či škodových udalostí. Dôvodom môže byť to, že križovatka je zložitá aj pre vodičov, a preto tadiaľ prechádzajú pomaly. Práve preto by regulácia križovatky pomohla.
Krajský dopravný inšpektorát odsúhlasil ešte v roku 2012 na Radlinského ulici vytvorenie prestupnej integrovanej zastávky MHD. „Súčasťou projektu bolo najmä vybudovanie električkových zastávok tzv. viedenského typu, s účelom skľudňovať dopravu a umožniť chodcom bezpečný prechod cez cestu z dôvodu zvýšeného pohybu školákov i prestupu cestujúcich medzi dvoma protismernými zastávkami MHD,“ uviedla hovorkyňa Policajného zboru v Bratislave Karina Považanová.
Inšpektorát schválil aj dva novo umiestnené priechody pre chodcov s vodiacim pásom pre nevidiacich či zákaz parkovania vozidiel na chodníkoch. Zastávka viedenského typu je stavebne upravená tak, že vozovka je zdvihnutá do úrovne chodníka, čo uľahčuje prechod cez cestu a nástup do vozidla. Má podobný účinok ako spomaľovací pruh. Mesto, ktoré cestu spravuje, dodnes tieto zmeny nezrealizovalo.
Na bratislavskom magistráte si vážnosť situácie uvedomujú a chystajú vraj zmeny na jej zlepšenie. „Situácia v križovatke je skutočne zložitá nielen pre chodcov, ale pre všetkých účastníkov premávky. V tomto roku, pravdepodobne v apríli začne Generálny investor Bratislavy realizovať stavbu zjednotenia dvoch električkových zastávok do jednej polohy pred daňovým úradom,“ vysvetľuje hovorca bratislavského primátora Stanislav Sčepán.
Upraviť a zvýrazniť sa majú aj priechody pre chodcov. Prípadná regulácia svetelnými semaformi však do rozpočtu nie je začlenená. Sčepán tvrdí, že pre políciu patrí križovatka medzi priority v rámci fyzického dohľadu. Rodičia, ktorí každé ráno vodia deti do školy, majú však iný názor.
Pán Salamon, otec štvrtáka Jakuba, tvrdí, že dohľad policajtov chýba a pomohol by. Podľa neho by stačilo, ak by regulovali premávku len ráno. „Syn chodí zo školy sám a vtedy už taký strach nemám. Poobede prechádzam okolo častokrát aj autom a vtedy je frekvencia áut menšia. No určite by bolo dobré zaviesť tam nejakú svetelnú reguláciu, minimálne dopytový semafor,“ mieni. Ten podľa neho žiaci ovládať vedia.
Podľa rodičov, učiteľov i žiakov je len otázkou času, kedy na priechode pre chodcov na Radlinského dôjde k nehode. Situáciu musia riešiť kompetentní. Pomohlo by čokoľvek. Polícia, semafory či odklon áut alebo menej električiek. Malo by byť v záujme hlavného mesta, aby sa jeho obyvatelia nemuseli každý deň báť o bezpečnosť detí pri ceste do a zo školy.
Riešenie: Odklon áut a zjednotenie električkových zastávok
O nebezpečnej križovatke pri Základnej škole Vazovova vie už dlho aj dopravný analytik Jozef Drahovský. Zlepšenie by podľa neho mohla priniesť len kompletná prestavba križovatky. Drahovský hovorí, že problémov, ktoré treba riešiť, je viacej. Priechod pre chodcov cez Radlinského nie je riadený, nachádza sa v križovatke, kde sa stretávajú električky v troch smeroch a ostatné vozidlá v štyroch smeroch, pozdĺž hlavnej Radlinského ulice, z vrchnej časti Vazovovej ulice a zároveň zo spodnej. Výhľad na priechod navyše blokujú zle parkujúce vozidlá a priechod sa nachádza na výhybkách, čo sťažuje pohyb chodcov.
Regulácia svetelnými semaformi by súčasnú križovatku podľa neho mohla viac skomplikovať. „Pokiaľ by sa použil časový semafor, je možné, že by sa vytvárali dopravné zápchy. Pri dopytovom semafore, kde ho chodec sám stlačením tlačidla uvedie do činnosti, by ho chodci stláčali stále vzhľadom na frekvenciu áut a znova by skĺzol do časového režimu,“ vysvetľuje Drahovský. Jediný typ semafora, ktorý by sa podľa neho dal použiť, je inteligentný s kamerami a monitoroval by všetky smery. Ide však o finančne nákladné riešenie.
Občianska iniciatíva Lepšia doprava už dávnejšie navrhla projekt, ktorým by sa situácia mala zlepšiť. Pred Daňovým úradom by sa umiestnila prestupová zastávka Floriánske námestie, ktorá by zlučovala viacero priľahlých zastávok električiek, ktoré prúdia rôznymi smermi, a zároveň by sa autá odklonili iným smerom. Ich prejazd by mohol byť zakázaný v oboch smeroch, no pomohlo by aj to, ak by sa odklonil len jeden. Po ceste, kde je priechod, by chodili len električky alebo autá v menšej intenzite.
„Vozidlá, ktoré prichádzajú z Vazovovej zvrchu, by tým pádom nemuseli dávať prednosť autám na Radlinského. Zároveň by to pomohlo aj chodcom na priechode. Vtedy by tam pokojne mohli byť aj semafory pre električky, ktoré by boli riadené aj kvôli neďalekej prestupovej zastávke,“ vysvetľuje Drahovský. Nevylučuje, že by mohlo dôjsť aj k posunu priechodu, ktorý sa dnes nachádza na výhybkách električkových koľají, čo je veľmi nebezpečné. Navrhované riešenie by podľa neho pomohlo nielen chodcom, ale aj cestujúcim pri prestupovaní z MHD. V mnohom sa pri tom zhoduje s plánom magistrátu.
Analytik upozorňuje, že je otázne, kedy mesto projekt zrealizuje. „Otázkou sú určite aj financie. No ak sa do toho pustí, nemá význam robiť svetelnú signalizáciu,“ mieni. Podľa jeho odhadov by sa križovatka dala prestavať v priebehu roka.