Každé ráno po siedmej hodine je pred priechodom pre chodcov na Ulici kpt. Nálepku rušno. Žiaci sa presúvajú do dvesto metrov vzdialenej Základnej školy na Pribinovej ulici a dospelí zase do práce. Keď sa im už podarí dokráčať od panelákov úzkym chodníkom k zebre, prichádza na rad najrizikovejší okamih. Prejsť cez biele pásy na druhú stranu cesty za situácie, keď sprava prichádzajúce autá chodci vidia, zľava však nie. Vo výhľade im bráni budova pedagogicko-psychologickej poradne.
Prichádzajúce autá z ľavej strany zbadajú chodci až v poslednej chvíli, keď sa vyrútia spoza zákruty. Vodiči väčšinou priechod nerešpektujú a zastavia pred ním len málokedy. Vznikajú tak kolízne situácie, ktoré sú o to nebezpečnejšie, že po tejto ceste premávajú aj kamióny.
Chodec môže urobiť len jedno. Vstúpiť pomaly na priechod a dúfať, že sa neblíži žiadne auto alebo vodič prichádzajúci zľava pribrzdí a zastane. A to urobilo počas nášho sledovania z asi 50 áut len niekoľko. Na priechode si musia dávať poriadny pozor dospelí, nieto ešte deti. Obyvatelia neďalekých bytoviek sú nespokojní a hovoria, že sa asi čaká len na nešťastie, kým kompetentní zvýšia bezpečnosť priechodu pre chodcov. Prípadne zriadia nový, ktorý bude o niečo ďalej.
Keď sa už rodičom s deťmi podarí dostať sa na druhú stranu, ich problém s nebezpečnou cestou nekončí. Asi po dvadsiatich metroch sa totiž musia rozhodnúť, či pôjdu doľava smerom na nadjazd, odkiaľ ich môžu vykázať policajti. Cesta totiž nie je od chodníka, ktorý má zhruba meter, oddelená zvodidlami. Navyše keď prejdú nadjazdom ponad železničnú trať, ku škole sa dostanú zase len cez frekventovanú cestu pri obchodnom centre na Ulici Milana Rastislava Štefánika.
Ak nepôjdu cez nadjazd, ale doprava, musia prejsť cez železničné priecestie, za čo môžu dostať pokutu od železničnej polície. Riskantná skratka potom pokračuje cez ďalšie koľaje, na ktoré sa dostanú dierou v plote. Až po ich prekonaní prídu na cestu ku škole. Na výber preto veľmi nemajú.
Sťažujú sa obyvatelia aj riaditeľka poradne
Najnebezpečnejším však stále zostáva priechod pre chodcov na Ulici kpt. Nálepku. „Každé ráno, keď chodievajú deti do školy, musíme počkať, kým nám pri ňom auto nezastaví. Nehovoriac už o kamiónoch, ktoré sa valia jeden za druhým. Mesto aj iné kompetentné orgány tento problém ignorujú. Už ani neviem, na koho sa máme obrátiť, aby sme dosiahli zmenu. Snažíme sa to nejako zmeniť, ale vždy nás na úradoch odmietajú,“ posťažovala sa mama dvoch chlapcov Silvia Bradová.
Hovorí, že už minulý rok sa obrátila na dopravný inšpektorát. „Sľúbili mi, že budú posilnené hliadky, najmä ráno, keď sa ide do školy. Všetci obyvatelia tejto časti mesta sme zúfalí. Písala som aj na ministerstvo dopravy a čakám na odpoveď. Náklady sú asi vyššie, ako jeden ľudský život,“ dodala Bradová.
„Ešte som nikde nevidela, aby dali do zákruty priechod pre chodcov. Je to veľmi nebezpečné miesto a je katastrofou, že tade musíme chodiť. Tobôž ešte deti, ktoré idú do školy. Ale inokadiaľ sa nedá,“ pridala sa Emília Gibová. Aj podľa nej sú veľkým rizikom kamióny, ktoré často ani len nepribrzdia. „Niekedy ich ide zaradom aj sedem-osem a vy nemáte šancu prejsť. Kade máme chodiť?“ pýta sa obyvateľka Ulice kpt. Nálepku.
Aj štvrták Patrik, ktorý chodí do ZŠ Pribinová, má s priechodom problémy. „Niekedy ma odvezú rodičia, ale ak treba ísť peši, radšej ma jeden z nich odprevadí. A vždy sa niekoľkokrát pozrieme, či je voľná cesta, ale autá sa niekedy priblížia veľmi rýchlo,“ vyžaloval sa.
Situáciu sa zatiaľ rozhodla riešiť mestská polícia. Včera ráno do ôsmej hliadkovali pri priechode policajti, ktorí automaticky zastavovali prichádzajúce autá, ak niekto prechádzal cez priechod s dieťaťom.
Riaditeľ Základnej školy Pribinova, do ktorej chodí 276 žiakov, František Ňaršanský nevníma situáciu tak kriticky. „Chodí tadiaľ aj MHD a zastavuje aj pri našej škole, takže deti sa môžu odviezť autobusom,“ myslí si. Dodal, že z Ulice Kpt. Nálepku k nim chodí osemnásť detí, ďalšie navštevujú iné školy.
Problém majú aj desiatky rodín s deťmi, ktoré chodia do okresnej pedagogicko-psychologickej poradne. Priechod pre chodcov síce vedie priamo k vchodu do budovy poradne, ale jej riaditeľke Beáte Furdovej sa to nepozdáva. Hoci na problém upozornili príslušné úrady aj oni, nič sa nezmenilo. „Priechod je spravený nešťastne, sami s tým máme problém. Mne sa to nepáči, možno by pomohlo aj umiestnenie značky Pozor deti ešte pred zákrutou,“ myslí si Furdová. Navrhuje tiež umiestniť oranžové svetlo pred priechodom, prípadne retardér.
Sľubujú nový priechod
Ako chce dlhoročný problém priechodu vyriešiť trebišovská radnica? „Keďže ide o cestu I. triedy, príslušný cestný správny orgán je okresný úrad v sídle kraja, odbor dopravy. Vašu žiadosť posunieme aj na dopravný inšpektorát Trebišov,“ odpovedala e-mailom referentka pre stavebný úrad Iveta Verešová.
Košický samosprávny kraj však tvrdí, že s komunikáciou na Ulici kpt. Nálepku v Trebišove nemá nič spoločné. Ide podľa neho o cestu I. triedy I/79, ktorá nie je majetkom kraja. Krajská správa ciest síce na nej zabezpečuje údržbu, ale ostatné je záležitosťou Slovenskej správy ciest. „Aj keby bola cesta naša, o tom, kde je umiestnený priechod pre chodcov, rozhoduje mesto spolu s príslušným okresným úradom – odborom cestnej dopravy a dopravným inšpektorátom,“ odpovedala hovorkyňa predsedu Košického samosprávneho kraja Zuzana Bobriková. Dodala, že aj v tomto prípade, ak mesto Trebišov považuje priechod za nebezpečný, malo by iniciovať zmenu. Rovnako by malo žiadať aj obmedzenie kamiónovej dopravy. „Je však otázne, akú náhradnú trasu by mohli vodiči ťažkej dopravy využívať. Optimálne riešenie by priniesol obchvat zastavaného územia, čo by musel riešiť štát, ako vlastník ciest I. triedy,“ uzavrela Bobriková.
Záujem denníka Pravda, predsa len rozhýbal kompetentných. Hovorkyňa Slovenskej správy ciest Zuzana Hromcová potvrdila, že obyvatelia Ulice kpt. Nálepku sa dočkajú zmeny. „Slovenská správa ciest spolupracuje v tejto veci s dopravným inšpektorátom. Už bolo vybraté miesto na nový priechod, pričom aj tento starý bude zachovaný. Práce sa začnú, len čo budú vhodné klimatické podmienky,“ povedala.
Jej slová potvrdili aj na trebišovskom dopravnom inšpektoráte. „Aj napriek tomu, že miesto umiestnenia priechodu pre chodcov na úrovni pedagogicko-psychologickej poradne dlhodobo nie je nehodovým miestom, vzhľadom na neštandardné umiestnenie priechodu vznikne nový, na úrovni vjazdu k bytovým domom na severnej strane Ulice kpt. Nálepku v Trebišove,“ uvádza sa v stanovisku Okresného dopravného inšpektorátu v Trebišove.
Ďalším problémom je aj neďaleký železničný prejazd s rampami. Obyvatelia ulice chodia do centra mesta alebo na Pribinovu ulicu práve tadiaľ. Podľa hovorkyne Železníc SR Martiny Pavlíkovej podľa platnej legislatívy nie je možne na hlavnej trati postaviť úrovňový priechod. Ponad trať vedie cestný most, ktorý v minulosti mal aj lávku pre peších, tú však neskôr zrušili. Takže vyzerá to tak, že prechádzanie cez železničné priecestie sa vyrieši až pri najbližšej prestavbe či modernizácii tejto železničnej trate.
Riešenie: Terajší priechod nespĺňa normy, treba ho posunúť
Odborník z Výskumného ústavu dopravného v Žiline Štefan Machcinik dáva za pravdu sťažnostiam obyvateľov Ulice kpt. Nálepku. Navyše potvrdzuje aj ich slová o neúmerne hustej premávke a výskyte kamiónov na tejto ceste.
„Na spomínanom úseku cesty I. triedy bolo v roku 2010 zaznamenaných podľa oficiálneho sčítania dopravy celkovo 4 271 motorových vozidiel, z ktorých až 31 percent, čo je 1 333 áut, predstavovali nákladné. Umiestenie priechodu pre chodcov je podľa nášho názoru veľmi nešťastné, keďže chodci a vodiči nemajú vizuálny kontakt kvôli prudkej pravotočivej zákrute a zeleni v smere od Cukrovarskej ulice,“ zhodnotil situáciu Machcinik.
Vodičov podľa neho o existencii priechodu pre chodcov informuje zvislé značenie typu A13 (výstražná značka upozorňujúca na priechod pre chodcov). Navyše terajšie umiestnenie priechodu porušuje platné normy. „Podľa normy STN 736110 je medzi požiadavkami na projektovanie úrovňových priechodov uvedená aj skutočnosť, že do úvahy sa majú vziať aj rozhľadové pomery, čo v tomto prípade nie je splnené,“ spresnil odborník. Navrhuje napríklad posunúť priechod bližšie k Bottovej ulici spolu s nevyhnutnými úpravami v podobe čakacích plôch, keďže chodníky a vozovka sú oddelené pásom zelene. „V priestore, kde je priechod pre chodcov umiestnený momentálne, by bolo vhodné umiestniť zábradlie,“ hovorí Machcinik. Tak by sa zabránilo vstúpiť na vozovku tým chodcom, ktorí by si tak chceli skrátiť cestu.
Zvýraznenie priechodu pre chodcov prostredníctvom kombinácie zvislej modrej informatívnej dopravnej značky IP6 (priechod pre chodcov) a dvojice výstražných oranžových svetiel nepovažuje Machcinik za príliš efektívne riešenie, pretože nerieši samotnú podstatu výskytu rizikových situácií, ale len na ňu upozorňuje. „Túto funkciu už plní osadená zvislá značka upozorňujúca na priechod pre chodcov v kombinácii s rýchlostným obmedzením. Napriek tomu zrejme dochádza k ich nerešpektovaniu, a tým aj k výskytu rizikových kolízií,“ povedal Machcinik.
V prípade svetelnej signalizácie je podľa neho potrebné vziať do úvahy, že by musela byť osadená ešte pred zákrutou a mala by riešiť aj situáciu na vedľajšej ceste, ktorá sa na Ulicu kpt. Nálepku pripája. Teda na tej, ktorá vedie k železničnému priecestiu. Semafory by zároveň viedli k nútenému zastavovaniu premávky na ceste I. triedy, a to kvôli pravdepodobne nepravidelnej premávke na tejto vedľajšej ceste. „Nehovoriac o tom, že realizácia tohto riešenia by bola pomerne nákladnou záležitosťou,“ uzavrel odborník.
bm