Súčasne ďalšie autá vykladajú deti oproti na druhej strane cesty. Okrem toho, že tým zúžia cestu a ostatné autá ich musia obchádzať cez plnú čiaru, bránia vo výhľade žiakom a rodičom, ktorí v tom čase prechádzajú cez priechod pre chodcov.
Spojenú školu tvorí základná škola, ktorá má asi 350 žiakov, a gymnázium so 150 študentmi. Ráno medzi 7. h a 8. h počas našej návštevy prešlo týmto úsekom asi 350 áut, z nich časť priviezla školákov. Keď zastavili na okraji cesty, otecko alebo mamička vystúpili z auta priamo do cesty. Potrebovali otvoriť kufor, podať školákovi tašku a rozlúčiť sa s ním. Je malý zázrak, že sa tu nestala nejaká tragédia.
„Na to, aké je to nebezpečné, sa tu nestáva veľa nehôd. Spomínam si na jednu kolíziu, keď auto zrazilo školáčku, ale nebolo to v čase vyučovania. Cez zimné prázdniny zase auto zachytilo manželský pár, ktorý prechádzal po tomto priechode. Ale našťastie sa im nič vážne nestalo,“ hovorí Viktor Markech, zástupca riaditeľky Základnej školy sv. Jozefa.
Dopravná polícia považuje toto miesto za najproblematickejšie v okrese. „Zastavovaním a státím osobných áut po oboch stranách cesty pri rannom dovoze a odpoludňajšom odvoze detí dochádza k veľmi nebezpečným kolíznym situáciám medzi vozidlami a chodcami vzhľadom na to, že pred vchodom do školy sa nachádza úrovňový priechod pre chodcov,“ potvrdila krajská policajná hovorkyňa Elena Antalová.
Policajti sú bezmocní
Oproti škole, na druhej strane cesty, je veľké parkovisko. Tu by mohli autá zastaviť, rodičia by mohli bezpečne vystúpiť a menšie deti aj odprevadiť cez priechod do školy. Lenže toto parkovisko je takmer stále plné. A hlavne: bolo by to zdržanie. Rýchlejšie je zastaviť na ceste. Hliadkujúci mestskí policajti vravia, že sú bezmocní, proti takýmto vodičom nemôžu zakročiť.
„Vodiči, čo tu zastavujú, ohrozujú svoju bezpečnosť aj bezpečnosť svojich detí. Ale za to ich nemôžeme pokutovať. Pokutovať by sme ich mohli, keby zastavili autom priamo na priechode, pred priechodom sa nesmie stáť v kratšej vzdialenosti ako 5 metrov. Ale keď stoja za priechodom, neporušujú dopravné predpisy,“ vysvetľuje jeden z mestských policajtov.
Službu mávajú ráno pred školou, aby deti mohli bezpečne prechádzať po priechode na druhú stranu. Keď vodiči zbadajú policajnú uniformu, hneď ochotnejšie zastavujú pred zebrou aj uberú plyn. Soňa Mazíniová z Nového Mesta nad Váhom vraví, že svoju dcérku Kristínku každé ráno odprevádza do školy a popoludní zase po ňu chodí. Bojí sa tohto miesta. „Nepustila by som ju samotnú do školy, to by som si nedovolila. Autá tu jazdia rýchlo, aj dospelý má čo robiť, aby mal istotu, že nič nejde. Dieťa nemá taký prehľad,“ vysvetľuje.
Rovnaký názor má aj Marián Ružička, otec troch detí. Radšej ich vozí autom. Zastavuje však ďalej od školy a odprevádza deti do budovy pešo. „Takto ich bezpečne privediem až do školy. Tento priestor, kde je priechod, je veľmi tesný. Parkujú tu autá, zastavujú na ceste, ďalšie autá ich obiehajú, ľahko sa tu môže niečo stať,“ vraví Marián Ružička.
Ďalšia obyvateľka Nového Mesta nad Váhom Anna Bučková-Mlynková potvrdzuje, že situácia je najviac neprehľadná najmä ráno. „Myslím si, že by tu pomohli spomaľovače, ale najmä treba znemožniť zastavovanie pri škole. Niektorí rodičia by najradšej vošli autom až do školskej brány. Koľkokrát sa pre odstavené auto nedá po chodníku prejsť ani s kočíkom,“ sťažuje sa. Soňa Nagyová má tri deti a dve z nich chodia do tejto školy. Ako vodička považuje tento priechod za veľmi nebezpečný, hovorí o ňom ako o neviditeľnom. Často jazdí po tejto ceste a vraví, že za tmy tu nezbadáte chodca, keď ide oproti auto a svieti vám do očí. Je to neprehľadné miesto, kúsok od priechodu je ostrá zákruta, v týchto miestach sa na hlavnú cestu pripájajú viaceré bočné cesty a križovatky robia toto miesto ešte viac neprehľadné.
Školákov upozorňujú na nebezpečenstvo
Ráno býva pred školou zhustená premávka aj preto, lebo po hlavnej ceste prichádzajú do Nového Mesta nad Váhom autá zo smeru od Starej Turej a Čachtíc. Aby sa frekventované miesto pred bránou trochu odľahčilo, škola vlani sprístupnila bočný vchod z vedľajšej cesty. Ten býva otvorený ráno.
Hoci na základnej škole nemajú špeciálny predmet dopravná výchova, podľa Viktora Markecha sa stala súčasťou takmer každého predmetu. „Učitelia upozorňujú žiakov na situácie, ktoré by mohli byť nebezpečné. Konkrétne na tento priechod ich upozorňujeme, keď ideme na nejaké kultúrne predstavenia alebo do kina. Keď ich ide viac, začnú sa jašiť, to je pre deti normálne. Ale vtedy musíme mať oči na stopkách. Zvyčajne to riešime tak, že učiteľ ide ako prvý, za ním idú žiaci a ak sa to dá, sprievod uzatvára ďalší učiteľ, aby mal prehľad,“ vraví zástupca riaditeľky.
Škola si už objednala pojazdné dopravné ihrisko. Privezie ho firma, ktorá sa touto činnosťou zaoberá. Na asfaltovom ihrisku pri škole rozostavia prenosné dopravné značky aj bicykle. Tu sa budú žiaci prvého stupňa učiť, ako sa orientovať v rôznych dopravných situáciách. Viktor Markech je presvedčený, že takáto praktická dopravná výchova je veľmi dôležitá, aby sa vedeli orientovať na cestách.
Učitelia upozorňujú na nebezpečnú dopravu aj študentov Gymnázia sv. Jozefa, ktoré je druhou časťou spojenej školy. Hoci sú už starší a nástrahy pred školou poznajú, musia si dávať pozor najmä vtedy, keď chodia cez vyučovanie do novej telocvične. „Zaráža ma, že sa tu občas objaví kamión, hoci tie majú zakázané tadiaľto prechádzať. Vtedy je toto miesto ešte neprehľadnejšie,“ tvrdí Rastislav Čierny, zástupca riaditeľky gymnázia.
Zákazová značka nie je riešením
Na zvýšenie bezpečnosti na ulici Klčové polícia navrhla dve riešenia, osvetlenie priechodu a osadenie dopravnej značky Zákaz zastavenia spolu so žltou súvislou čiarou na ceste. Táto cesta je v správe Trenčianskeho samosprávneho kraja, ktorý tvrdí, že je ochotný osadiť tu dopravné značky, ak o to požiada mesto.
„Prípadné doplnenie a aktualizácia jestvujúceho vodorovného a zvislého dopravného značenia na tejto ceste môžu byť realizované po predložení určenia dopravného značenia vydaného cestných správnym orgánom. Podnet musí vychádzať od mesta, ktoré by malo predložiť grafický návrh a zjednodušenú projektovú dokumentáciu,“ povedala hovorkyňa Trenčianskeho samosprávneho kraja Petra Čimová.
Primátor Nového Mesta nad Váhom Jozef Trstenský je za osvetlenie priechodu pre chodcov, osadenie dopravnej značky Zákaz zastavenie sa mu však nepozdáva. „Touto dopravnou značkou problém nevyriešime, akurát dáme policajtom tromfy do ruky, aby ľudí pokutovali, keď tam budú stáť. Ide nám o to, aby tam ľudia mohli zastaviť, bezpečne vystúpiť a prejsť na druhú stranu. Preto uvažujeme aj nad tým, že by sme priechod pre chodcov preložili alebo presunuli o 5 – 6 metrov ďalej, aby bol bezpečnejší. Tam už bude, samozrejme, nasvietený podľa nových predpisov, ktoré budú platiť od roku 2016. Mesto pripravuje tento rok nasvietenie asi desiatich priechodov pre chodcov,“ dodal primátor, ktorý je zároveň podpredsedom Trenčianskeho samosprávneho kraja.
Mesto sa chce so samosprávnym krajom dohodnúť na riešení, ktoré považuje za lepšie, ako je umiestnenie zákazovej značky. Navrhuje v týchto miestach rozšíriť cestu, aby tam mohli autá zastavovať a ľudia z nich bezpečne vystúpiť.
Riešenie: Zákazová značka či vyvýšený priechod
Možností, ako zvýšiť bezpečnosť pred Spojenou školou v Novom Meste nad Váhom, je viacero. Možností, z čoho to zaplatiť, je menej. V tomto prípade bude záležať na dohode mesta a župy, pre ktoré riešenie sa rozhodnú a potom ho zaplatia.
Návrh polície, aby sa na tomto mieste umiestnili dopravné značky, ktoré by tam vodičom zakazovali zastaviť, považuje za prijateľný aj Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného v Žiline. „V prípade, že je v záujme bezpečnosti zamedziť vodičom, aby zastavením kvôli výstupu alebo nástupu detí nespôsobili kolízne situácie, spomínané opatrenia považujem za dostatočné. Ak však budú spojené s vymáhaním práva v podobe občasného hliadkovania polície v rizikových časoch. Keďže zástupcovia polície vnímajú tento úsek ako rizikový, nevidím problém s takýmto riešením,“ povedal Štefan Machciník.
Zákazovým značkám by sa však chcela vyhnúť novomestská radnica. Primátor Jozef Trstenský sa chce so samosprávnym krajom dohodnúť na inom riešení, rozšírení cesty tak, aby vodiči a deti mohli vystupovať bez toho, aby sa vystavili ohrozeniu. Ale toto riešenie je podstatne drahšie ako dopravné značky.
Skúsenosti Výskumného ústavu dopravného hovoria, že správcovia pozemných komunikácií bojujú s nedostatkom peňazí na jednej strane a nelichotivým stavom ciest na druhej strane. „Značný objem prostriedkov pohltí samotná údržba, a preto sú prioritne riešené práve tie úseky, kde je riziko najvyššie. V prípade, že by sa podarilo dostať stav ciest na vyhovujúcu úroveň, klesli by náklady na údržbu a zostalo by viac prostriedkov na problémy, ako je napríklad tento v Novom Meste nad Váhom,“ vraví Štefan Machciník.
Viacerí miestni obyvatelia tvrdia, že autá po tejto ceste uháňajú vyššou rýchlosťou, ako je povolená päťdesiatka. Dožadujú sa retardérov, ktoré by vodičov prinútili spomaliť. Výskumný ústav dopravný ich príliš neodporúča, toto opatrenie považuje za vhodné len v tých prípadoch, keď sa už vyčerpali všetky iné dostupné riešenia. Existujú dokonca aktívne retardéry, ktoré sa aktivujú len vtedy, keď vodič prekročí rýchlosť. Ich cena je však oveľa vyššia, a tak správcovia komunikácií hľadajú iné riešenia.
„V tomto prípade by som sa skôr priklonil za vyvýšený a farebne zvýraznený priechod pre chodcov, pred ktorým by bola optická a akustická psychologická brzda. Toto opatrenie prinúti vodičov spomaliť, a pritom je to pre nich prijateľnejšie ako plastové retardéry,“ dodal Štefan Machciník.
Prečítajte si aj ďalšie časti seriálu Bezpečnosť detí pri školách.