Z talianskeho veľkonočného menu sa po 2000 rokoch vytráca jahňacie

Čo by mohlo viac symbolizovať Veľkú noc v Taliansku ako kus pečeného jahňacieho s plátkami cesnaku a vetvičkou rozmarínu? Ide o jeden z klenotov talianskej gastronómie, veľkonočný zvyk starý viac ako 2000 rokov.

04.04.2015 17:00
jahňa, jahňacina Foto:
Ilustračné foto.
debata (10)

Ako sa však teraz ukazuje, jeho obľúbenosť sa postupne začína vytrácať. Podľa talianskeho štatistického úrad ISTAT klesol počet jahniat poslaných v Taliansku na porážku zo 4,6 miliónov v roku 2010 na dva milióny v roku 2014.

Ochrancovia zvierat tvrdia, že súčasná situácia odráža trend z posledných dvoch rokov, ktorým je odpor k tomu, aby boli malé jahniatka odtrhnuté od svojich matiek a zasielané na porážku, často vo veku iba štyroch týždňov. Massimiliano a Pino Marabittiovci, dvaja mäsiari z Ríma, s tým však nesúhlasia.

Veľkonočné články, recepty, ozdoby a vajíčka na Velkanoc.Prav­da.sk

„Ochrancovia zvierat sú horší ako islamskí fundamentalisti,“ hovorí Massimiliano v rozhovore s agentúrou AFP. „Aký je rozdiel, keď zabijete zviera, ktoré má šesť týždňov, šesť mesiacov alebo šesť rokov?“ dodáva.

Podľa bratov predaj jahňacieho výrazne poklesol, avšak vraj za tým stoja skôr ekonomické problémy, ktorým ľudia v krajine čelia, ako ich obavy o život zvierat. „Jahňacie je drahé, najmä talianske,“ hovorí Massimiliano. Kilogram talianskeho jahňacieho stojí okolo 20 eur.

„Stále častejšie dochádza k tomu, že sa dovážajú všetky druhy mäsa z východnej Európy, kde ale neprechádzajú tými istými zdravotnými a hygienickými kontrolami, ako tu v Taliansku,“ opisuje mäsiar Massimiliano. „A ľudia majú málo peňazí, takže idú do supermarketu a kupujú si práve toto mäso,“ dodáva.

Aktivistka Silvia Fassettaová, jedna zo zakladateliek zvieracieho útulku v blízkosti mesta Nepi, s tým však nesúhlasí. Práve toto miesto sa stalo domovom dvoch najnovších hviezd na talianskej mediálnej scéne – zachránených jahniat Elvisa a Liny, ktoré figurujú na plagátoch spolu s talianskymi hercami, hudobníkmi a televíznymi osobnosťami v rámci kampane s heslom: „Prines na tohtoročnú Veľkú noc obeť, nezabi ma.“

Kampaň podporila talianska organizácia na ochranu zvierat LAV a má veľký úspech, plagáty sa objavili v mnohých talianskych denníkoch. Pokles spotreby jahňacieho je podľa Fassettaovej dôkazom, že kampaň v krajine, kde žije asi päť miliónov vegetariánov, funguje.

„Pokles spotreby prišiel najmä v posledných dvoch rokoch. A nedávno som videla v jednom z našich najväčších obchodných reťazcov, že predávajú jahňacie za 50 percent ceny. Keď sa toto deje v predvečer Veľkej noci, znamená to, že nášmu odkazu spoločnosť rozumie,“ hovorí Fassettaová. „Osobne by som dávala prednosť tomu, aby ľudia nejedli mäso vôbec, ale jahňacie je dobrý začiatok,“ dodáva.

10 debata chyba
Viac na túto tému: #Taliansko #Veľká noc #veľkonočné menu #jahňacie mäso