V sedemdesiatke prejde bicyklom maratón od Dunaja až k Tatrám

Denník Pravda pripravuje seriál Úspešní Slováci. Prinášame príbehy o ľuďoch, ktorí sú vo svojej oblasti výnimoční, aj keď nemusí ísť o mimoriadne známe osobnosti. Aktuálny je o Jozefovi Tóthovi (70), zakladateľovi a organizátorovi obľúbeného cyklomaratónu z Bratislavy do Jasnej v Nízkych Tatrách a úspešnom motocyklovom pretekárovi na plochej dráhe.

16.07.2016 10:00
Jozef Toth Foto: ,
Jozef Tóth je zakladateľ obľúbeného cyklomaratónu. V minulosti reprezentoval Československo v motocyklových pretekoch na plochej dráhe.
debata (3)

Motocykel zaparkoval pred svojou obľúbenou kaviarňou v širšom centre Bratislavy. Tvrdil, že každodenný tréning na bicykli ho čaká neskôr. Oblečený v elegantnej košeli rozdával úsmevy na každú stranu. Z jeho pohybov bolo zreteľné, že sa drží v obdivuhodnej forme. Nikto by zrejme neuveril, že 1. mája tohto roku oslávil okrúhlu sedemdesiatku. Zákusok a kávu mal o chvíľu na stole a začal svoje rozprávanie – popretkávané veselými, ale aj smutnými príbehmi. O láske k športu – s tisíckami najazdených kilometrov každoročne na sedadle bicykla a so svedomitou prípravou jedinečného podujatia. A k životu – nezlomnom boji s ťažkou chorobou.

Bratislavský rodák Jozef Tóth si pohyb v prírode pri športových aktivitách vychutnával plnými dúškami od detstva. Najmä v okolí Mýtnej ulice, keď dominanty ako budova Slovenského rozhlasu či Národnej banky Slovenska neboli ani na skicách architektov. Ako prvá mu učarovala futbalová lopta.

"Naháňali sme ju od rána do večera. Na mieste súčasného Námestia slobody sa nachádzal trávnik so stromoradím známy ako Firšnál. Trávili sme tam dlhé hodiny až do zotmenia. Po žiackom tíme som začal hrať dorasteneckú ligu za Stavokombinát,“ spomína Tóth, ktorému pred desaťročiami prischla prezývka Efa pre jeho podobu s českým hercom Karlom Effom.

Futbal ho držal dlho, no postupne sa u neho začala prejavovať aj láska k motorom. Vyučil sa za automechanika, pred štyrmi kolesami však dal prednosť dvom. Zo začiatku sa venoval motokrosu a zakrátko dostal ponuku vyskúšať si preteky na plochej dráhe. Písal sa rok 1967. „Odjazdil som jedno kolo, keď za mnou prišiel vedúci klubu v Prievoze. Prekvapeným hlasom sa ma spýtal: ,Kde jazdíš?' Sedím na tom prvýkrát, odpovedal som. Padla mu sánka a rýchlo som bol prijatý,“ usmieva sa Efa Tóth.

Motorku nahradil bicykel

Na plochej dráhe sa našiel. Bojovným štýlom medzi súpermi vynikal a jeho úsilie bolo ovenčené úspechmi. Stal sa z neho dvojnásobný majster Slovenska, ako prvý reprezentant spod Tatier hájil farby Československa na majstrovstvách sveta v Prelogu v dnešnom Chorvátsku, kde skončil šiesty. Kvalitných umiestnení mohol mať na konte aj viac, no pripravilo ho o ne zranenie z oválu vo Viedni.

"Umelé osvetlenie tam nedosahovalo na celú dráhu. V jej tmavej časti som vbehol do nerovnosti. Doplatilo na to moje koleno, ktoré sa prudko vykrútilo. Vedel som, že je zle. Podstúpil som štyri operácie a čakala ma rehabilitácia. Lekári mi v rámci nej odporučili plávanie a bicyklovanie,“ vraví. Tráviť čas v bazéne ho nebavilo, no v cyklistike objavil novú vášeň. Pretekárskemu motocyklu dal v roku 1978 zbohom.

Svoje nadšenie preniesol aj na ľudí z bezprostredného okolia. V roku 1989 stál pri spontánnom rozhodnutí zorganizovať cyklomaratón. Táto myšlienka sa zrodila pri jeho ďalšej obľúbenej športovej aktivite – lyžovaní.

„Sedeli sme na Chopku a sledovali krásnu panorámu pod nami. Môj kamarát Dušan Kvasnica si jeho vlastným spôsobom odklepol popol z cigarety a spýtal sa: "Čo povieš na to, Efa, keby sme sem prišli v lete na bicykli?' Zasmial som sa. Ty spuchlina, kam ty chceš ísť na bicykli? reagoval som v prvej chvíli.“

Z odvážneho nápadu sa zakrátko stala stávka – zvládnuť túto trasu v dĺžke asi 290 kilometrov za dvadsaťštyri hodín. Padali cifry. "Dušan, keď sa ti to podarí, dám ti tisíc korún, začal som. Druhý kolega, pracujúci v zahraničí, navrhol 1000 šilingov. Pridal sa aj miestny krčmár – do banku dal päťtisíc korún. Podotýkam, že išlo o jedného z najsporivejších ľudí, akých som poznal,“ smeje sa Efa Tóth.

Partia si vybrala termín v kalendári, najviac sa im pozdávala sobota 10. júna. Štartu prvého neoficiálneho ročníka tak nestálo nič v ceste. Prvá trasa viedla Považím, cyklisti tak nemuseli bojovať s veľkými prevýšeniami. Zo štyroch nadšencov prišli do cieľa dvaja. Okrem Efu sa to napokon podarilo aj Dušanovi Kvasnicovi. "Okolo desiatej večer sme dorazili. Dušan síce tesne pred finišom niekoľkokrát zastavil a zahodil cigarety. Opakoval, že už nikdy po nich nesiahne,“ hovorí Efa Tóth.

Druhú júnovú sobotu sa uskutočnil už 24. ročník... Foto: VIVAFOTO
Jozef Tóth Druhú júnovú sobotu sa uskutočnil už 24. ročník Cyklomaratónu Bratislava - Jasná.

Do pätnástich hodín v cieli

S výhrou zo stávok sa chlapsky rozdelili a pocit prekonania svojich možností ich inšpiroval k štartu na druhom neoficiálnom ročníku. Ten mal už pod palcom Efa, ktorý si výzvu sťažil s dvojicou kamarátov trasou cez Donovaly. Druhá skupina na čele s Dušanom Kvasnicom išla Považím, vďaka jeho kolegom taxikárom v nej nechýbali sprievodné vozidlá či lekár. Táto partia sa neskôr priznala, že si trať skrátila v autách, no napriek tomu bola v Jasnej o dve hodiny neskôr ako Efa Tóth.

Podujatie propagoval, kde sa dalo – a úspešne. V roku 1992 sa mu podarilo zapojiť do akcie aj sponzorov. Cyklomaratón Bratislava – Jasná zaznamenal prvý oficiálny ročník s dvoma stovkami účastníkov. Postupne sa skvalitňoval a teraz sa hrdí prívlastkami najdlhší, najbezpečnejší a najkrajší jednodňový cyklomaratón. Druhú júnovú sobotu sa uskutočnil už jeho 24. ročník.

Štartuje sa o štvrtej ráno na bratislavských Zlatých pieskoch, 315-kilometrová trasa vedie Pohroním do cieľa v Jasnej pod Chopkom. Športovci sú v cieli do pätnástich hodín.

Dvestopäťdesiat účastníkov je prihlásených veľmi rýchlo. O podujatie sa zaujímajú už začiatkom roka. Efa Tóth však nevezme hocikoho, trasa si vyžaduje dobrú fyzickú prípravu. "Keď mi jeden záujemca krátko pred cyklomaratónom povedal, že má najazdených v tom roku asi 500 kilometrov, odporučil som mu, aby natrénoval viac. Môže si privodiť zranenie,“ upozorňuje.

Prišlo aj k nemu? „Za 23 rokov som mal na cyklomaratóne tri stredné úrazy, išlo o zlomené kľúčne kosti. Páni si to zavinili sami. Jeden si vyberal počas jazdy z vrecka na drese banán a neudržal balans. Druhý sa pozeral nevedno kam a narazil do značky,“ vymenúva.

V pelotóne sa nachádza bohatý kolorit cyklistov. Nechýbajú športové osobnosti, napríklad bývalí hokejisti či futbalisti, ale ani politici a biznismeni. Hlavný organizátor ich prítomnosť oceňuje: "Páči sa mi, že aj bohatí ľudia sa starajú o svoje zdravie, športujú. Dalo by sa ich nájsť mnohých, ktorí toho nie sú schopní.“

Dvadsaťpäť fliaš šampanského

Zúčastniť sa môžu aj hendikepovaní športovci. Efa Tóth si spomína na prvú skúsenosť s nimi: „Zavolal mi človek, či sa k nám môže pridať. Bolo to už po uzávierke prihlášok, tak som ho nemohol prijať. Odvetil – škoda, mal som v pláne ísť aj s vodičom. Najprv som to nepochopil. Spýtal som sa ho, čo tým myslel. Som nevidiaci, odpovedal. V takej situácii som spravil výnimku. Tešil sa z toho a nakoniec som mu priam zakázal poslať štartovné.“ Dôležité je dohodnúť sa na pravidlách. Pre každého platia rovnaké. "Ľahko sa môže stať, že tandem poháňajúci sila dvoch ľudí ide rýchlejšie ako ostatní. Na začiatku im vždy poviem, aby dodržali rýchlosť,“ prízvukuje.

V pelotóne pochopiteľne ani raz nechýbal. Dalo by sa povedať, že v ňom plní kombinovanú úlohu rozhodcu a kapitána. V posledných rokoch s umelým kolenom kombinoval jazdu na bicykli s motorkou. „Túto trasu som absolvoval veľakrát, nudnú rovinku si odsedím na motorke, ale kopčeky na Donovaloch si vždy užijem. Každú jazdu si tvrdo odmakám, lietam spredu, zozadu, dozerám napríklad na to, aby popri sebe šliapali do pedálov maximálne dvaja jazdci. Keď sa mi niečo nepozdáva, zapískam píšťalkou. Policajti vedia, že ideme ako husičky a máme aj zopár výnimiek od ministerstva dopravy. Dresy máme výhradne v rovnakej farbe sponzora. Vidieť takú skupinu pokope, nádhera,“ teší ho. "Zo sna ma budí každá maličkosť, ktorá mi chýba k čo najlepšej organizácii. Vždy sa posadím a poznačím si ju, aby som na ňu nezabudol,“ neskrýva perfekcionizmus.

Kvôli bezpečnosti púšťajú cyklistov na Donovaloch v trojsekundových intervaloch. Čaká ich tu obed, na trase sú tri občerstvovacie stanice. Tí, ktorí tento úsek nezvládnu, musia nastúpiť do autobusu a účastnícky certifikát nedostanú. Cyklistov, ktorí precenia svoje sily, je však málo.

Hlavný organizátor Efa Tóth naďalej striktne tvrdí, že z úspešného podujatia preteky nespraví. "Mnohí ma kritizujú, že víťazovi nič nedám. Namiesto toho dám cenu poslednému. Čo je na tom zlé? Posledný bojoval najviac a do cieľa došiel s vypätím všetkých síl. Oceňujem tiež najstaršieho, najmladšieho účastníka a dievčatá. Budúci jubilejný, 25. ročník už však možno ocením aj prvého v cieli. Už som rozmýšľal nad tým, čo by mohol dostať. Hodinky či bicykel nie, ale napríklad symbolických dvadsaťpäť fliaš šampanského by šlo,“ uvažuje s úsmevom.

Prezývka Efa mu pred desaťročiami prischla pre... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Jozef Toth Prezývka Efa mu pred desaťročiami prischla pre jeho podobu s českým hercom Karlom Effom.

Vylúčil tvrdý alkohol

Od roku 1989 sa neuskutočnil len jeden ročník cyklomaratónu. Jeho zakladateľa zastavila vážna choroba. V roku 2005 Efovi Tóthovi diagnostikovali zhubný nádor na pankrease. "Bolo to v strede mája a cyklomaratón, ktorý sa vtedy mal konať v júni, sme mali z dvoch tretín hotový. Dávali mi päťpercentnú šancu. Nedá sa ani slovami opísať, aké to bolo. Hrôza. Ale som tu…“ neubráni sa dojatiu pri spomienke na ťažké chvíle. Operovali ho osem a pol hodiny.

Efa sa nevzdával a rozhodol bojovať: "Najviac ma vzpružila knižka Môj návrat do života o cyklistovi Lanceovi Armstrongovi, ktorý zdolal rakovinu. Hovorím si, keď v tomto boji dokázal zvíťaziť americký kovboj, prečo by to nemal zvládnuť slovenský šuhaj?“

Po dlhom rozhodovaní odmietol rádioterapiu a chemoterapiu a zvolil alternatívnu liečbu bylinkami. "Vďakabohu to vyšlo, aj keď to bol risk. Stále chodím na kontroly. Jedálniček som výrazne neupravil, vylúčil som akurát tvrdý alkohol. Nevypijem ani slzu. Zato pohár vínečka s veľkou radosťou,“ pousmeje sa.

Otec dvoch detí – syna a dcéry – žije naplno a so športom nehodlá prestať. V obdivuhodnej kondícii ho udržiava aj tenis. Na bicykli odjazdil vlani 15 300 kilometrov. „Kvôli tréningu s menej ako 90 kilometrami ani nevstanem z postele,“ tvrdí. Aké sú jeho obľúbené trasy?

„Zbožňujem stúpania. Nedám dopustiť na moje milované Karpaty. Mám rád trasu z Rače na Biely kríž. Stúpanie má skoro tri kilometre a patrí medzi najstrmšie. Mám veľmi rád aj cestu na Medené Hámre, donedávna som tam chodil skoro každý druhý deň. Zo zahraničných zastávok mi veľký zážitok ponúklo Tenerife pod sopkou Teide. Štartuje sa tam na úrovni mora a následne sa hore kopcom ide až 52 kilometrov. Neuveriteľné,“ neskrýva nadšenie.

Po tom, čo sa presťahoval k rakúskym hraniciam, rád si zajazdí aj na tamojších cestách. V marci tohto roku sa mu tam stal úraz, keď ho zrazil nepozorný vodič. "Skončil som na kapote. Narazené koleno stále cítim. Inak je to jedno z mála zranení, ktoré sa mi stali na ceste,“ klope na drevo.

Presne taký je Jozef Efa Tóth. Nezlomný. Nech sa prebúdza čo najdlhšie na to, čím potešiť účastníkov cyklomaratónu, ktorí si bez neho leto nedokážu ani predstaviť.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Úspešní Slováci #cyklomaratón #motocyklový pretekár