Thajsko prepadá špiritistickým bábikám

Zatiaľ čo majiteľka salónu krásy Natsuda Džantaptimová mieri do budhistického chrámu na severnom okraji Bangkoku, vypočítava, čo všetko má a nemá rada jej mladšia dcéra. "Spíme spolu v rovnakej posteli, ale ona tam má vlastný vankúš a perinu," povedala AFP s dcérkou ticho usadenou na prednom sedadle spolujazdca.

18.07.2016 14:00
babiky, thajsko, špiritistické Foto:
Ilustračné foto.
debata

„Už dve noci sme nepustili klimatizáciu, pretože bola prechladnutá. Ráno si dáva na pitie jahodové mlieko,“ dodala. Na prvý pohľad bežná konverzácia, akú vedú oddané matky na celom svete. Až na to, že dcéra, o ktorej Natsuda hovorí, nie je skutočná. Aspoň nie v bežnom živom, dýchajúcom zmysle slova ako bytosť z mäsa a krvi.

Ide o detailne prepracovanú a „vymódenú“ bábiku. Jednu z mnohých, ktoré sa stali novým, poverami poháňaným šialenstvom, ktoré odštartovali miestne celebrity, aby ho vzápätí prevzal zvyšok národa, a to napriek nechuti konzervatívnych vojenských vládcov thajského kráľovstva. Tieto nákladné bábiky, ktoré môžu stáť až 600 dolárov, sú v thajčine známe ako „Luuk tchep“ (detskí anjeli). Ich popularita sa začala zhruba pred rokom, keď sa celebrity začali zverovať, ako tieto bábiky obliekajú a kŕmia ich a ony im na oplátku priniesli profesionálny úspech.

Tí, ktorí v ne veria, tvrdia, že bábiky, z ktorých mnohé sú požehnaná od mníchov a majú na sebe napísané sväté verše, obsahujú ducha skutočného dieťaťa a musí sa s nimi zaobchádzať ako so živou bytosťou. Teória hovorí, že tým, ktorí sa o svoje bábiky starajú ako o člena vlastnej rodiny, bábika zošle šťastie. Výsledkom je, že plastové bábiky teraz zaujímajú miesta pri stoloch v reštauráciách, v kinách a dokonca aj v lietadlách.

Štyridsaťpäťročná Natsuda žije so svojou veľmi skutočnou 21-ročnou dcérou. To však nijako nekalí jej zanietenú pozornosť venovanú bábike, ktorú v thajčine pomenovala „Ruaj čang“ (tak bohatá). „Odvtedy, ako ju mám, sa môj život naozaj zmenil. Napríklad som vyhrala v lotérii, čo sa mi nikdy predtým nestalo,“ vysvetlila.

Na otázku, čo by povedala tým, ktorí ju pokladajú za naivnú, odpovedala: „Je to moja osobná viera. Nemôžem sa hnevať na tých, ktorí tomu neveria, ale sama verím tomu, čo vyznávam.“ V mnohých ohľadoch je thajská vášeň pre „detských anjelov“ len ďalším prejavom hlboko poverčivej spoločnosti, ktorá kladie obrovský dôraz na odháňanie smoly a zaistenie šťastia. Viac ako 90 percent Thajčanov sa označuje za budhistov. Miestny budhizmus je však známy svojím synkretizmom a s radosťou do seba mieša mnoho animistických a hinduistických tradícií.

Mnohí Thajčania pevne veria na dobrých a zlých duchov, ako aj na to, že obeta alebo najnovší amulet pre šťastie od nich odvrátia zlú karmu. Na prelome tisícročí sa stali absolútnou nevyhnutnosťou veľké amulety, ktoré sa často predávali za tisíc dolárov za kus.

Terajšie bláznenie okolo bábik Thajsko názorovo rozdeľuje. Kým niektorí ich vnímajú ako prirodzené rozšírenie tradícií, iní ich odsudzujú ako komerčný humbug a symbol toho, ako budhizmus „hlúpne“. „Občas ma to privádza k šialenstvu, keď ich vidím vo vlaku,“ pripúšťa 31-ročná Lakchana Oleová, grafická návrhárka z Bangkoku, ktorá vraj tieto bábiky po meste stretáva čoraz častejšie.

Zástancovia bábik argumentujú, že sú pozitívne, aj keby človeku len pomohli zmierniť samotu. Ich odporcovia ich odsudzujú ako ďalší hókus-pókus prehnane poverčivých ľudí.

„Len to ukazuje, aká je spoločnosť perverzná,“ vyhlásil konzervatívny mních Budha Issara, ktorý je známy svojím ostrým odmietaním komercie. „Keď je človek osamelý, stačí, aby šiel von, porozprával sa so susedmi, robil niečo dobré pre verejnosť, pomáhal nevidiacim, zametal podlahy alebo pestoval rastliny,“ dodal.

Na otázku, či by vyhovel človeku požadujúcemu od neho požehnanie pre svoju bábiku, má jednoznačnú reakciu. „Jediné, čo by odo mňa počul, by bolo: Do čerta s tebou, hlupák!“

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Thajsko #bábiky