Slovenské lietadlá lietajú po celom svete. Okrem Antarktídy

Na začiatku boli ôsmi kamaráti a ich spoločný veľký sen o lietaní. Dnes je ich sen realitou a slovenské lietadlá Dynamic sú známe doslova na celom svete. Lietajú skutočne všade, okrem jedného kontinentu, a tým je Antarktída.

19.06.2017 06:00
Lietadlo Foto:
Novým produktom Aerospoolu je štvormiestne lietadlo Advantic, ktoré sa vyrába štyri roky.
debata (5)

Málokto pritom vie, že nadšenci lietania sa pôvodne pohybovali v úplne inej profesii, tak ako to na hornej Nitre väčšinou chodí. Všetci boli zamestnaní v banskom priemysle alebo ich práca s baňou súvisela.

Ešte v čase, keď rozbiehali firmu, v rokoch 1991 a 1992, si do Aerospoolu, ktorý sídli na prievidzskom letisku, odbiehali po práci a tu sa po večeroch venovali tomu, čo ich bavilo najviac – lietadlám.

Riaditeľ spoločnosti Aerospool Ján Hrabovský hovorí, že všetko sa začalo v prievidzskom aeroklube, kde sa stretávala skupina kamarátov a nadšencov lietania a pred rokom 1989 snívala o tom, aké by to bolo, keby mali možnosť lietať na modernom laminátovom vetroni. Potom prišla nežná revolúcia, zrazu sa otvorili možnosti a kamaráti sa rozhodli sen premeniť na skutočnosť.

Prvý podnet prišiel od dnes už 85-ročného Tadeáša Walu, ktorý pracoval ako konštruktér banských strojov a zariadení v Banskom výskumnom ústave. Jeho koníčkom bolo bezmotorové lietanie, bol v ňom reprezentantom a majstrom Československa. „Súčasne sa zaoberal konštruovaním vecí okolo lietania a lietadiel a už pred rokom 1989 sa v organizácii Zväzarmu, slúžiacej na servis vetroňov a lietadiel, vyrábal prototyp jeho vetroňa WT3,“ priblížil Hrabovský.

Po revolúcii sa práce na prototype zastavili, hrozilo, že z jeho myšlienky nič nebude. Wala dal preto podnet, aby sa prototyp preniesol do prievidzského aeroklubu, kde na ňom začala pracovať partia nadšencov. Tí to brali ako hoby a prototypom sa zaoberali po večeroch a nociach, keď skončili v práci. WT3 sa nakoniec dostal aj do vzduchu a dnes je v Múzeu letectva v Košiciach.

Na jar 1991 zišlo Walovi na um, že pozná Nemca, ktorý má technológiu, formy aj prípravky na výrobu vetroňov, ale samotná výroba viazne. Hľadal preto ľudí, ktorí by jeho stroje vyrábali, na čo sa podujali Slováci. Pripravili papiere, priviezli technológiu, pripravili halu, ale s Nemcom sa nedohodli. „Jeho predstava bola, že my vyrobíme a on, keď to predá, zaplatí nám len za prácu. Výrobné priestory sme však už mali pripravené, bolo nám ľúto vycúvať z toho, tak sme sa rozhodli založiť si firmu.“ Tak vznikol dnes už svetoznámy Aerospool.

Konštruktér Tadeáš Wala pri svojom... Foto: Tatiana Michalková, Pravda
Tadeáš Wala, lietadlo Konštruktér Tadeáš Wala pri svojom "dieťati" Dynamicu.

Začínali od nuly

Začiatky neboli ľahké. Osem kamarátov do založenia firmy dalo všetky svoje úspory a výsledok bol neistý. Netradičné je aj to, že dodnes vo firme zostali tí, čo boli aj na jej začiatku, ibaže z ôsmich sú šiesti, lebo dvaja medzitým zomreli.

„Viac ako 25 rokov funguje tá istá partia. My sa necítime slávni a nejako sa nám nepodarilo ani prudko zbohatnúť, pretože sme začali s tým, že na založenie eseročky bolo treba dať v tom čase stotisíc korún, čo bolo veľa peňazí. Nič sme neprivatizovali, nedostali sme od štátu žiadne dotácie na vytvorenie pracovných miest,“ spomína Hrabovský. V čase založenia firmy ho aj manželka strašila, či sa nebojí, že skončí na úrade práce a peniaze, ktoré vzal z rodinného rozpočtu, sa mu nevrátia.

Prvé výrobky Aerospoolu boli spojené s laminátom a lietaním. Začali s deväťmetrovými prívesnými vozíkmi na prepravu vetroňov. Vyrobili približne 250 kusov a tie putovali do celého sveta. „Už to bola zaujímavá skúsenosť, že náš výrobok z malého Slovenska, z nejakej Prievidze, o ktorej nikto nevie, odrazu jazdí v Japonsku, Argentíne, Čile aj v Spojených štátoch. Pikoškou je, že dva naše prívesy skončili v škole bezmotorového lietania amerického letectva US Air Force,“ hovorí šéf firmy.

Podľa neho však Slováci vždy chceli predávať rozum, niečo, čo sami navrhnú, vymyslia aj zostroja. V Česku existovalo jednomotorové lietadlo robené technológiou trubice, plátno. Jeden zo spoločníkov Aerospoolu nakreslil, ako by mohlo vyzerať s celolaminátovým trupom, a Slováci sa s vervou pustili do vývoja. Tak vznikol prototyp lietadla Compact. Na ňom si overili konštrukčné aj organizačné schopnosti. Potom prišiel dnes už svetoznámy Dynamic.

Úspechy na výstavách

Nápad postaviť malé dvojmiestne lietadlo vznikol v Bratislave v partii okolo Mariána Barusa. Tá robila lietadlá zo stavebníc dovezených z Ameriky. "Oni ich nekonštruovali, ale vyrábali. Marián Barus dostal nápad spraviť slovenskú verziu laminátového lietadla.

Oslovil Tadeáša Walu, ktorý ho nakreslil, spočítal, skonštruoval a podľa jeho výkresov postavil Peter Fraňo drevený model lietadla. Práce však nešli tak rýchlo, ako by si predstavovali. Mali dosť iných aktivít a hrozilo, že celá práca pána Walu skončí len v šuplíku. Vtedy došlo k dohode, že pokračovanie projektu bude v Prievidzi," povedal Hrabovský.

Riaditeľ firmy Ján Hrabovský. Foto: Tatiana Michalková, Pravda
Ján Hrabovský Riaditeľ firmy Ján Hrabovský.

V lete 1996 sa tak rozpracované formy trupu dostali do Prievidze. Bolo však treba ešte tri roky intenzívnej práce, aby vznikol prvý prototyp, ktorý dostal meno Impulz. Keď vzlietol prvýkrát do vzduchu, ukázalo sa, že je priťažký, aj že pristávacia rýchlosť presahuje požadovanú normu.

Trvalo ďalší rok, kým vznikol druhý prototyp. Ten dostal nové krídla, zmenili sa chvostové plochy, podvozok, systém riadenia, interiér aj motorové kryty. Jeho názov sa zmenil na Dynamic.

Už na prvej výstave v roku 2000 lietadlo zo Slovenska zaujalo, na druhej však bolo veľkým prekvapením a náhle sa pretrhlo vrece so záujemcami o kúpu. Aerospool rozbehol sériovú výrobu. V tom čase zamestnával 40 ľudí, v roku 2008 už 140 a dnes aj so subdodávateľskými firmami dáva prácu približne 160 ľuďom. Podľa Hrabovského nezabudli ani na Barusa a Fraňa, ktorí stáli pri zrode úspechu.

„Po rozbehu sériovej výroby v roku 2003, v zmysle vzájomnej dohody, každý od nás dostal stavebnicu lietadla WT9 Dynamic,“ dodal Hrabovský. Aerospool sa navyše okrem dvojmiestneho Dynamicu pred štyrmi rokmi pustil aj do výroby štvormiestneho Advanticu. Z toho zatiaľ vyrobili sedem kusov a tie sa okrem Slovenska nachádzajú v Nemecku, na Ukrajine či v Rusku.

Lietajú po celom svete

„Kde všade sú naše lietadlá? Skôr je jednoduchšie zrátať, kde nie sú. Nenachádzajú sa iba v Antarktíde, inak sú na všetkých kontinentoch,“ smeje sa Hrabovský. Najviac Dynamicov je v Európe, a to vo Francúzsku, v Nemecku, Česku a Brazílii, ale nájdu sa aj v exotike ako v Iráne, Juhoafrickej republike, na Taiwane, na ostrove Réunion v Indickom oceáne či v Novej Kaledónii a na Havajských ostrovoch.

Na Slovensku sa ich do konca minulého roka predalo 36 kusov. Aerospool má presne spočítané aj to, koľko Dynamicov celkovo vyrobili. Bolo ich 615 lietadiel a 90 stavebníc. To znamená, že lietadlo si zákazník vyzdvihne rozložené a dá si ho zložiť, čo ho vyjde lacnejšie.

Za zrodom úspešnej firmy treba vidieť aj konštruktéra Tadeáša Wala, ktorý, ako si ho kamaráti doberajú, je napriek vysokému veku stále zrejme najzamestnanejší dôchodca na Slovensku. Lietadiel sa nedokáže vzdať ani teraz.

„Čo stojí za úspechom firmy? To, že ich vyrábajú piloti pre pilotov a my piloti vieme najlepšie vychytať ich prípadné muchy. Lietadlo vzniklo od nuly, bolo ho treba nakresliť, zalietať, pripraviť sériovú výrobu. To bol dlhý proces. Lietadlo sa vyvíja po celú dobu výroby a tento posledný vylepšený Dynamic je, povedal by som, môjmu srdcu najbližší,“ uzatvára Wala a hrdo pozerá na doteraz posledný vyrobený, 615 Dynamic, ktorý stojí na prievidzskom letisku.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #lietadlá #vyrobené na Slovensku