Túto sobotu vo Víkende: Filmári hľadali Majstra Pavla. Našli iný svet

V polovici apríla sa na televíznych obrazovkách predstaví nový dokumentárny cyklus Po stopách Majstra Pavla. Nezobrazuje len veľkolepé gotické diela, ktoré chodí obdivovať celý svet do Levoče.

30.03.2018 15:00
debata

Tvorcovia privádzajú diváka aj do malých zastrčených obcí Spiša. Podarilo sa im zachytiť takmer neznáme diela, neznámu krajinu a jej ľudí s osobitým, niekedy zvláštnym, inokedy úprimným vzťahom k umeniu.

Sedemnásťdielny seriál odvysiela televízia TA3. Myšlienka producentov Juraja Baláža a Tomáša Slebodníka sa zrodila niekedy v roku 2010, keď sa rozbiehalo reštaurovanie hlavného oltára v Bazilike svätého Jakuba v Levoči. Historik a archivár Ivan Chalupecký, ktorý skúmaniu života Majstra Pavla zasvätil 50 rokov, majstrov oltár označuje za posledné dielo gotiky v Európe. No nie je jediné.

zväčšiť Foto: Pravda
Víkend, 30.3.2018

Filmári sa v levočskom chráme spočiatku venovali iba časozberu. Päť rokov si nahrávali ruky reštaurátorov, pohyby štetcov, dlát, milimetrové posuny v niekoľkohodinovej práci. Bez grantov, sponzorov, dobrovoľne, sprvu bez jasného cieľa. Načúvali odborníkom. „Otvárali nám oči,“ priznáva Baláž.

Pretože začať, ale aj ukončiť prehliadku vrcholnej gotiky oltárom v Levoči, ako to robia tisíce návštevníkov každý rok, je chyba. Človek sa pripraví o drakov, madony a všetku tú farebnosť, emotívnosť a detaily, ktoré dielne Majstra Pavla dokázali zvečniť v lipovom dreve. Akurát sú roztrúsené po celom regióne Spiša, dokonca v Maďarsku a v Poľsku. Dosiaľ sa nikomu nepodarilo komplexne zachytiť celé dielo rezbára. A to bola výzva.

Filmársky štáb sa vybral na obhliadky asi 20 lokalít. Chrámov, múzeí, galérií, archívov. Chyžné, Lipany, Hrabušice, Spišské Vlachy, Banská Bystrica a ďalšie. Prechádzali kontrastmi, pretože mnohé obce boli kedysi veľmi bohaté, keďže si mohli dovoliť takéto umelecké diela. Dnes majú problém zaplatiť faktúry za elektrinu.

No popri tom tvorcovia seriálu objavili, že v uponáhľanej realite ešte stále existuje aj iná, pokojná. Postupne im ju odomykali rezbári, reštaurátori, kunsthistorici, členovia občianskych združení, starí kľúčiari. „Chceli sme vyvolať taký pocit aj v divákoch, že sú aj iné svety ako tie, ktoré žijeme,“ hovorí Baláž. Bolo asi deväť hodín večer, keď prvýkrát vošiel do farského kostola v Ľubici. „Dnu bola až sterilná tma premiešaná so svetlom mesiaca a svetlom z exteriéru… Zrazu prehovorí starý pán Michal Lipták a zavedie vás niekam inam. Ani nemusíte zatvoriť oči.“

Celú reportáž Andreja Baráta nájdete v prílohe Víkend v sobotu 31. marca.

V aktuálnom Víkende nájdete aj:

Kadárovo rozmotávanie uzlov

Sto rokov od narodenia Jána Kadára (1. apríla 1918), jediného slovenského režiséra, ktorý získal Oscara aj Zlatý glóbus, autora filmu Obchod na korze, ktorý si kritici zvolili za najlepší slovensky film 20. storočia, je príležitosťou, aby sme si pripomenuli fakty, nie legendy.

Píše kunsthistorik filmu a fotografie Václav Macek.

Polstoročie od smrti Gagarina. Stále bez bodky?

Večnú slávu mu prinieslo 108 minút vo vesmíre, osudnou sa mu stala nešťastná sekunda vo vzduchu. Uplynulo už päťdesiat rokov, odvtedy, čo pri havárii so stíhačkou zahynul prvý človek vo vesmíre Jurij Gagarin. Okolnosti jeho smrti Rusi dodnes celkom nevysvetlili, čo je živnou pôdou na konšpirácie.

Píše reportér Milan Čupka.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba