V USA sú tenisky nevyhnutnou súčasťou garderóby

Desaťročný Christian má vo svojej izbičke na predmestí New Yorku 20 párov luxusných tenisiek. Štrnásťročný Maxance neúspešne žiadal rodičov, aby mu k narodeninám kúpili adidasky za 800 dolárov, píše agentúra AFP.

29.06.2018 16:00
debata (1)
Značkové tenisky sa stali základným prvkom... Foto: SHUTTERSTOCK
teniska, tenisky Značkové tenisky sa stali základným prvkom mužskej garderóby.

„Žijeme vo svete, kde sú tenisky na hranici umeleckých diel,“ vyhlasuje mladý Newyorčan. Žijeme tiež vo svete, kde sa značkové tenisky, plody spolupráce medzi športovými a luxusnými značkami, raperov a slávnych športovcov stali základným prvkom mužskej garderóby, od útleho chlapčenského veku až do štyridsiatky.

Niektoré tenisky, ktoré bývajú často vyrábané v obmedzenom množstve, sa môžu predávať za niekoľko desiatok tisíc dolárov. Napríklad vzácny model Air Jordan 11 Retro „Jeter“ sa v posledných týždňoch predával za zhruba 50 000 dolárov. Drahé tenisky sa predávajú z druhej alebo tretej ruky, predovšetkým na internete, ale aj v luxusných obchodoch. Niekoľko takých butikov je v New Yorku, jednej zo svetových metropol prekvitajúcej kultúry tenisiek.

Nákup a opätovný predaj tenisiek nie je ničím novým. Odštartoval v 90. rokoch minulého storočia, po úspechu prvých Air Jordan vyrobených značkou Nike pre legendárneho amerického basketbalistu Michaela Jordana. Potom sa rozšíril začiatkom tisícročia na internete v aukčnej sieni eBay.

Tento trh, ktorý podporujú celebrity, sa nedávno rozšíril do celého sveta a prekvitá v Spojených štátoch, v Európe aj v Ázii. Od roku 2016 má dokonca svoju cenovú ponuku na burze na webovej adrese StockX.

Nikto presne nepozná rozsah tohto trhu s teniskami, ale rozhodne zažíva veľký rast, hovorí analytik športového trhu Matt Powell. „Sústreďuje sa okolo niekoľkých významných profesionálov, ale podnecuje ho záplava drobných priekupníkov, pre ktorých táto činnosť znamená príjem, ktorého výšku je ťažké odhadnúť,“ dodáva. „Niektorí ju odhadujú na jednu miliardu dolárov, ale to je len časť trhu so športovou obuvou, ktorý v roku 2017 dosahoval 38 miliárd dolárov v Spojených štátoch a takmer 100 miliárd dolárov vo svete,“ zdôrazňuje Powell.

John McPheters, prezident a spoluzakladateľ internetového servera Stadium Goods, ktorý koncom roka 2015 otvoril v Soho jeden z najmódnejších predajných priestorov, považuje tieto údaje za nižšie, než v skutočnosti sú. Stadium Goods predala vlani obuv za viac ako 100 miliónov dolárov. A tento rok podľa McPhetersa predaj vzrástol o 200 percent. Trh ozdravilo zavedenie certifikátov pravosti, ktoré chránia modely pred falšovateľmi.

Plány Stadium Goods svedčia o raste a globalizácii trhu. Predaj na internete tvorí 90 percent obratu, ale spoločnosť plánuje v najbližších mesiacoch otvoriť niekoľko ďalších obchodov v Spojených štátoch aj v zahraničí. „Naším druhým trhom je teraz Čína,“ hovorí John McPheters, ktorý chce v spojení s platformou luxusného internetového obchodu FarRetch čoskoro preniknúť na ruský trh. John McPheters si myslí, že kľúčom k ďalšiemu rastu je upútať viac ženy. „Je to problém sektoru. Značky sa snažia už dlho prilákať ženy s ružovými teniskami a ,ženskými' farbami, zatiaľ čo ženy chcú rovnaké produkty ako muži. V nadchádzajúcich mesiacoch sa budeme snažiť nájsť nové spôsoby, ako prezentovať naše výrobky so zameraním na ženy,“ vyhlasuje.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #obuv #tenisky #luxusná obuv