Paradoxy histórie: Poškvrnený svätý úrad

Ladislav Švihran | 12.06.2016 10:00
pápež Inocent VIII. Foto:
Pápež Inocent VIII. sa svojimi deťmi ani netajil. Sám ich aj krstil.
Pápež je zástupcom Boha na zemi. Musí to teda byť muž bez úhony, cnostný, šľachetný, čestný, vzorný, dodržiavajúci všetky zákony božie i ľudské. A musí sa zriecť ženy, lebo ženské telo – podľa mienky najzbožnejších – je cesta do pekla. No nie všetci pápeži boli vzorom: Ba mnohí nie.

Až vo 4. storočí sa niektorí cirkevní hodnostári dožadovali pohlavnej zdržanlivosti klerikov. A s pribúdajúcimi storočiami čoraz nástojčivejšie. Pápež Siricius tvrdil: „Tí, ktorí zostávajú v telesnej žiadostivosti, nemôžu byť prijatí Bohom.“ Nepomohlo. Ani ďalšie nariadenia, príkazy, výstrahy.

Cirkevný historik Georg Denzler v Dejinách celibátu sumarizuje: „Všeobecne možno o 16. storočí povedať: desať percent duchovných bolo nemanželského pôvodu a štyri pätiny všetkých nemanželských detí pochádzali od kňazov. Najmenej tretina duchovných žila v notorickom konkubináte, čierne čísla však zrejme boli oveľa vyššie.“

Celibát často ešte menej dodržiavali cirkevní hodnostári. Denzler píše: „V 15. a 16. storočí ťažko nájsť pápeža, ktorý by nemal metresu a vlastné deti.“ Inocent VIII. ich mal údajne šestnásť, osem synov a osem dcér. „Jeho Svätosť vstáva z postele prostitútok,“ vravelo sa o ňom, „a ide rovno zatvárať a otvárať bránu nebies a očistca.“

Inocent sa svojimi deťmi ani netajil. Na rozdiel od iných cirkevných hodnostárov sa nehanbil za svoje potomstvo a svojich synov neoznačoval – ako bolo zvykom – za synovcov a svoje dcéry za netere. Sám ich krstil, slúžil im omšu pri svadbách a zabezpečil im vhodné povolanie a postavenie. Ich blaho mu väčšmi ležalo na srdci ako apoštolský úrad. Jeho kritici písali o ňom, že svojich synov a dcéry „bez hanby povzniesol k bohatstvu i poctám“.

Aj Alexander VII., Inocentov nástupca (pápežom bol v rokoch 1492–1503), splodil veľa detí. Kronikár zaznamenal, že v Španielsku, odkiaľ pochádzal, zanechal najmenej šesť synov. V Bologni pribudli k nim ešte tri deti. Potom ďalšie štyri… Aj on im zabezpečil postavenie i blahobyt.

Cirkevný historik Gelmi o ňom i o pápežoch z toho obdobia konštatuje, že „na nich okrem kňazského rúcha nič nebolo duchovné“.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ