O kultúre: Španielsku inkvizíciu by nikto nečakal

Keď začali členovia kultovej komediálnej skupiny Monthy Python rozvíjať príbeh rovesníka Ježiša Krista, ktorý je svojím okolím považovaný za Mesiáša, tušili, že bude považovaný za kontroverzný.

10.01.2014 06:00
1

Už pri zháňaní financií naň sa stretávali s problémami. Reakcie, ktoré film Život Briana nakoniec v niektorých kresťanských kruhoch vyvolal, ich však zarazili. Jednoducho povedané – nikto z nich (až takú) španielsku inkvizíciu neočakával.

Pritom od začiatku nemali v úmysle spochybňovať základné myšlienky kresťanstva, na ktorých napokon nič spochybňovať ani netreba. Išlo im o to, aby ukázali, že aj dobré myšlienky sa dajú ľahko zdeformovať a že ľudia sa príliš ľahko vzdávajú svojho kritického myslenia a osobnej zodpovednosti, pretože je pre nich jednoduchšie slepo nasledovať dogmy. Brian Cohen je vlastne tragický, kafkovský hrdina, ktorému sa život vymkne z rúk a zomelú ho okolnosti. A tie sú zhodou náhod komické až do absurdnosti. Pythoni od začiatku zdôrazňovali, že posolstvom filmu je výzva, aby sa každý spoliehal na vlastný kritický názor a nenechal sa manipulovať inými – v tomto zmysle boli naozaj predstaviteľmi generácie „zlatých šesťdesiatych“.

To, čo po uvedení filmu nasledovalo, sa nieslo presne v duchu pythonovských skečov. Našlo sa príliš mnoho „slušných ľudí“, ktorí považovali za svoju povinnosť demonštrovať svoju urazenosť filmom a presadzovať jeho zákaz. Vidieť ho či rozmýšľať o ňom preto radšej ani nepotrebovali. V anglickom grófstve Surrey dokonca zakázali film premietať aj dve mestá, ktoré nemali žiadne kino. V dejinách ľudstva to napokon nebol prvý príklad konfliktu slobodného, oslobodzujúceho smiechu s inštituciona­lizovanou ľudskou hlúposťou, ktorý vyvolal obdobné reakcie.

Na neuveriteľnú obmedzenosť a zaslepenosť týchto reakcií príznačne ukazuje debata Johna Cleesa a Michaela Palina v programe Friday Night, Saturday Morning stanice BBC 2 s britským kresťanským publicistom Malcolmom Muggeridgom a so southworským anglikánskym biskupom Mervynom Stockwoodom. Obaja obviňovali tvorcov filmu, že zosmiešnili Ježiša Krista a zaútočili na kresťanskú vieru. Obaja priznali, že nevideli film od začiatočnej scény, ktorá jasne ukazuje, že film nie je o Ježišovi. Cleese a Paline na obvinenia reagovali argumentmi, ktoré preukazovali, že princípy kresťanstva pochopili oveľa hlbšie. Na zázname tejto debaty však vidieť, že dogmatizmus, sebastrednosť a neochota počúvať ich rozhorčili a sklamali. Reagovali na ne s vážnosťou, ktorú by u nich nikto nepredpokladal.

Príbeh filmu Život Briana by mohol byť len viac ako tridsaťročnou epizódou z dejín filmu o kolízii s dogmatickou zaslepenosťou. Ale ako ukazujú aj posledné udalosti na Slovensku, súvisiace s „pochodom života“, listom proti „kultúre smrti“ a samozvanými „slušnými ľuďmi“ – vždy sa nájde niekto, kto bije na poplach proti imaginárnemu nepriateľovi. Kto nie je ochotný akceptovať názory a životné postoje iného a odmieta hľadieť na svet otvorenými očami. Preto si zúfalý výkrik Briana zoči-voči jeho „nasledovateľom“: „Nepotrebujete nikoho nasledovať! Musíte myslieť samostatne! Všetci ste individuality!“ stojí zato stále pripomínať.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
1 debata chyba
Viac na túto tému: #film #Monthy Python #kontroverzia