O číslach: Apky na matike

Jeden z mojich výborných stredoškolských učiteľov (ale aby bolo jasné, zďaleka nie všetci boli výborní) pri výklade, s kriedou v ruke, hovorieval, že obrázok má byť ako rezeň – čím väčší, tým lepší.

22.04.2016 06:00
debata

Často si na jeho slová spomeniem a to nielen preto, že sa pomaly zo mňa stáva vegetarián a prirovnanie mi už až tak nesedí. Názornosť výkladu je totiž ošemetná vec. Môže vyvolať klamlivý dojem, že je to vlastne všetko ľahké a jasné.

Spomínam si, ako bolo vždy pre mňa záhadou fungovanie šijacieho stroja. A to mám celkom dobrú predstavu, ako pracuje počítač, zariadenie podľa všetkých možných kritérií neporovnateľne zložitejšie. Aj som si našiel na internete peknú animáciu, ktorá názorne objasnila, kade to tá niť, vlastne nite idú. No a asi ešte tak hodinu po tom som mal dojem, že už tomu konečne rozumiem. A to nehovorím o tom, ako nás dobrá ukážka môže presvedčiť o niečom úplne mylnom.

Napríklad voľakedy som počúval, že doprava je ako plyn v potrubí. Keď sa niekde priškrtí, inde narastie tlak. Obávam sa, že naši dopravní inžinieri takémuto niečomu uverili a zabudli na to, že rozšírením či vybudovaním nejakej cesty sa síce na chvíľu niekde uľaví, ale keďže na rozdiel od fyzikálneho modelu „nová trubka“ vie vygenerovať novú dopravu, za chvíľu sme presne tam, kde sme boli predtým, akurát nám pod nosom chodí ešte viac áut.

Spomínam si, ako bolo vždy pre mňa záhadou fungovanie šijacieho stroja.

Skrátka, používanie technológií pri výklade malo a má svoje úskalia. Pokusov, úspešných i menej úspešných bolo v minulosti veľa. Pokročilejšie nástroje umožňujú navyše overovať, koľko z naučeného sme i pochopili. Čo je napríklad v prípade matematiky kľúčové. No a aby to ešte celé bolo pre žiakov atraktívne, musia byť na „tepe doby“. Čo v súčasnosti znamená, že musia zaujať nastupujúcu „digitálnu generáciu“ (tzv. digital natives, ktorú podľa niektorých výskumov tradičné vyučovacie metódy už neoslovujú). A to je výzva.

U nás na škole sme navrhli spolu s nórskymi kolegami sériu dvadsiatich piatich aplikácií pre mobilné zariadenia (telefóny a tablety) podporujúcich osvojenie si a overenie rôznych matematických vedomostí. Niekto by povedal, že sú to v podstate počítačové hry, i keď žiadne klasické „strieľačky“. Naprogramovali ich naši študenti a testujú sa v nórskych i slovenských školách (celý projekt Apps in Math bol spolufinancovaný prostredníctvom Štipendijného programu EHP Slovensko, ľudovo „Nórskymi fondmi“).

Už pri zadávaní „apiek“ bolo zaujímavé sledovať nielen rozdiely v kurikule, ale i rozdiely kultúrne, keď napríklad pre nórskych kolegov boli neakceptovateľné hry evokujúce hazard, kasíno a pod. V každom prípade celá práca na projekte bola dobrou školou pre nás učiteľov i pre študentov. A sme zvedaví, ako sa naše apky nakoniec uchytia na hodinách matiky. Prvé ohlasy sú sľubné.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #učiteľ #technológie #škola #aplikácie