O číslach: Pod lampou najväčšia bieda

Normálne by som sa mal potešiť, keď primátor ohlasoval, že aj Bratislava sa pohne smerom k „smart cities“, že budeme mať inteligentné verejné osvetlenie, ktorého lampy budú okrem svietenia poskytovať informácie o stave ovzdušia, parkovacích miestach atď. No nepotešil som sa. Ani nie kvôli obligátne spochybňovanej cene a transparentnosti celého procesu obstarávania. Skôr mám obavy, načo by to bolo. Nám i magistrátu.

27.10.2017 06:00
debata

Už teraz má mesto k dispozícií senzory, technológie a dáta, ktoré nevie integrovať a využiť. Načo ďalšie? Nehovoriac o frustrujúcej dlhodobej neochote či neschopnosti riešiť dávno známe problémy, aj tie finančne nenáročné. Potrebujeme vedieť o iných?

Pred rokmi sme sa dozvedeli, že podľa meraní je Bratislava najhlučnejšie mesto Európy. Alarmujúca správa vtedajšiemu primátorovi nestála ani za komentár. Odvtedy sa situácia len zhoršila. Doprava, hlavný zdroj hluku, narástla rovnako, ako sa zahusťuje zástavba okolo tranzitných tepien. Primátor nechce ani len počuť o tom, že tieto predsa nepatria pod okná domov a bezradne sa vyhýba odpovediam na otázku, čo s tým.

No aby som bol spravodlivý, vnútromestská dopravná infraštruktúra sa desaťročia systémovo nerieši. Chystajú sa len staromódne „mega“ stavby, ktoré v konečnom dôsledku privedú do mesta ešte viac áut. Smutnejšie je, že napríklad voľakedy ešte boli v Bratislave signalizačné zariadenia, ktoré mali optimalizovať rýchlosť áut kvôli plynulosti dopravy. Dávno nefungujú. Teraz môže mesto závidieť už i malým obciam, ktoré sa zmohli aspoň na rýchlostný radar.

Senzory na ovzdušie? Pred pár rokmi vzniklo futbalové ihrisko s umelým trávnikom pod jedným z troch dopravne najvyťaženejších cestných úsekov na Slovensku. Pod diaľničným mostom Lafranconi. Nerobím si ilúzie, aký vzduch tam je. Rodičia tam aj tak vodia svoje malé ratolesti, nech si „zdravo“ zašportujú. Zmenilo by sa to, keby tam o dušu varovne húkala siréna lampa?

Inde sa už dávno mení citlivosť verejnosti i mestská politika: dokonca i Praha začala boj proti SUV i autám bez filtra pevných častíc, čo je ďaleko za obzorom našej radnice. A parkovanie? Máme tu nekonečný príbeh neschopnosti prijať obyčajnú parkovaciu politiku. Nič „smart", len jeden z jednoduchých, no účinných nástrojov na redukciu individuálnej automobilovej dopravy, a teda skvalitnenia životného prostredia. Paradoxne, jedným zo symbolov obštrukcií sa stal poslanec Ján Budaj, ten, ktorý pred tridsiatimi rokmi stál na opačnej strane, keď patril k protagonistom ochranárskej Bratislavy nahlas. Miesto vytvorenia uceleného systému bus pruhov (povedzme, zo začiatku určených aj pre vyťažené osobné autá), budeme hútať o systéme pre sofistikované dopravné informácie. Aby sme sa v reálnom čase dozvedeli, pod ktorou lampou sú v „zápche“ uviaznuté nové klimatizované autobusy, s kamerami, wi-fi a neviem ešte akými smart technológiami na palube.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Magistrát #senzory #smart cities #dopravná infraštruktúra