O kultúre: Trpké seriálové retro z európskych ingrediencií

15.12.2017 06:00

Je nesporné, že k najpozoruhodnejším kinematografickým počinom sa dnes skôr ako v kine dostaneme vďaka – často aj internetovým – televíziám. Potvrdzujú to i mená významných filmových tvorcov, pre ktorých je hollywoodsky systém príliš zväzujúci a veľkorysý priestor pre svoju kreativitu našli práve v seriáloch. Pripomeňme len Martina Scorseseho, Baza Luhrmana, Davida Finchera a, samozrejme, i Davida Lyncha. Práve jeho Twin Peaks, ktorého tretej série sme sa tento rok dočkali, stál pri zrode fenoménu „quality TV“.

Doteraz stáli za touto obrovskou seriálovou renesanciou americké produkcie. Na jeseň sa však o slovo prihlásila i Európa, konkrétne Nemci – a to výpravným historickým seriálom Babylon Berlin, ktorého dej sa odohráva v období Weimarskej republiky. Stojí za ním aj v Hollywoode etablovaný režisér Tom Tykwer, známy filmom Lola beží o život či adaptáciou románu Atlas mrakov, na ktorom spolupracoval so – teraz už – sestrami Wachovskými. Práve s nimi absolvoval svoju prvú seriálovú skúsenosť, keď spolu pre spoločnosť Netflix režíroval sci-fi drámu Sense8.

Predlohou k seriálu Babylon Berlin bola úspešná nemecká detektívna séria Volkera Kutschera odohrávajúca sa v Berlíne v rokoch 1929 až 1934. Práve atmosféra tohto mesta v medzivojnovom období, plná dekadentnej slobody, výrazných umeleckých iniciatív, ale aj korupcie, politických nepokojov spojená – pre nás, súčasných divákov – povedomím fatálneho dejinného obratu, je najsilnejším momentom Babylonu Berlin.

Berlín a weimarské Nemecko tu trpia nezvládnutou traumou a ponížením z výsledku Veľkej vojny, sociálna situácia väčšiny je alarmujúca, ľudia sú frustrovaní, komunisti bojujú na život a na smrť s políciou. Politické špičky sa zúfalo snažia udržať aspoň zdanie demokracie, v uliciach operujú ruské tajné služby likvidujúce bunky protistalinského odboja a kdesi v pozadí silnejú zlovestné politické sily. A v tomto hemžení odhaľuje kafkovský detektív Gereon Rath, jeden z mnohých vojnových veteránov s postraumatickým šokom, za pomoci emancipovanej asistentky Charlotte Ritterovej, politické sprisahanie a intrigy usilujúce získať vlak plný zlata.

Ambícia vyrovnať sa americkým produkciám je v Babylone Berlin zjavná – seriál disponuje skvelými a neopozeranými hercami, veľkolepou výpravou a kostýmami. Jeho vizuálna stránka inteligentne odkazuje k dobovým výtvarným tendenciám (predovšetkým k obrazom predstaviteľov tzv. Novej vecnosti). Dej je akčný, plný zvratov a vzhľadom na čas, v ktorom sa odohráva, i násilia. Seriál sa snaží o historickú presnosť, no v mnohých momentoch požmurkáva i na divákov (predovšetkým v tanečných scénach). Veľký podiel na výslednej podobe má i soundtrack seriálu, tvorený dobovými kabaretnými hitmi, ale aj piesňami anglického hudobníka Bryana Ferryho.

Tento seriál má však ešte jednu pridanú hodnotu. Je v tom najlepšom zmysle slova európsky, nevtieravo sa odvoláva na našu skúsenosť s dejinami, cituje dôležité momenty dobovej literatúry, filmu, hudby či výtvarného umenia. A najmä – toto trpké retro s európskymi ingredienciami oživuje časy, nie tak nepodobné tomu, čo zažívame dnes.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Weimarská republika #Televízia #seriály #európska kinematografia #Babylon Berlin
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
24,99
Perla Ruža Color

Perla Ruža Color

34,99
Rozeta

Rozeta

Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk