O kultúre: Trpké seriálové retro z európskych ingrediencií

Je nesporné, že k najpozoruhodnejším kinematografickým počinom sa dnes skôr ako v kine dostaneme vďaka – často aj internetovým – televíziám. Potvrdzujú to i mená významných filmových tvorcov, pre ktorých je hollywoodsky systém príliš zväzujúci a veľkorysý priestor pre svoju kreativitu našli práve v seriáloch. Pripomeňme len Martina Scorseseho, Baza Luhrmana, Davida Finchera a, samozrejme, i Davida Lyncha. Práve jeho Twin Peaks, ktorého tretej série sme sa tento rok dočkali, stál pri zrode fenoménu „quality TV“.

15.12.2017 06:00
debata

Doteraz stáli za touto obrovskou seriálovou renesanciou americké produkcie. Na jeseň sa však o slovo prihlásila i Európa, konkrétne Nemci – a to výpravným historickým seriálom Babylon Berlin, ktorého dej sa odohráva v období Weimarskej republiky. Stojí za ním aj v Hollywoode etablovaný režisér Tom Tykwer, známy filmom Lola beží o život či adaptáciou románu Atlas mrakov, na ktorom spolupracoval so – teraz už – sestrami Wachovskými. Práve s nimi absolvoval svoju prvú seriálovú skúsenosť, keď spolu pre spoločnosť Netflix režíroval sci-fi drámu Sense8.

Predlohou k seriálu Babylon Berlin bola úspešná nemecká detektívna séria Volkera Kutschera odohrávajúca sa v Berlíne v rokoch 1929 až 1934. Práve atmosféra tohto mesta v medzivojnovom období, plná dekadentnej slobody, výrazných umeleckých iniciatív, ale aj korupcie, politických nepokojov spojená – pre nás, súčasných divákov – povedomím fatálneho dejinného obratu, je najsilnejším momentom Babylonu Berlin.

Berlín a weimarské Nemecko tu trpia nezvládnutou traumou a ponížením z výsledku Veľkej vojny, sociálna situácia väčšiny je alarmujúca, ľudia sú frustrovaní, komunisti bojujú na život a na smrť s políciou. Politické špičky sa zúfalo snažia udržať aspoň zdanie demokracie, v uliciach operujú ruské tajné služby likvidujúce bunky protistalinského odboja a kdesi v pozadí silnejú zlovestné politické sily. A v tomto hemžení odhaľuje kafkovský detektív Gereon Rath, jeden z mnohých vojnových veteránov s postraumatickým šokom, za pomoci emancipovanej asistentky Charlotte Ritterovej, politické sprisahanie a intrigy usilujúce získať vlak plný zlata.

Ambícia vyrovnať sa americkým produkciám je v Babylone Berlin zjavná – seriál disponuje skvelými a neopozeranými hercami, veľkolepou výpravou a kostýmami. Jeho vizuálna stránka inteligentne odkazuje k dobovým výtvarným tendenciám (predovšetkým k obrazom predstaviteľov tzv. Novej vecnosti). Dej je akčný, plný zvratov a vzhľadom na čas, v ktorom sa odohráva, i násilia. Seriál sa snaží o historickú presnosť, no v mnohých momentoch požmurkáva i na divákov (predovšetkým v tanečných scénach). Veľký podiel na výslednej podobe má i soundtrack seriálu, tvorený dobovými kabaretnými hitmi, ale aj piesňami anglického hudobníka Bryana Ferryho.

Tento seriál má však ešte jednu pridanú hodnotu. Je v tom najlepšom zmysle slova európsky, nevtieravo sa odvoláva na našu skúsenosť s dejinami, cituje dôležité momenty dobovej literatúry, filmu, hudby či výtvarného umenia. A najmä – toto trpké retro s európskymi ingredienciami oživuje časy, nie tak nepodobné tomu, čo zažívame dnes.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Televízia #seriály #európska kinematografia #Weimarská republika #Babylon Berlin