O svete: Dovolenkové karaoke

Letná dovolenka by vraj pre nás už nemala byť obdobím, ktorého atraktívnosť spočíva iba v tom, že sa z pracovného režimu náhle prepneme do režimu leňošenia, hodovania, ponocovania a neskorého vstávania.

26.07.2019 00:00
debata

Reklamné kampane cestových agentúr a turistických organizácií nám dnes ponúkajú obrázky aktívnych dovolenkárov. Dovolenkár, ktorý na nich vystupuje, to nie je človek, ktorého aktivita sa končí nájdením dobrého miesta na pláži, kde potom bude celý deň vylihovať. Moderný dovolenkár cvičí, tancuje, putuje, zapája sa do kultúrnych a poznávacích aktivít. Dovolenku neberie ako celý rok očakávanú príležitosť oddávať sa ničnerobeniu, chce sa počas nej hýbať, vzdelávať a tvorivo prejavovať.

Ako nás reklamné letáky ubezpečujú, je postarané, aby sa v danom rezorte takéto predstavy o aktívnej dovolenke naplnili. Na tomto mieste budú naňho čakať špeciálne vyškolení pracovníci, animátori, inštruktori a tréneri. Pod ich vedením vraj dovolenkový pobyt prinesie nielen slnko, vodu a letné radovánky, ale aj zážitok z objavovania a rozvíjania vlastných tvorivých schopností.

Dovolenka bola odjakživa príležitosťou vymaniť sa zo šede každodenných povinnosti. Predstavu o úniku z tohto prostredia donedávna uspokojovala ponuka pobytu pri mori alebo v horách. V snoch, ktorých svetlo presvitalo cez sychravé zimné rána, sa jedným zjavovali azúrové pobrežia a druhým vrcholky štítov. Teraz k tomu pribudla vidina kreatívneho formovania vlastného tela a duše. K predstavám vzdialenej vonkajšej krajiny takto pribudla predstava o sebe samom ako tvorcovi. Táto zmena však nie je až takou radikálnou premenou prístupu k dovolenkám, ako by sa mohlo zdať. Východiskom je stále túžba dovoliť si na niekoľko dní to, čo po celý rok ostáva odopierané, potláčané a vzdialené. Rozdiel spočíva v tom, že táto túžba sa už neupína iba k prostrediu, ale aj k sebe samému. Ako sme túžili po mori, tak túžime po možnostiach prejaviť svoju tvorivosť.

Je však vôbec možné, premeniť sa po celoročnej rutinnej práci aspoň v čase dovolenky na tvorcu? A nie je prijatie hotových receptov a postupovanie podľa pokynov inštruktora v priamom rozpore s tvorivým prístupom? Súčasná masová kultúra nám ukazuje viaceré spôsoby prekonania týchto zdanlivo nezmieriteľných rozporov. Jedným z nich je hudobná produkcia, ktorá sa z Japonska do celého sveta rozšírila pod názvom karaoke. Chcete sa na chvíľu zahrať na Elvisa Presleyho, Freddieho Mercuryho alebo hoci na Karla Gotta? Nemusíte navštevovať hodiny spevu a hry na hudobnom nástroji, stačí, ak zájdete do niektorého karaoke baru, kde svoj hlas pridáte k hudobnému základu a spievate slová premietané na veľkej obrazovke. Výsledkom je spravidla komická napodobnenina, ale to neprekáža, veď takto falošne spievajú aj vaši susedia a spoločne sa pri tejto imitácii tvorivého výkonu bavíte.

Karaoke je čosi viac než jeden z produktov súčasnej populárnej kultúry. Je to metafora celej našej spoločnosti. Tej spoločnosti, ktorá je založená na imitáciách a imituje ešte aj tvorivosť. A práve v čase dovoleniek, v tomto voľnom a zdanlivo pre tvorivosť priaznivom čase, nám táto metafora ukazuje, aký priepastný rozdiel sa vytvoril medzi tým, čím naozaj sme, a tým, ako sa pokúšame vystupovať.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #reklamná kampaň #letná dovolenka #karaoke