Jednoduchý noštek Hello Kitty s neodmysliteľnou mašličkou na hlavičke, symbolom japonskej popkultúry kawai, za tých 40 rokov obletel celý svet a priniesol jej materskej spoločnosti Sanrio miliardy.
Kto by si bol v roku 1974 pomyslel, že táto veľmi jednoducho nakreslená postavička s prázdnym pohľadom, bez papuľky a len so šiestimi jednoduchými ťahmi znázorňujúcimi fúzy, zažije taký svetový úspech? Hello Kitty je dnes dokonca hlavnou témou veľkej výstavy otvorenej v polovici októbra v Los Angeles. V júli mala táto mačka vlastnú show v Hongkongu a k štyridsiatinám dostala ako darček výlet na palube satelitu Hodojoši-3.
Tisícekrát Hello Kitty
Hello Kitty má dnes fankluby v mnohých krajinách sveta a šťastným majiteľom a tým, ktorí ju používajú ako maskota pre svoje výrobky, prináša miliardy. Jej hlavička sa objavuje po celom svete na 50-tisícoch rôznych druhov výrobkov, počínajúc obyčajnou gumou, cez elektroniku, perá a dokonca obojky pre psov, končiac palubou lietadla…
Podľa hovorcu spoločnosti Sanrio Kazua Tomacua zrod Hello Kitty v roku 1974 dokonale zodpovedá vtedajšej situácii v Japonsku: tri desaťročia po vojne, ktorá krajinu zdevastovala, sa Japonsko spamätalo, deti mali vo vrecku nejaké peniaze a mohli si takúto drobnosť dovoliť. V posledných rokoch sa Hello Kitty stala symbolom japonskej popkultúry, ktorá dobýva svet aj svojimi kreslenými filmami.
Kazumi Kaminangová, ktorá má dnes päťdesiatjeden rokov, patrila k armáde japonskej mládeže, ktorá čaru mačičky podľahla. „Keď som chodila do základnej školy, bolo veľa predmetov kawai. Predstavte si to prekvapenie, keď sa objavila Hello Kitty,“ spomína podľa agentúry AFP dáma, ktorá doteraz zbiera všetky veci, na ktorých sa mačka objavuje.
Kitty aj pre mužov
Svet Hello Kitty však nie je v žiadnom prípade vyhradený len romantickým dievčatkám, ale zasahuje všetky vekové kategórie v Japonsku aj inde. A podľa hovorcu spoločnosti Sanrio jej kúzlu momentálne prepadajú viac dospelí ako deti. „Hello Kitty vracia svojím spôsobom dospelým právo hrať sa, dáva im možnosť prejaviť sa inak ako v bežnom živote,“ usudzuje antropologička Christine Janová, ktorá študuje kultúru kawai.
Spoločnosť Sanrio plánuje v blízkej budúcnosti uviesť na trh celú škálu produktov Hello Kitty pre mužov. Päťdesiatšesťročná úradníčka Noriko Hošinová je rozhodnutá kúpiť ich pre manžela a syna. Aj ona sama už v neskoršom veku prepadla „kittymánii“. Stačí sa pozrieť na jej nechty: na každom je vyobrazená jedna Hello Kitty. „Mám veľa výrobkov s Kitty, v kuchyni, v kúpeľni, na kabelkách, na spodnom prádle, ani ich nedokážem všetky vymenovať,“ hovorí.
Mačka nie je mačkou
Ani roky, ani útoky od niektorých blogerov či obchodnej konkurencie nedokázali Hello Kitty ublížiť. Tento rok v lete dokonca spoločnosť Sanrio so všetkou vážnosťou oznámila, že Hello Kitty nie je mačka, ale ľudská bytosť, „malé veselé dievčatko so zlatým srdcom“.
Ale čo jej fúzy a ušká? Hovorca firmy dopĺňa životopis: Jej pravé meno je Kitty White, narodila sa 1. novembra na juhu Anglicka v znamení Škorpióna. Má dvojča, sestričku Minn, a žije na jednom bližšie neoznačenom predmestí Londýna s otcom Georgom a matkou Máriou. A Kitty má dokonca aj svojho maznáčika, naozajstnú mačičku Charmmy Kitty, a priateľa Dear Daniela.