Slová roka vyberali aj iné internetové slovníky. Oxford Dictionaries za najfrekventovanejší výraz označil „vape“, teda spôsob inhalovania, ktoré sa rozmohlo s elektronickými cigaretami. Dictionary.com zase zistil, že tohtoročný nástup smrtiaceho ochorenia eboly viedol užívateľov k hľadaniu definície slova „exposure“, teda vystavenie (sa) niečomu.
Merriam-Webster slová vyberá porovnaním výskytu otázok na určitý výraz oproti minulému roku. Na druhom mieste desaťmiestneho zoznamu zaradila spoločnosť slovo „nostalgia“ teda clivota. Viaže sa na fakt, že na tento rok pripadlo 50. výročie niekoľkých významných udalostí z roku 1964 – začiatok hnutia slobodného prejavu, prijatie zákona o občianskych právach, výroba prvého modelu značky Ford Mustang alebo prvé americké turné britskej skupiny Beatles.
100 miliónov otázok za rok
Za nostalgiou nasledujú „insidious“ (zákerný), „legacy“ (odkaz, dedičstvo), „feminism“ (feminizmus) a potom súslovie „je ne sais qoui“ (čosi). Tento francúzsky výraz patrí k niekoľkým málo slovným spojeniam, ktoré slovník, zameraný na výklad jednotlivých pojmov, ponúka.
Vydavateľ slovníka Peter Sokolowski k výrazu kultúra povedal: „Možno je to módne, možno nie, možno je to jednoducho len vývoj.“ Ľudia vraj slová nehľadajú len vtedy, keď im nerozumejú, ale aj keď sa napríklad chcú inšpirovať. Na webovej stránke Merriam-Webster sa ročne odpovedá na 100 miliónov otázok a rovnaké množstvo ľudia hľadajú aj v jej aplikácii. Počet zadaní slova culture tento rok oproti vlaňajšku stúpol o 15 percent.
Slovný chameleón
Sokolowski vysvetľuje, že niektoré slová sa opakovane vyhľadávajú v určitom období roka. Výraz culture napríklad okolo sviatku práce, čo je v USA začiatok septembra. „Je to obdobie, keď sa deti vracajú do školy, výraz culture sa v tom čase objavuje intenzívne každý rok. V posledných rokoch sa to isté deje v skúškovom období na konci semestra,“ povedal.
Dodal, že slovo kultúra je chameleón a úplne mení význam podľa toho, v akom súvise sa nachádza. „Existuje napríklad v spojení konzumná kultúra, ale aj kultúra násilia,“ povedal. Vlády a podnikateľské kruhy hovoria o kultúre transparentnosti, v športe sa hovorí o kultúre celebrít alebo víťazstva.
Pred „objavom“ nespočetných možností výrazu kultúra sa používalo slovo spoločnosť – society. Niektoré podniky teraz začínajú zo svojich názvov toto slovo odstraňovať, záujem o ne upadá zrejme kvôli jeho elitárskému náboju. „Teraz sa namiesto neho užíva skôr výraz kultúra,“ objasnil Sokolowski.
Po francúzsky od rýchloobčerstvenia
Vysvetlenie rastu záujmu o niektoré slovo nemusí byť vždy zložité. Výraz ‚je ne sais quoi‘ skončil na šiestom mieste zoznamu a ľudia ho začali hľadať, keď spoločnosť Sonic, zaoberajúca sa rozvozom občerstvenia, zaradila výraz do dialógu dvoch mužov vo svojej reklame. „Od septembra, keď sa tá reklama objavila prvýkrát, bol výraz na špici rebríčka každý deň,“ povedal Sokolowski.
Slovo ‚insidious‘ sa zase hľadá od chvíle, keď sa v júni objavila upútavka nového dielu hororového filmu s týmto názvom. Druhýkrát záujem o neho vyvolala v októbri správa o Thomasovi Duncanovi, ktorý zomrel ako prvý pacient v USA na ebolu. Vo vyhlásení sa hovorilo o odvážnej bitke, v ktorej Duncan podľahol „zákernej chorobe“.
Na konci desiatky slov, o ktorých výklad bol najväčší záujem, sú inovácie, tajný, autonómia a morbidita (innovation, surreptitious, autonomy a morbidity). „Celkom striedmy zoznam,“ zhodnotil tohtoročný výber Sokolowski.