"Vzduch by mal byť tá najbezcennejšia komodita, zadarmo na dýchanie pre ktoréhokoľvek tuláka alebo žobráka,“ povedal Liang v rozhovore. "Toto je môj spôsob, ako spochybniť čínsky zlý vzduch a vyjadriť nespokojnosť.“
Liangov krok zapadá medzi záplavu nedávnych umeleckých protestov a recesistických akcií, ktoré odrážajú všeobecnú nespokojnosť s kvalitou vzduchu v Číne.
Mestá sú často celé dni ponorené do škodlivých znečisťujúcich látok v hodnotách mnohonásobne prevyšujúcich množstvo, ktoré Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) považuje za bezpečné. Tento chronický problém dal vzniknúť čulo sa rozvíjajúcemu obchodu s protiprachovými maskami a domácimi čističkami vzduchu.
Vysokí čínski predstavitelia sľubujú, že sa o čistotu vzduchu postarajú – okrem iného tak reagujú na čoraz hlasnejšie protesty obyvateľov, ktorých znečistené životné prostredie znepokojuje. Ale ide o obrovskú úlohu, ktorú je potrebné vyvážiť s požiadavkami ekonomického rozvoja a s vytváraním pracovných miest, aby si krajina udržala stabilitu.
Vo februári si pred oltárom v parku v Pekingu 20 umelcov v ochranných maskách ľahlo a predstieralo, že sú mŕtvi. V marci nezávislí umelci v juhočínskom meste Čchang-ša usporiadali predstieraný pohreb "poslednému občanovi mesta vymretého na smog“. "Ak sa nepodarí účinne vyčistiť smog, potom nám zostane len smrť a mŕtve mestá,“ povedal umelec Šao Ťia-ťün.
Liangovo prispenie k protestom je malé, obyčajný pohár s gumovým tesnením a viečkom. Má tri ručne písané papierové nálepky: jednu s menom a geografickými údajmi francúzskej dediny Forcalquier, kde pohár uzavrel. Na ďalšej je vo francúzštine nápis "vzduch z Provence, Francúzsko“ a na tretej je jeho podpis v čínštine a dátum 29. marca.
V aukcii bol úspešný umelec a podnikateľ z mesta Čcheng-tu Li Jung-Čeng. "Vždy som oceňoval konceptuálne umenie Lianga Kche-kanga a tento jeho kúsok je veľmi dobre načasovaný. V uplynulom roku, nech to bolo v Čcheng-tu, Pekingu alebo vo väčšine čínskych miest, znečistenie vzduchu predstavovalo vážny problém. Toto dielo sa k tejto príležitosti výborne hodí,“ vyhlásil kupec pohára vzduchu z Provence. Liang nie je jediný, kto "zarába“ na obavách z čínskeho znečistenia vzduchu. Potenciál v ňom vidia aj rôzni podnikatelia a prevádzkovatelia cestovných kancelárií v tých častiach krajiny, kde je vzduch ešte čistý. Čínsky prezident Si Ťin-pching minulý mesiac žartoval pred delegátmi Národného ľudového kongresu v Kuej-čou, že by táto malebná provincia na juhozápade krajiny mohla svoj vzduch predávať. Len o niekoľko dní neskôr miestny turistický úrad predstavil plány na predaj vzduchu baleného v plechovkách ako suvenír. "Balený vzduch nás prinúti dodržiavať ochranu životného prostredia,“ vyhlásil provinčný šéf turistického ruchu Fu Jing-čchun.
V centrálnej provincii Che-nan zamestnanci turistického úradu propagujúceho horské stredisko nazbierali vzruch do vrecúšok, ktoré potom rozdávali v centre provinčného hlavného mesta Čeng-čou. Mestskí obyvatelia ho vraj lačne vdychovali a niektorí vyhlásili, že si do strediska zájdu, aby si mohli dopriať viac než len dúšok čistého vzduchu do pľúc.