Podľa agentúry AP sa tiktok stal novým nástrojom ruskej propagandy, ktorú teraz odborníci považujú za výrazne sofistikovanejšiu než napríklad pri anexii Krymu v roku 2014.
Tiktok, ktorý slúži na šírenie krátkych videí, má viac ako miliardu používateľov a niektorí akademici či komentátori už dlhšiu dobu upozorňujú na jeho nezanedbateľnú úlohu v šírení nebezpečného obsahu. Napríklad denník The New York Times v januári upozorňoval na výskyt manipulatívnych videí o testoch na koronavírus, obavy v USA vyvolávali aj populárne „výzvy“ nabádajúce používateľov na ničenie vybavenia v školách alebo sebapoškodzovanie.
Teraz sa vyrojili nepravdivé a zavádzajúce videá o vojne na Ukrajine, ktoré majú desiatky miliónov zhliadnutí. Cez víkend na twitteri reportér Shayan Sardarizadeh písal o dezinformáciách, že za snímky z dnešnej Ukrajiny sú vydávané zábery z iných konfliktov, scény z filmov aj klipy z počítačových hier. Len do piatka údajne príspevky s heslom „RussianInvasion“ nazbierali 32 miliónov zhliadnutí, kým klipy s označením „RussiaUkraine“ dokonca viac ako 130 miliónov.
„Je kľúčové, aby verejnosť zostala informovaná o udalostiach takého významu, avšak zdá sa, že nastavenie platformy nie je kompatibilné s aktuálnymi potrebami,“ myslí si Abbie Richardsová z liberálnej organizácie Media Matters monitorujúca mediálnu scénu.
Niektoré analýzy tvrdia, že tiktok sprostredkováva aj skutočné dianie alebo hlasy Rusov nespokojných s vojnou a počínaním prezidenta Vladimira Putina. To však ide ruka v ruke s vlnou dezinformácií. „Objem zavádzajúcich videí sa mi zdá ako nová vec. Niektorí ľudia to robia, pretože chcú pozornosť, niektorí ľudia to chcú speňažiť, iným ide potenciálne o šírenie dezinformácií,“ zhrnul situáciu Sam Gregory, ktorý vedie iniciatívu Witness zameranú na etické využívanie videí v krízových situáciách.
Rozhodne nemožno povedať, že by podvodné a manipulatívne príspevky šírili len prokremeľské kanály, alebo že by všetky boli namierené proti Ukrajincom. Televízia CNN napríklad priniesla početne zdieľané video, ktoré má údajne ukazovať operáciu ruských výsadkárov. Ukázalo sa však, že je z roku 2015.
Podľa AP sa však na tiktoku množia aj „múdre videá“, ktoré servírujú „ruský nacionalizmus s prílohou humoru“. Ako príklad spravodajská agentúra uvádza klip podfarbený tanečnou hudbou, v ktorom vystupuje šteňa psa označené americkou vlajkou a mačka s pridanou vlajkou Ruska. Keď sa pes dotkne jej chvosta, mačka ho rýchlo zaženie mávnutím labky. Video za dva týždne nazbieralo 775 000 prehratí. Autorom je účet s názvom Funrussianprezident, ktorý má 310 000 sledujúcich a produkuje výhradne proruský obsah.
„Môže to byť len nejaký ruský vlastenec, čo má pocit, že robí dobrú vec. Tiež by to veľmi ľahko mohlo byť niečo s priamou väzbou na štát,“ komentovala odborníčka na dezinformácie a východnú Európu Nina Jankowiczová z výskumného ústavu Wilson Center. „Rusko tieto taktiky zdokonalilo,“ dodala.
Tiktok sa pritom zdá byť jedným z mnohých nástrojov vojnovej propagandy. „Armády trollov a botov podnecujú protiukrajinské cítenie. Štátom ovládané médiá sa snažia rozdeliť publikum na Západe,“ zhŕňa AP. Izraelská technologická spoločnosť Cyabra pozorovala rozmach podozrivých účtov šíriacich protiukrajinský obsah naprieč internetovými platformami. Napríklad na twitteri údajne 14. februára stúpol počet protiukrajinských príspevkov produkovaných skupinou sledovaných účtov o 11 000 percent.
„Keď vidíte 11 000-percentný nárast, je vám jasné, že sa niečo deje,“ povedal riaditeľ Cyabra Dan Brahmy. „Nikto nemôže vedieť, kto to v zákulisí riadi. Môžeme iba hádať,“ dodal.