Podľa môjho názoru je zmluva štandardne vypovedateľná za podmienok, ktoré súčasný návrh zmluvy obsahuje. Ak by sa po jej hypotetickom vypovedaní zo strany SR, resp. bez ďalšieho súhlasu vlády SR rozhodli USA to nerešpektovať a zotrvali by vojensky prítomné na území SR bez právneho rámca (čo si neviem predstaviť, ale dajme tomu…), ich vojenská prítomnosť by sa v tom momente stala jednoznačne ilegálnou. Otázka, či by sme v takomto hypotetickom scenári potom vedeli dostať Američanov z nášho územia, je legitímna. Ale bez toho, aby som chcel byť príliš ironický, sa zároveň pýtam, čo by Slovensku pomohlo, ak by hypotetickú ilegalitu americkej vojenskej prítomnosti na území SR potvrdil ešte aj akýkoľvek slovenský či medzinárodný súdny orgán? Získali by sme tým „zázračne“ odrazu schopnosť odsunúť Američanov z nášho územia? Asi ťažko. Pravdepodobnosť takéhoto scenára však považujem za limitne sa blížiacu nule. Opäť, pozrime sa na to cez prizmu záujmov – aký záujem by mali USA na tom, dostávať sa do takýchto nepotrebných a absolútne zbytočných politicko-právnych problémov? Aký záujem by mali na tom, kaziť si vzťah so spojencom v očiach ostatných spojencov?
Nechýba vám v zmluve zákaz rozmiestňovania či skladovania jadrových zbraní?
Čo sa týka jadrových zbraní, ich rozmiestňovanie a skladovanie v iných štátoch je citlivá a vyslovene špecifická záležitosť. Štandardom nukleárnych veľmocí je totiž neumiestňovať a neskladovať svoje nukleárne zbrane mimo vlastného územia. USA sú v tomto očividnou výnimkou, keďže ich nukleárne zbrane (zdôrazňujem, taktické, nie strategické, teda nukleárne zbrane s podstatne menšou ničivou silou) sú rozmiestnené v rámci NATO Nuclear Sharing aj v Holandsku, Belgicku, Nemecku, Taliansku a Turecku. S každou touto krajinou však majú USA uzatvorenú separátnu zmluvu, dohoda DCA, o ktorej sa bavíme aj v slovenskom kontexte, túto oblasť spravidla vôbec nerieši, pretože to zďaleka presahuje jej rámec. Takže to, že sa v texte návrhu dohody medzi SR a USA zmienka o nukleárnych zbraniach neobjavila, nie je vôbec divné, je to práve naopak, štandardné. Nikto, ani USA, s prítomnosťou jadrových zbraní na území SR skrátka nepočíta. Ono skladovanie a rozmiestnenie jadrových zbraní je totiž aj technologicky, logisticky a organizačne nesmierne sofistikovaná a náročná záležitosť, s ktorou tu na Slovensku nikto nemá žiadnu praktickú skúsenosť. To skutočne nefunguje tak, že jadrovú „bombu“ pohodíte aj s hlavicou niekde do skladu a v prípade potreby nasadíte na lietadlo alebo balistickú strelu a hotovo. Netreba tiež zabúdať na to, že USA v súčasnosti ani nemajú záujem rozmiestňovať svoje jadrové zbrane na území iných štátov. Sú spokojné so súčasným stavom, najmä po tom, čo nová nemecká vláda potvrdila, že nebude žiadať stiahnutie amerických jadrových zbraní z územia NSR. A ak by to aj žiadala, najpravdepodobnejšou destináciou, kde by skončili, by bolo podľa môjho názoru Poľsko.
Slovensko sa v zmluve zbavuje právomoci svojho prednostného práva na výkon trestnej právomoci. Je to štandardné?
Musím povedať, že ustanovenia týkajúce sa výkonu trestnej právomoci voči príslušníkom ozbrojených síl USA, závislým osobám a ich dodávateľom, režim ich príchodu na územie SR a pohyb po ňom, ako aj absencia akýchkoľvek špecifikácií týkajúcich sa pandemických opatrení pre mňa predstavujú najproblematickejšie ustanovenia návrhu. Ako-tak ešte akceptujem veci okolo covidu, nakoľko predpokladáme (alebo tomu aspoň veríme), že covid tu s nami nebude vo forme celosvetovej pandémie večne. Inak ale viac-menej súhlasím s legitímnymi výhradami iných autorov, že SR je voči USA v týchto veciach obzvlášť štedrá a osobne by som sa nedivil, ak by Američanom ponúkala výhody, ktoré ani sami neočakávali a nežiadali. Na jednej strane je síce logické a legitímne, že si americká armáda vyhradila právo na prípadné disciplinárne konania voči svojim príslušníkom. Tie si vlastne vyhradzuje podobnými zmluvami na územiach iných partnerských štátov a sú štandardnou súčasťou aj Aliančných dohôd SOFA, na ktoré sa aj tento návrh zmluvy explicitne odvoláva. V tomto smere je to skutočne bežnou praxou a imunitu voči stíhaniu miestnymi orgánmi požívajú napríklad aj naši vojaci na Cypre či v Lotyšsku. Na druhej strane je však otázne, prečo by mali byť príslušníci americkej armády na našom území úplne oslobodení od daní, vyňatí z konaní o občianskoprávnu náhradu škôd či oprávnení vstupovať na územie SR bez akýchkoľvek víz, kontrol a jasných pandemických regulácií.